Grondwerk met kinderen en hun eigen paard/pony (tips?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Grondwerk met kinderen en hun eigen paard/pony (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 21:23

Vandaag ben ik met mijn beide kids naar stal getogen. Zij zijn beide baasje van 1 van onze 2 hoefgangers. Zoon van onze Fries en dochter van onze Welsh x Arab. Beiden hebben al veel les gehad van mij in grondwerk, individueel. Maar vandaag zijn we een stap verder gegaan en heb ik ze duo-les gegeven :D Onze 2 paarden staan naast elkaar, mogen elkaar graag en ik heb ze al vaker tesamen in de hand gehad etc bij buiten zetten. dat gaat allemaal goed. Zoon doet al ruim 2 jaar grondwerk, lange teugelen, VD etc met de Fries en wil hem voor de wagen zetten. Dochter heeft de pony nu ruim anderhalf jaar, doet naast rijden ook grondwerk met haar en wat VD. Het was erg leuk om ze samen les te geven. Ze moeten dan toch op elkaar ook letten, tegelijk bepaalde oefeningen inzetten etc. En ook bijv elkaar passeren als ze beiden tegenover gesteld van hand gaan veranderen :D . De kinderen vonden het ook erg leuk, kregen er geen genoeg van. Maar na 15 minuten is de concentratie bij een 8 jarige dame en een 11 jarige ADHD-er toch wel op, paardjes incluis. Dus gestopt op een goed moment toen beide combinaties nog goed gingen :j

Zijn er meer mensen die wel eens duo-lesjes op die manier geven? En wat doen jullie zoal? Ik kom momenteel niet verder dan (al is dat miss al genoeg hoor):
* op de hoefslag lopen, paard laten volgen
* afwendingen maken en op de aangegeven hand verder lopen
* afwenden en halt houden op het midden
* halt houden op de hoefslag
* na halt houden achteruit zetten enkele passen
* na halt houden commando "wait" (is door zoon bedacht nav zelfde commando voor onze hond thuis). Dan zelf enkele stappen weg lopen 9nu nog alleen achteruit) waarbij paard op de plek moet blijven staan (Fries kan al verder nml dat je helemaal weg loopt, achter hem om loopt etc)
* Na halt houden commando "turn". Dat is eigenlijk zelfde als je paard omzetten maar nu 180 graden dus paard kijkt na de oefening de andere kant uit, maar staat nog op dezelfde plek.
* figuren lopen zoals kleine volte, van hand veranderen en elkaar tegengesteld tegenkomen, elkaar tegenkomen en kruislings passeren (dus beiden op andere hand)

Ik wil als ik het vaker ga doen nog verder met balkjes erbij en evt ook op het blok staan (kennen ze allebei al)

lailapri

Re: Grondwerk met kinderen en hun eigen paard/pony (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:35

wat ik hier doe:
- Slalom, eerst samen met de pony/paard, daarna pony ertussendoor sturen zonder zelf tussen de pionnen door te gaan.
- Doolhof
- Passen verlengen en passen verkorten
- ttouch oefeningen
- spullen verslepen (estafette)
- rek en strek oefeningen
- voetbal
- smalle doorgangen
- spelletjes als opdrachtenspel, per opdracht punten te verdienen, wie eerst 10 punten heeft of creatief met (een bal, een aantal pionnen, etc.) Om de beurt een opdracht verzinnen en voordoen, de andere het nadoen.
- Samen een showtje in elkaar zetten.
Zo zijn er nog wel meer dingen, maar daar kom ik even niet op.

TurdusMerula

Re: Grondwerk met kinderen en hun eigen paard/pony (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:24

Je kunt ook een kort circuitje maken, waarbij er ook behendigheid voor de kinderen bij zit.
Bv.
Paard start met neus 'de verkeerde kant op' dus je begint met jouw turn. Dan verder, kind moet over een balkje lopen ('sprietlopen') met paard ernaast, als je eraf valt moet je terug. (touwtje lang genoeg!)
Daarna slalom door pionnen, eindigen met paard op blok.