het gaat helemaal mis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lucake99

het gaat helemaal mis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 15:43

Hallo,
Ik heb echt een heel groot probleem , het gaat helemaal fout.
Toen ik was begonnen met vrijheidsdressuur ging het wel goed , eerst flemen aangeleerd , en dan kusje geven ,schudden , iets aanraken , achteruitlopen , mee lopen\rennen ,en dit ging allemaal goed .
Nu heb ik hem voetjes leren geven , op commando , en dit doet hij ook best goed.
Maar nu deed hij opeens met zijn been slaan , de jambette , dit had ik beloond , omdat ik dacht , mischien snapt hij het zo al een beetje. Maar dit liep natuurlijk een beetje uit de hand ,want hij ging alsmaar met z'n been slaan, en dit is wel uit hebberigheid voor de brokjes.
Maar vandaag ging het dan helemaal mis , ik was het achteruitlopen aan het oefenen , en dit doet hij normaal heel goed ( alleen nog niet recht )
Ik wijs dan met m'n zweep of vinger naar zijn borst of raak zijn borst aan en gebruik het commando achter , dit deed ik dus , en toen begon hij te steigeren ( niet heel hoog hoor ) en gaf hij een bok.
Daarna deed hij het weer , en hij draait ook altijd zijn kont naar me toe, ( dit is vast van het trucje draaien wat ik hem had aangeleerd , maar dit deed hij dus alsmaar , dus ben ik ermee gestopt , want altijd met zijn kont naar mij toe. )
Ik weet echt niet wt ik moet doen ,
Want voor de rest is hij echt heel lief , en we hebben ook echt een goede band , want hij luistert alleen naar mij, en komt alleen naar mij en al die dingen.
Maar toen ik nog eens ging oefenen ging het helemaal mis.
Hij is ook echt HEEL hebberig naar voedsel !!!! Hij wilt altijd eten , en dan doet hij altijd trucjes als ik dat NIET van hem vraag
Ik kan eigenlijk ook niet naast hem staan , als ik brokjes heb , want dan loopt hij gelijk achteruit , en draait hij altijd met zijn kont. !!
Ik weet echt niet wat ik moet doen , En ik wil er graag door mee.

Boheme

Re: het gaat helemaal mis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:46

Beginnen bij de basis samen met iemand die er verstand van heeft.
Hij heeft nu de verkeerde dingen geleerd.

Succes

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:46

Ik denk dat je hem niet met snoepjes moet belonen.. volgens mij denkt hij nu dat hij voor alles wat hij doet een snoepje krijgt.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:48

Vooral niet belonen wanneer hij dit doet als je het niet gevraagd hebt!
Ik zou ook stoppen met snoepjes geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:48

Klinkt alsof je veel te snel bent gegaan en dat er nog heel wat gaten in de basis zijn.
Zo 1, 2, 3 uitleggen hoe je het kan oplossen is moeilijk, omdat het niet 1 probleem is, maar alles hangt met elkaar in verband. Doe je alles wat je doet met snoepjes? Hoe gaat het als je het paardje uit de weide haalt? En poetst? Gewoon de dagelijkse dingen?

Stoppen met snoepjes geven kan tijdelijk helpen, maar die snoepjes is echt het probleem niet .. probleem zit op andere plaatsen, namelijk de communicatie en het leiderschap wat niet in orde is ...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:50

Ik zou gaan belonen met de klicker als ik jou was... Klickertraining blijkt goed te werken als je het goed doet :) succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:52

De clicker is geen beloning, de clicker wordt gebruikt in combinatie met een beloning, om precies het juiste moment aan te geven. Kan goed werken, daar niet van, maar als de basis niet goed is blijf je gewoon tegen dezelfde problemen aanlopen, of je nu met of zonder snoep werkt, met of zonder clicker.

gelky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:56

Je kan hem ook leren om niet zo hebberig te zijn. Heb ik ook gedaan, het duurt wel even voor ze het begrijpen, maar het werkt bij mij wel. Ook moet je hem niet belonen voor iets wat je hem niet vraagt, want dan denkt ie dat als ie iets doet wat je hem geleerd hebt, maar niet vroeg, een snoepje krijgt. Je kan misschien ook iemand vragen die er veel ervaring mee heeft. Waarschijnlijk zal die ook van nul terug beginnen. Succes in ieder geval.

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 16:05

Hallo ,
Ik beloon altijd met biks.
Maar in de wei enzo en poetsen , is hij gewoon hartstikke braaf , hij volgt me ook altijd en bv. flemen en schudden en kusje geven gaan wel heel goed.
Mijn pony luistert ook alleen maar naar mij , ook zonder de snoepjes , we hebben wel een goede band bij rijden ,poetsen enzo. ik kan gewoon alles met hem doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:08

Blijkbaar toch niet alles, anders had je niet zo'n dramatische topictitel ;)
Doe je ook gewoon basis grondwerk? Volgen, halthouden, achterwaarts, links/rechts, voorhand verplaatsen, achterhand verplaatsen, ... ? Zowel met directe druk (dus contact op het lichaam) als vanop een afstand? En hoe gaat dit dan? Doe je dat met of zonder snoepjes?

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 16:13

[***] schreef:
Blijkbaar toch niet alles, anders had je niet zo'n dramatische topictitel ;)
Doe je ook gewoon basis grondwerk? Volgen, halthouden, achterwaarts, links/rechts, voorhand verplaatsen, achterhand verplaatsen, ... ? Zowel met directe druk (dus contact op het lichaam) als vanop een afstand? En hoe gaat dit dan? Doe je dat met of zonder snoepjes?

Hallo ,
Hahah , dat is waar , maar het probleem was er eerst niet. Het begon gisteren toen ik weer 10 minuutjes ging oefenen.
Hij kan volgen ,halthouden , flemen, kusje geven, iets pakken ( alleen zweep als ik die vast heb , dus een beginnetje ) ,schudden , en hij kon achteruitlopen als ik ervoor stond en erachter , en dat deed hij altijd super goed , alleen nog een beetje scheef. Ik heb hem nu ook voetjes leren geven als ik met mijn zweep zijn voetje aanraak, maar dit had ik dan ook met de achterbenen gedaan. Is dat mischien ook een probleem , van kleine schopjes ofzo ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:23

Goh, of het een probleem is weet ik niet zo .. Ik heb wel zelf de ervaring dat alle kleine dingetjes (dus kusjes en flemen enzo) goed ging, maar zodra er voetenwerk van de pony bij komt kijken moest ik opletten .. en ik heb ook momenten gehad dat ik hem daar niet uit kon halen, dat hij zo bezig was met die voetjes geven en jambettes enzo dat ook gewone oefeningen niet, of heel moeilijk, of met veel gedreig gingen.

En wat ik heb ervaren is dat dit echt niet aan de kunstjes op zich ligt, maar aan de basis, aan de communicatie en aan het leiderschap. Dit was bij mij niet slecht, maar nog niet goed genoeg om dat soort dingen te doen. Dus daar heb ik eerst aan gewerkt, en nu komen er stilaan weer andere dingen bij, maar nog niet teveel, want ik merk nog steeds dat hij heel enthousiast wordt als hij met zijn voeten kan zwaaien, en dat ook wil blijven doen. Alleen heb ik nu wel die communicatie en het zeggenschap om op dat moment te zeggen 'neen, nu gaan we dit of dat doen' en dan doet hij dat ook zonder (al teveel) problemen. En dat laatste heb jij niet als ik het goed begrijp allemaal, en dat vormt het hele probleem ;)

Ik denk als je andere oefeningen gaat doen, meer grondwerkgericht, dat je daar ook al problemen gaat tegenkomen die je misschien in eerste instantie niet verwacht ;)

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 16:27

[***] schreef:
Goh, of het een probleem is weet ik niet zo .. Ik heb wel zelf de ervaring dat alle kleine dingetjes (dus kusjes en flemen enzo) goed ging, maar zodra er voetenwerk van de pony bij komt kijken moest ik opletten .. en ik heb ook momenten gehad dat ik hem daar niet uit kon halen, dat hij zo bezig was met die voetjes geven en jambettes enzo dat ook gewone oefeningen niet, of heel moeilijk, of met veel gedreig gingen.

En wat ik heb ervaren is dat dit echt niet aan de kunstjes op zich ligt, maar aan de basis, aan de communicatie en aan het leiderschap. Dit was bij mij niet slecht, maar nog niet goed genoeg om dat soort dingen te doen. Dus daar heb ik eerst aan gewerkt, en nu komen er stilaan weer andere dingen bij, maar nog niet teveel, want ik merk nog steeds dat hij heel enthousiast wordt als hij met zijn voeten kan zwaaien, en dat ook wil blijven doen. Alleen heb ik nu wel die communicatie en het zeggenschap om op dat moment te zeggen 'neen, nu gaan we dit of dat doen' en dan doet hij dat ook zonder (al teveel) problemen. En dat laatste heb jij niet als ik het goed begrijp allemaal, en dat vormt het hele probleem ;)

Ik denk als je andere oefeningen gaat doen, meer grondwerkgericht, dat je daar ook al problemen gaat tegenkomen die je misschien in eerste instantie niet verwacht ;)

Hallo ,
Hoe kan ik dan een betere band opbouwen >?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:31

Goh, daar zijn verschillende manieren voor, maar waar ikzelf heel veel aan gehad heb is Parelli. Ondanks dat ik al een zekere basis had heeft dit meer mijn ogen geopend en gaten ingevuld die er nog waren, en sinsdien gaat het alleen maar bergop. Heb je al ooit van Parelli gehoord? Tegenwoordig kan je op http://www.parelliconnect.com lid worden, de eerste maand is gratis en daarna kost het €8 per maand. Daar vind je heel veel info op en het volledige level 1 pakket, wat de basis vormt (de 7 games zitten daarin en als die goed gaan kan je al héél veel ;) ). Als je echt wil werken aan jezelf en de band met je paard en leren in te spelen op de reacties die je paard op elk moment geeft zou ik dat wel aanraden. Verder kan je ook eens via google zoeken op "Parelli horsenalities" en "Parelli horsenalities do's en don'ts". Normaal krijg je dan 2 websites met heel veel info waar je je pony in principe wel in gaat herkennen, en dat maakt het ook allemaal wat makkelijker. Als je ergens nog vragen hebt of tegen dingen aanloopt mag je mij ook altijd een pb sturen ;)

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:21

Ik zou weer beginnen bij de basis en voortaan niet meer met snoepjes belonen.

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 18:12

Carmenxoxo schreef:

Maar bedoel je dan niet belonen met biks, want ik beloon met biks!

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:12

lucake99 schreef:
Carmenxoxo schreef:

Maar bedoel je dan niet belonen met biks, want ik beloon met biks!

Nee, ik zou met helemaal niks belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:27

Waarom zou dat de oplossing zijn?
En wat nu als je een paardje hebt die nergens het nut van inziet, die niks voor je wil doen, tenzij je een extra stimulans hebt? Zo'n paarden willen zoveel meer voor je doen als je af en toe iets eetbaars te bieden hebt, waarom zou je dat weglaten en zeer waarschijnlijk helemaal een chagerijnig paard krijgen die niks meer leuk vindt?

Het probleem zit niet in het geven van snoepjes of biksjes of whatever, het probleem zit in de communicatie en het leiderschap en wordt alleen maar uitvergroot omdat er snoep bij komt kijken. Als enkel het voer het probleem was zou de pony altijd hebberig en happerig zijn (en zelfs dan nog zit het probleem eigenlijk in de communicatie en het leiderschap), en dat is niet zo, het is bij bepaalde dingen. Dus het is allemaal veel complexer, en enkel niet meer belonen zonder snoep gaat het echt niet oplossen.

En hoe ga je dan wel belonen? Gewoon zeggen "braaf paard"? En wat als die dat helemaal niks vindt en steeds minder gaat doen? Dan ga je boos worden en eisen dat je paard toch doet wat je zegt? Neen, niet mijn ding.. Als de communicatie en het leiderschap goed zit dan kan je rustig je paard extra motiveren met snoep of voerbeloningen... Zullen alle partijen veel fijner vinden, maar je moet er wel wat voor doen.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:09

[***] schreef:
Waarom zou dat de oplossing zijn?
En wat nu als je een paardje hebt die nergens het nut van inziet, die niks voor je wil doen, tenzij je een extra stimulans hebt? Zo'n paarden willen zoveel meer voor je doen als je af en toe iets eetbaars te bieden hebt, waarom zou je dat weglaten en zeer waarschijnlijk helemaal een chagerijnig paard krijgen die niks meer leuk vindt?

Het probleem zit niet in het geven van snoepjes of biksjes of whatever, het probleem zit in de communicatie en het leiderschap en wordt alleen maar uitvergroot omdat er snoep bij komt kijken. Als enkel het voer het probleem was zou de pony altijd hebberig en happerig zijn (en zelfs dan nog zit het probleem eigenlijk in de communicatie en het leiderschap), en dat is niet zo, het is bij bepaalde dingen. Dus het is allemaal veel complexer, en enkel niet meer belonen zonder snoep gaat het echt niet oplossen.

En hoe ga je dan wel belonen? Gewoon zeggen "braaf paard"? En wat als die dat helemaal niks vindt en steeds minder gaat doen? Dan ga je boos worden en eisen dat je paard toch doet wat je zegt? Neen, niet mijn ding.. Als de communicatie en het leiderschap goed zit dan kan je rustig je paard extra motiveren met snoep of voerbeloningen... Zullen alle partijen veel fijner vinden, maar je moet er wel wat voor doen.

Ik dacht dat omdat het grootste probleem hebberigheid is. Maar dat is mijn mening.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:14

Hebberigheid is niet het probleem
Het niet stellen van regels en grenzen lijkt mij het probleem
Grondwerk met begeleiding lijkt mij een passende oplossing

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:02

Weer goed bij de basis beginnen met mischien een clicker en begeleiding erbij zou het goed moeten komen.