Hoe vaak longeer jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak longeer jij?

1x per week of vaker
26 (74%)
1x per 2 weken
3 (8%)
1x per 3 weken
Geen stemmen
1x per maand
1 (2%)
minder dan 1x per maand
5 (14%)

Totaal aantal stemmen: 35

Junia

Hoe vaak longeer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 22:22

Ik ben sinds kort begonnen met regelmatig longeren. Dit op advies van mijn instructrice en mijn dierenarts. Ik probeer zeker 1x per week te longeren, en merk dat mijn paardje het leuk vindt en erg gehoorzaam aan het werk gaat.

Nu heb ik de indruk dat de meeste mensen alleen longeren als ze er om wat voor reden dan ook even niet op kunnen en ik vroeg me af of deze veronderstelling klopt. Vandaar dat ik me afvraag hoe vaak bokkers gemiddeld longeren. Graag hoor ik in jullie reacties terug wat voor jullie de reden is om te longeren en of jullie paarden het leuk vinden of niet.

Ikzelf doe het o.a. om de volgende redenen:
- pony moet afvallen (moet op dierenartsadvies veel galopperen aan de longe)
- pony heeft moeite met (buigen/balans houden in) de galop en leert dit makkelijker zonder ruiter
- conditie opbouwen
- afwisseling

LiVetime

Re: Hoe vaak longeer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:25

Longeren gebruik ik altijd al als onderdeel van de training. Longeren/werken aan de hand vind ik net zo belangrijk als het rijden zelf. Vind het erg jammer dat zo weinig mensen longeren gelijk al in de basis opnemen in de training. Het is een super manier om je paard (zonder ruiter) te observeren vanaf de grond en de training daarop aan te passen.

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:25

Ik longeer Thunder minimaal 1x per week zodat ie een beetje conditie krijgt, en ik kan naast longeren en wandelen niet zo bijzonder veel doen met 'm nu.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:27

Ik probeer meestal altijd 2 keer per week te longeren maar dit lukt helaas niet altijd

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:27

ik longeer 1x per week. aangezien hij moeite heeft met stelling met pessoa,

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:32

Nooit, met rijden kan ik veel meer bereiken. Tevens vind ik het geestdodend voor een paard om zo lang
op een klein rondje te draaien (vaak bijgezet) om het over de belasting en slijtage nog maar niet hebben...

Lange rechte lijnen daar worden ze sterker van en krijgen ze conditie, dus het bos in!
In het bos kun je ook oefeningen doen! Blijven ze ook lekker fris in de kop :)

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:15

Ik kan mijn jonge paard nu nog niet rijden, dus ik longeer hem geregeld. Toch wel 2x per week als het even kan. Dit heb ik in het afgelopen jaar langzaamaan opgebouwd. Het begon bij 1x in de 2 weken, toen hij 2,5 jaar was 1x per week en nu hij over 1,5 maand 3 jaar wordt, 2x per week). Dit probeer ik wel leuk voor hem te houden door afwisseling te gebruiken, door bijv. met balkje erbij, of niet. De ene keer longeer ik hem met bijzet en een andere keer, als ik zie dat hij mega fris is, gewoon lekker met peesjes en halster aan de longe. Even lekker gek doen en uitbokken :P

Ik zorg er nu voor dat hij op een grote volte loopt en niet op een kleine, omdat dit beter is voor een jong paard. Wel wil ik dit uiteindelijk wat gaan variëren door hem soms even naar me toe te halen voor een kleinere volte en deze daarna weer langzaam groter te maken, zodat hij leert zijn achterhand te gebruiken. Ook wil ik op een gegeven moment met dubbele longe gaan longeren en hiermee ook rechte stukken in de bak pakken en hem hierbij meer van de bak te laten zien, i.p.v. slechts dat rondje, want ook ik vind dat dit belangrijk is voor spieren, conditie en dat hij de bak helemaal leert kennen (wij hebben een spooky bak) en weet dat hij niet bang hoeft te zijn. Tevens leert hij hiermee de functie van sturen en remmen, al een beginbasis voor het rijden straks.

Iedereen heeft natuurlijk een eigen visie op dingen, maar ik ken mijn paardje en ik weet dat hij heel erg goed in zijn vel zit en happy is. Dat is het allerbelangrijkste :D

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:13

heb het deze week voor het eerst gedaan :P

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:16

Ik longeer iedere week wel een keer.

Waarom ik hem longeer?
Om hem los en soepel te houden, ik merk na een dag longeren dat hij veel lekkerder loopt.

Ik longeer met dubbele en of enkele longe, met of zonder bij zet of helemaal zonder iets.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:17

listiglistje schreef:
Nooit, met rijden kan ik veel meer bereiken. Tevens vind ik het geestdodend voor een paard om zo lang
op een klein rondje te draaien (vaak bijgezet) om het over de belasting en slijtage nog maar niet hebben...

Lange rechte lijnen daar worden ze sterker van en krijgen ze conditie, dus het bos in!
In het bos kun je ook oefeningen doen! Blijven ze ook lekker fris in de kop :)

Precies dit hahaha :+

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:23

Ik probeer mijn paard 1x per week te longeren.
Soms naast het rijden soms ipv.

Om verschillende redenen:

-ze heeft moeite met buigen, vooral linksom.
-conditie en spier opbouw
-energie kwijt te raken voor het rijden (met koud weer en voor het buiten rijden)
-weinig tijd/ziek zijn

Meestal longeer ik met de pessoa.