Vrijheidsdressuur, mogelijkheden voor beloningen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ankehoix

Vrijheidsdressuur, mogelijkheden voor beloningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 21:16

Hoi lezers! :D

Ik heb een shetlander waarmee ik graag VD wil gaan doen, ik heb al enige ervaring met mn andere paard. Ik train altijd mbv clickertraining en dus snoepjes. Maar deze shetlanders is hoefbevangen geweest en om haar nou vol te stoppen met snoepjes lijkt me niet heel verstandig.
Ik had al even gebruik gemaakt van de zoekfunctie maar ik vond dit probleem niet ivm hoefbevangenheid maar alleen bij happerige paarden waarbij iedereen zich toch uiteindelijk bedenkt en met snoepjes gaat werken.
Nu was mijn vraag, is er een andere manier om te belonen? Een manier die even goed werkt?
Of iets qua eten waar ik haar mee kan belonen waar ze geen last van krijgt? Van die mineralenkoeken in kleine stukjes breken ofzoiets?
De kans dat ze van snoepjes weer hoefbevangen raakt is niet mega groot aangezien voer waarschijnlijk ook niet de oorzaak was van haar hoefbevangenheid en ze al wel weer zo nu en dan in het gras kan. Maar ik waag het er liever niet op met snoepjes.

taartjee

Re: Vrijheidsdressuur, mogelijkheden voor beloningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:28

heel uitbundig belonen met je stem en aaien. heb een hele dominante verzorghaf die niet te doen is met eten in de buurt. dus het voer aan de kant gedaan en alleen met stem en een klopje op de hals. zorg er dan wel voor dat je steeds hetzelfde belonings signaal gebruikt ;) het duurt wel iets langer dan met een snoepje, maar je behaalt hetzelfde resultaat!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 21:32

taartjee schreef:
heel uitbundig belonen met je stem en aaien. heb een hele dominante verzorghaf die niet te doen is met eten in de buurt. dus het voer aan de kant gedaan en alleen met stem en een klopje op de hals. zorg er dan wel voor dat je steeds hetzelfde belonings signaal gebruikt ;) het duurt wel iets langer dan met een snoepje, maar je behaalt hetzelfde resultaat!

Dankjewel voor je reactie!
Hier had ik inderdaad al meer over gelezen maar dan zeggen sommigen toch dat je dus uiteindelijk niet hetzelfde resultaat behaalt.
Maar als jij spreekt uit ervaring zie ik ook het probleem niet. Daarbij wil ze ook altijd haar best voor je doen en is ze ontzettend stemgericht.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:37

bij diezelfde mensen had ik eerst een fjord. ik kon het totaal niet met haar vinden. ze was ongelofelijk vervelend, rukte het halstertouw uit mijn hand en ging er dan vandoor. op een gegeven moment was ik het ook zo zat want niets lukte, wat ik ook probeerde en vooral met snoepjes enzo. ik heb haar flink laten rennen en toen liep paardlief overal achter me aan waar ik ging en gras was niet meer belangrijk! ze deed alles voor me en volgde me overal waar ik ging! helaas is ze voor de zomervakantie overleden, maar het bewijst imo dat snoepjes niet altijd werken :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:53

Als je zonder voer gaat werken ga je werken met pressure en release, druk dus :)
Ik raad je dan aan eerst eens wat te gaan verdiepen in grondwerk/parelli, voor je de pressure en release in de vrijheidsdressuur gaat toepassen, dat is namelijk redelijk lastig qua timing :)

En verder:
Muesli (2 korretjes per keer) is ook een prima beloning :)

Fientj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:40

Misschien zijn kleine blokjes wortel wat.
Van een grote wortel kun je makkelijk blokjes snijden en er zit in een wortel volgens mij vooral water.
En ze vinden het vaak ook nog lekker dus werkt als prima beloning.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 22:46

Beafie schreef:
Misschien zijn kleine blokjes wortel wat.
Van een grote wortel kun je makkelijk blokjes snijden en er zit in een wortel volgens mij vooral water.
En ze vinden het vaak ook nog lekker dus werkt als prima beloning.

In wortel zit een heleboel suiker en is dus niet erg ideaal.
Maar bedankt voor je reactie :D

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 22:47

taartjee schreef:
bij diezelfde mensen had ik eerst een fjord. ik kon het totaal niet met haar vinden. ze was ongelofelijk vervelend, rukte het halstertouw uit mijn hand en ging er dan vandoor. op een gegeven moment was ik het ook zo zat want niets lukte, wat ik ook probeerde en vooral met snoepjes enzo. ik heb haar flink laten rennen en toen liep paardlief overal achter me aan waar ik ging en gras was niet meer belangrijk! ze deed alles voor me en volgde me overal waar ik ging! helaas is ze voor de zomervakantie overleden, maar het bewijst imo dat snoepjes niet altijd werken :D

Ah, jammer dat ze is overleden maar 't klinkt als een echte draak. Mooi verhaal ook!
Dan moet het vast ook lukken met mijn shetje als ik het zo hoor.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 22:48

VisibreTeam schreef:
Als je zonder voer gaat werken ga je werken met pressure en release, druk dus :)
Ik raad je dan aan eerst eens wat te gaan verdiepen in grondwerk/parelli, voor je de pressure en release in de vrijheidsdressuur gaat toepassen, dat is namelijk redelijk lastig qua timing :)

En verder:
Muesli (2 korretjes per keer) is ook een prima beloning :)

Ja grondwerk heb ik wel ervaring mee met m'n ijslander, omdat ze dit bij de vorige eigenaar heeft geleerd. Maar het is inderdaad een goed idee om me daar nog verder in te verdiepen. dankjewel, zal ik zeker doen. :D
bedankt voor je reactie!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:50

ankehoix schreef:
taartjee schreef:

Ah, jammer dat ze is overleden maar 't klinkt als een echte draak. Mooi verhaal ook!

het was een vreselijke draak! maar dat zijn fjorden over het algemeen meestal! heel veel afwisseling werkt ook trouwens en niet te lang;) beter meerdere keren 10 minuutjes dan 1 x een uur!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 23:17

ankehoix schreef:
taartjee schreef:

het was een vreselijke draak! maar dat zijn fjorden over het algemeen meestal! heel veel afwisseling werkt ook trouwens en niet te lang;) beter meerdere keren 10 minuutjes dan 1 x een uur!

Ja leuke paarden zijn het haha :+
En daar ben ik mee bekend, mn arabier is namelijk al snel verveeld en afgeleid na 3 keer hetzelfde haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:28

In clickertraining geldt: de ontvanger bepaalt de beloning. Als jouw paard (de ontvanger) vindt dat een kriebel een grote beloning is, dan kun je dat geven. Heeft hij het liefst voer als beloning dan gebruik je dat als motivator.

Je zou kunnen kijken of hij bv komkommer lust, ik heb laatst zelf paardenkoekjes gemaakt met rijst, lijnzaad en veel kaneel wat bij mijn paard erg in de smaak viel. De mineralenkoeken kun je eigenlijk alleen in redelijk grote brokken delen is mijn ervaring. Je zou naar vitaminebrokjes/korrels kunnen kijken en per keer slechts enkele korrels geven.

Lastig hoor. Zo'n kleintje krijgt al snel genoeg naar binnen. Dus vooral vooraf al je limiet aan voerbeloningen bepalen.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:19

HippoLogic schreef:
In clickertraining geldt: de ontvanger bepaalt de beloning. Als jouw paard (de ontvanger) vindt dat een kriebel een grote beloning is, dan kun je dat geven. Heeft hij het liefst voer als beloning dan gebruik je dat als motivator.

Je zou kunnen kijken of hij bv komkommer lust, ik heb laatst zelf paardenkoekjes gemaakt met rijst, lijnzaad en veel kaneel wat bij mijn paard erg in de smaak viel. De mineralenkoeken kun je eigenlijk alleen in redelijk grote brokken delen is mijn ervaring. Je zou naar vitaminebrokjes/korrels kunnen kijken en per keer slechts enkele korrels geven.

Lastig hoor. Zo'n kleintje krijgt al snel genoeg naar binnen. Dus vooral vooraf al je limiet aan voerbeloningen bepalen.

Dankjewel, hier kan ik zeker wat mee. :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:21

Ik neem aan dat je shet ook wat brokjes per dag krijgt, dan geef je die toch tijdens de vd?

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 23:07

saskiakefie schreef:
Ik neem aan dat je shet ook wat brokjes per dag krijgt, dan geef je die toch tijdens de vd?

Ik vraag me af waarom je daar vanuit gaat.
Ze krijgt alleen ruwvoer en mineralen van Primeval maar geen brokjes ivm de hoefbevangenheid.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:11

oh ze krijgt mineralen. ;) Excuses

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 11:35

saskiakefie schreef:
oh ze krijgt mineralen. ;) Excuses

haha :D

YadaNathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:36

Je kan je pony ook bixjes voeren om te belonen.
Verder is uitbundig aaien en een vrolijke stem om haar te belonen ook handig.
Maar als je pony het niet gelijk doet, moet je ook niet boos worden en net zolang op haar schelden tot ze het wel doet.
Ik zeg het maar even, want er zijn mensen die dat doen, en daar kan ik persoonlijk niet tegen.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 11:42

YadaNathalie schreef:
Maar als je pony het niet gelijk doet, moet je ook niet boos worden en net zolang op haar schelden tot ze het wel doet.
Ik zeg het maar even, want er zijn mensen die dat doen, en daar kan ik persoonlijk niet tegen.

Biks is ontzettend slecht omdat ze hoefbevangen is geweest. En elke keer een korreltje telt uiteindelijk toch aardig snel op.
En ik heb engelengeduld hoor :D

YadaNathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:45

ankehoix schreef:
YadaNathalie schreef:

Biks is ontzettend slecht omdat ze hoefbevangen is geweest. En elke keer een korreltje telt uiteindelijk toch aardig snel op.
En ik heb engelengeduld hoor :D

Oh sorry! Ik was vergeten dat ze hoefbevangen is geweest!
Dan blijft de stem en de kriebel achter het oor en bij de nek over, altijd een aanrader! :j