Ik zit met een klein probleem.
Sinds begin januari nieuwe merrie gekocht. Super braaf dier, ontzettend werkwillig en fijn te rijden.
Alleen het longeren...
Eerst keer dat ik dat bij haar deed was meteen versnelling 6 erop en gaan met die banaan.
Inmiddels zijn we zover dat we redelijk ontspannen kunnen instappen en uitstappen, ook ohz. (zonder kopzwaaien en dribbelen)
Nu aan de longe is het de eerste paar rondjes echt drama.
Als we hebben los gestapt en ik richting draf wil, springt ze een halve galop sprong en broeem gaat ze er vandoor, als ik haar dan terug neem loopt ze achteruit en komt ze dus omhoog... dit doet ze 2-3x en ineens gaat de knop om en loopt ze braaf haar rondje!?
Prima, eerste keer dacht ik, nou ze zal het wel door hebben dat het niet helpt om onder het werk uit te komen.
Maar nu doet ze het toch iedere keer weer.. (de momenten worden wel steeds korter, maar toch..)
Het komt vooral voor als er andere paarden in de bak zijn, of de bak uit gaan. m.n. Pony's??
Want laatst was ik aan het longeren met een Fries erbij in en toen was er niks aan't handje..
Met rijden doet ze dit niet, ze bokt niet, steigert niet en kom ook niet in protest. Met rijden is ze eigenlijk erg fijn.
Ook op buiten rit erg fijn paard

Ook kan ik haar niet los in de bak gooien, zonder haar eerst aan het werk gezet te hebben.
Dan vliegt ze op de spiegel af en gaat daar dan voor steigeren en schopt tegen de bakrand aan??? dan staat ze een beetje als een bezetene lelijk te doen tegen de spiegel..
Als ik haar gelongeerd heb en ze lekker gewerkt heeft, en ik laat haar dan los in de bak, sukkelt ze wat achter me aan en gaat ze even lekker rollen. Dan heeft ze helemaal geen aanvlieg neigingen op de spiegel.
Ik snap haar gedrag niet?
Ze doet het vooral als ik haar gewoon aan het halster longeer, zodra hoofdstel om en zadel erop, gaat bij haar het werkknopje om oid? En dan doet ze dit niet. (ik longeer af en toe kort even voor het rijden, vooral met frisse weer

Verder is ze erg lief voor me, ook met grond werk heeft ze respect voor mijn ruimte, gaat zijwaarts wanneer ik het vraag, achterwaarts, rondjes etc. Voetjes geven, mag overal aankomen. Zeg het, en ze doet het.
Ik heb het idee dat ze op dat moment niet weet wat er van haar verwacht word, of hoe ze met de situatie/energie om moet gaan?
Iemand tips of ideeën?