Aangezien ik het eigenlijk niet zo goed niet meer weet probeer ik het een keer langs hier.
Ik en mijn paardje doen nu al een een tijdje vrijheidsdressuur en het gaat eigenlijk vrij vlot en rustig en niets overhaast.
Maar nu probeer ik de buiging en het compliment op enkel zweep- en stem-commando te zetten.
we zijn hier echt al een paar maanden mee bezig en meneer wil het maar niet snappen dus ik denk dat het aan mezelf ligt

hoe ik het doe:
buiging: ik vraag met een worteltje zijn hoofd tussen zijn benen terwijl ik zachtjes op zijn buikje tik met mijn zweep en 'buuuiiiigen' zeg.
wanneer hij dan mooi doorzakt krijgt hij zijn snoepje als hij eigenlijk terug naar omhoog komt.. dus als hij de oefening goed heeft uitgevoerd.
ik geef de beloning niet meer onder zijn buik omdat ik dan denk dat hij,enkel als daar een worteltje is, moet zakken.
compliment: eigenlijk bijna op dezelfde manier enkel probeer ik hier zijn been via mijn zweep een beetje te begeleiden zodat hij er op gaat 'zitten', en zeg 'compliment'.
ook met een worteltje onder zijn buik tot die zit dan vraag ik zijn hoofd iets hoger (met het worteltje) dan probeer ik hem even zo te laten zitten door hem enkele worteltjes te geven en tegen hem te blijven praten, komt die recht krijgt hij er nog een paar.
goed ik hoop dat mijn uitleg wat duidelijk is...

en ik hoop dat er mensen zijn met goede tips :p