Ik kom maar niet verder... (VD)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Ik kom maar niet verder... (VD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 11:50

Tsjaa...
Ik heb er altijd bewondering voor gehad. VD, prachtig om te zien hoe sterk de band kan zijn tussen mens en paard.
Mijn verzorgpaard is 23, en heeft artrose. Na overleg met de eigenaresse ben ik met hem begonnen met VD.
Om verschillende redenen, namelijk:
- een sterkere band te krijgen. Zo boeken wij meer vooruitgang met het rijden.
- Maar vooral, om hem een 2e optie te geven. Vroeg of laat mag hij niet meer rijden omdat zijn artrose dan te erg word. Dan mag hij enkel los en aan de hand dingen doen.
We hoeven hem dan niet stil te zetten, maar kunnen dan VD met hem gaan doen zodat wij zijn einde wat kunnen uitstellen.

Hij vind het heel leuk, en doet erg zijn best. Al snapt hij veel dingen niet..
Nu mijn probleem. Ik zou hem graag veel meer leren, maar hij snapt het gewoon niet. (ik zou wel wat verkeerd doen)
Wij kunnen:
- kusje geven
- voetje geven
- nee schudden

En verder dan dit komen wij niet. Ik probeer hem te leren te flamen, maar hij snapt er werkelijk niks van. Ik heb het geprobeerd met een snoepje, met biks, met een wortel, met een appel... Ik heb het geprobeerd door op zijn neus te kriebelen (vaak krult die bovenlip dan wel op bij veel paarden), maar er is echt niks waardoor hij gaat flemen.
Ik wil hem ook graag leren om dingen op commando aan te raken en later misschien oppakken, maar ook dit snapt hij niet.

Verder ben ik met hem aan het oefenen om mij te volgen in de bak. Eerst in stap, aan een halster + touw. Als hij dan netjes volgt belonen, en het touw om zijn nek, gewoon los dus. Ook dan volgt hij vaak wel. Dit probeer ik uit te breiden naar een rustig drafje. (meneer is een draver) Aan het halster loopt hij wel mee, maar zo dicht bij mij, en zo hard dat ik bang ben dat hij op voeten gaat staan of me per ongelijk omver loopt...

Heeft er iemand tips voor mij, hoe ik de simpelere dingetjes aan kan leren??

MarlindeRooz

Re: Ik kom maar niet verder... (VD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:14

Je kan het boek over VD kopen, sites doorlezen of les nemen.

Via een scherm is het lastig om te zien wat er fout gaat, werk je ook met een clicker?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:25

Nee snoepjes en zweepje

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:26

Ik zou sowieso biks gebruiken ipv snoep, ivm suiker!
Dan zou ik het eens proberen met een clicker!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:27

Voor het flehmen werkt het vaak om iets sterk ruikend (ik gebruikte bv het anti zomereczeem spul, rook nogal sterk) voor hun neus te houden, hier gaan ze dan van flehmen, dit kan je dan weer clicken en belonen.

Werken met de clicker vind ik wel een aanrader, dan kan je het exacte gedrag dat je wilt goed aanduiden en belonen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:30

ik volg even.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:32

Ja ik bedoel idd biks =P anders gaan de snoepjes wel erg hard! =P
Weet iemand waar je een clicker vandaan haalt..? =P

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:33

LoveUggs schreef:

die vraag had ik eigenlijk ook al

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:33

Onze Draver vond het ook maar een raar tijdsverdrijf.Verder dan Fleem en een voorbeen uitslaan(pas) en een zweepje aanraken is ze niet gekomen omdat ze er niks mee had.Terwijl het een paard was dat normaal alles deed voor eten.Zodra ze na moest denken had ze zoiets van;laat maar.geen motivatie.
Ze moeten het natuurlijk zelf ook leuk genoeg vinden.Misschien vind je verzorgpaard het ook maar niks.

Is lange teugelwerk niks?

Onze Shetten vinden het wel erg leuk,en hebben al veel geleerd.
Voor het flehmen gebruiken sommige mensen ook mest.

roosxrhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:35

renskesanne schreef:
LoveUggs schreef:

die vraag had ik eigenlijk ook al

ik heb mijn clicker gewoon bij de dierenwinkel gekocht!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:36

Voor flemen heb ik zwitsal gebruikt en parfum.
Toucheren valt makkelijk te leren en de spagaat is ook erg makkelijk aan te leren met een balkje.

Een clicker koop je bij de meeste dierenwinkels, kost hoogstens 4euro oid.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:41

Dan ga ik daar eens voor kijken!
Mijn paard vind het wel leuk hoor! =D zodra ik aankom gaan de oortjes naar voor en gaat ie een voetje geven.. (Tsja bedelen, dit word niet beloond) maar hij doet het ook allemaal met plezier. Oortjes naar voor en gaan. Hij leert graag en is graag bij je. Ook werkt ie graag voor je dus denk dat het wel goed zit!
Voor zo'n clicker ga ik eens kijken!

Ik las idd iets over de mest van een merrie... Maar wij hebben hier geen merrie staan... Enkel 2 ruinen..

Edit: ik wou trouwens idd een beginnetje maken aan de spagaat, niet teveel ivm zijn artrose, maar meneer stapt er keurig overheen :+ als ik hem dan terug zet, en het nog eens probeer doet hij het vrolijk weer. Ook geprobeerd met een balkje en dan zijn voorbenen steeds wat meer vooruit zetten... Alleen heb ik weer een slimmerik die ze op den duur weer netjes terug zet op de plek waar ze stonden =p

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:42

Ik dacht ook heel lang dat Otje vd niks vond.. En ik liep ook vast! Maar een jaar later ben ik toen weer begonnen, gewoon heel rustig. Niet te hoge verwachtingen stellen, op een dag was ze heel speels en wilde ze me wel volgen in draf, ze proefde een keer iets raars en fleemde wel, en nu alweer een jaar verder vanaf het moment dat ik begon kan ze heel veel en zelfs het steigeren! :D

Blijf geduldig en hou hoop, niet gefrustreerd raken en begin bijvoorbeeld nu met het achterwaarts lopen, wachten op commando, netjes staan op commando en dat ze eerst rustig mee stapt en niet te dicht bij jou ruimte komt! Dat mag je heus afstraffen door haar terug te duwen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 21:59

Achterwaards is voor hem een groot probleem. Ik oefen het wel is, zo nu en dan, door 2 balkjes neer te leggen waar hij eerst voorwaards tussendoor moet lopen. Als hij met zijn achterbenen de balkjes voorbij is laat ik hem er achterwaards terug doorheen lopen. Maar wat hij doet:
- hoofd omhoog
- links, rechts, links, rechts, en dat is ook hoe heel zijn lichaam gaat, dat staat hij uiteindelijk alsnog met 1 of 2 voeten buiten de balkjes.. Het achterwaards heb ik maar even opgegeven. Ik denk dat hij dit gewoon moeilijk of pijnlijk vind door zijn artrose.

Ik heb hem net, voor het eerst na de sneeuw weer gelongeerd. We beginnen rustig omdat hij natuurlijk die artrose heeft, en hij kan beter even zijn energie en ontploffingen kwijt aan de longe dan met iemand op zijn rug. Met het afbouwen heb ik hem aan de longeerlijn achter me aan laten lopen. In stap gaat dit heel goed, in draf ben ik zelf wat bang dat hij me omver loopt of op mijn voeten gaat staan... Hij is zo enthausiast! Heb heb in draf achter me aan laten sjokken, en met de longeerlijn waaraan hij wat meer ruimte heeft naast me laten lopen. Dit ging vandaag wel goed eigenlijk! Ik denk dat ik het zo uit moet gaan breiden.

Ik wil sws de VD wat meer uitbreiden met hem, omdat ik dan het idee heb dat als hij dalijk niet meer ohz mag werken ik hem nog wat uitstel kan geven.. Zodat hij dan het laatste deel van zijn leven nog plezier kan hebben (want hij werkt ZO graag voor je), en dan heeft hij nog wat beweging. Het kan zo nog 1 a 2 jaar duren, maar het kan ook ineens heel hard gaan en dan wil ik iets hebben voor hem om op terug te vallen.. Stilstaan roest namelijk.

Ik ben (zoals een van jullie de tip gaf) idd al een tijdje aan het kijken of er iemand is die les in VD geeft in mijn buurt.. Ik kan met hem namelijk nergens heen, dus degene die dan les zou geven moet toch wel uit de buurt komen en naar ons willen komen.. (Ik zit in omgeving Den Haag dus als iemand iemand weet..! Stal zit naast Drievliet.) En tsja.. Ik ben veeleisend, ik wil wel dat diegene ervaring heeft met oudere paarden, en die wat verstand heeft van artrose. Ik kan namelijk niet alles met hem doen. Een echte spagaat bijv zit er voor hem niet in, en een blok hoger dan 10 a 20 cm ook niet..

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:01

Je hebt geluk. Mijn pony vind het saai

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 22:09

Ik dacht eerst ook dat Gas er niet geschrikt voor zou zijn. Zijn aandacht is vaak ergens anders, en ik was in het begin eigenlijk ook wel bang.. =P Gas is erg groot voor een draver, ik denk dat hij net de 1.70 niet aantikt, en door zijn karakter was ik bang dat het toch niet zou lukken.. Maar na elke dag eventjes oefenen kon hij na 2 a 3 dagen oefenen al een voetje geven.. (Dit was dan wel voetje optillen en weer neerzetten, maar hij deed het wel op commando) Daarna ben ik steeds als ik het commando "voetje" gaf zijn knie beet gaan pakken, en met mijn vingers kon ik dan zo zijn onderbeen naar voren duwen. En daarna flink belonen. Op een gegeven moment sloeg hij dan 1x zijn been naar voren uit, en dan kreeg hij uiteraard een uitgebreide beloning! Door de aandacht en tijd die ik aan hem besteed, en natuurlijk de beloningen, zijn we flink wat vooruit gegaan. Ik merk voornamelijk dat hij het leuk vind aan de band die we hebben opgebouwd. Niet alleen als ik aankom en met grondwerk, maar ook ohz. Het kan een behoorlijk heethoofd zijn, maar stukje bij beetje kwam ook met rijden de ontspanning erin. Ik twijfel er daarom ook eigenlijk bijna niet aan of hij het wel leuk vind, ik merk het aan alles.. =P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:25

Mijn paard wist ook niet wat flehmen was en toch heb ik het haar kunnen leren. Het is een van haar favoriete trucs, nu (weinig energie en altijd 'prijs' qua aandacht/lachen en het is een heel onschuldig, ongevaarlijk kunstje).

Ik gebruik een clicker als brugsignaal. De click zegt Kyra: DIT deed je goed, wacht je krijgt nu een beloning. Iets op haar neus smeren en dergelijke wilde ik niet doen en met kriebelen kreeg ik geen reactie. Ze kende het principe van de clicker al wel.
Ik heb de oefening in heel kleine stapjes opgedeeld en ik ben begonnen met clicken voor het bewegen van de bovenlip. Al was het maar een kleine spiertrekking en nog niet eens voor het omhoog krullen van de bovenlip.

Dat ben ik gaan uitbouwen naar het belonen voor de grotere bewegingen van de bovenlip. In het begin leek het helemaal niet eens op flehmen, ook omdat ze haar hoofd in een normale positie hield (niet omhoog zoals gewoon is bij flehmen). Het leek ook meer op een grijns. :D

Dit was nog in de beginfase, zo schattig:
Afbeelding

De volgende stap was langer de bovenlip omhoog en daarna ook het hoofd omhoog brengen, zodat haar tanden goed te zien zijn en het een meer 'echte lach' lijkt.

Ik heb gewoon heel erg veel kleine stapjes genomen.

Zo flehmt ze nu:
Afbeelding
Afbeelding

De hele halshoofd houding lijkt nu meer op flehmen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:03

Bedankt! Ik ga nog een clicker kopen! Dat is miss wat handiger dan een zweepje.
Vandaag hebben we echter wel een stap vooruit geboekt. Meneer was erg druk, en voor het eerst sinds de sneeuw weg is heb ik weer op hem gereden. Hiervoor heeft ie behoorlijk wat sprongen aan de longeerlijn gemaakt, en gister liep hij zo lekker ontspannen dat ik dacht dat zijn energie er een beetje uit was en hij klaar was voor een ontspannen rustig ritje. Hij had vandaag echter een bui..... =O hij was enorm fris en had er duidelijk zin in. Meneer zag alleen een spook tijdens het draven (aangezien hij zo druk was had ik mijn beugels een gaatje korter dan normaal..), hij sprong de lucht in, bokte, maakte een scherpe bocht en ging er in galop vandoor... Ik verloor mijn evenwicht en lag er ineens naast :+
Maargoed, verder heerlijk gereden.. Alleen heeft meneer een 'hekel' aan stappen. Dan verveelt hij zich dus met uitstappen liep hij al gouw naar de bakdeur. Mijn oog viel op het blok dat we hebben staan. Mijn stalgenootje gebruikt hem altijd voor haar paard. Een paar maanden geleden was dit het engste wat er was, maar vandaag de stap vooruit. Hij stond toch echt op het blok! =D

Afbeelding

Ik ben onwijs trots op hem!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 04:21

Leuk zeg! Op het blok staan vinden de meeste paarden fantastisch. Eigenlijk is, als ze over de eerste scepsis heen zijn, op het blok staan 'zelf belonend gedrag'. :)