Controle over de achterhand bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Controle over de achterhand bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:34

Dag Bokkers :)

een eindje geleden ging ik een paardje even kort longeren voor de les, omdat ze mank had gestaan, en we toch zeker wilden zijn dat alles weer oké was. Rechtsom ging alles goed, maar toen ik haar op linkerhand wou laten lopen, draaide ze echt telkens na een paar seconden haar achterhand weg en stond ze stil, zodat ze weer naar mij keek. Ik had geen longeerzweep bij, maar ik denk dat dat toch niet veel zou helpen, want dan wordt ze alleen maar meer gestimuleerd om weg te draaien.

Ik ben toen weer bij haar gaan staan, voorzichtig weer aan de goeie kant gaan staan, op een kleine cirkel meegelopen en dan terug groter gegaan. Maar dat hielp niet echt.

Mijn lesgeefster zei toen dat het altijd zo ging met dat paardje, en dat ik met dubbele longes moest gaan werken. Zo ging het dan wel, maar ik vroeg me af of het mogelijk was om de achterhand van het paard beter te controleren met een enkele longe. Of is het nuttiger om eerst veel met dubbele longe te oefenen en dan pas weer met enkele te proberen?

Alvast bedankt! :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Controle over de achterhand bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:28

Je kan een pessoa gebruiken als je met een enkele longe wilt longeren. Hierbij kun je zelf bepalen welke stand je gebruikt.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 22:50

maar dat is toch redelijk "streng", niet als je het goed gebruikt, maar ik ben niet ervaren in het longeren en het is ook mijn eigen paardje niet, dus heb ik niet zoveel mogelijkheden. Hoe werkt dat precies et een pessoa? Toch bedankt voor je tip :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:32

Je maakt de pessoa via de bitringen aan de longeerlijn waarbij je zelf bepaalt hoe strak de bontje achter de achterhand zit en hoe hoog of laag je je paard wilt instellen.
Een ander optie om de achterhand met longeren te trainen is een dubbele longeerlijn. Heb je niemand op stal die je hierbij kan helpen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:55

Ik zou eerst eens kritisch naar je eigen lichaamshouding gaan kijken. Draai jij misschien onbewust je schouders in, waardoor je achterhand naar buiten stuurt?
De oplossing kan heel klein en simpel zijn, maar zit 'm niet in hulpteugels.

Succes!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:05

Mijn ervaring is dat paarden die draaien bij het stilstaan impuls missen.
Je zou voor de duidelijkheid ipv in longeerhouding kunnen oefenen overgangen en schijovergangen in stap en draf kunnen doen terwijl je ernaast loopt, en daarbij de nadruk leggen op het voorwaarts wegstappen. Eventueel voor een extra moeilijkheidsgraad draven-stilstand-paar pasjes achteruit-en verder wegdraven.
Als je die voorwaartse drang ook op een wat grotere afstand erin kunt houden, zul je merken dat de achterhand wel recht blijft.

Parelli heeft er een leuke vergelijking voor: Achterhand draaien betekent ontkoppelen. Om gas te kunnen geven moet eerst de ' motor' aan worden gesproken.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:55

ijssnuiver, dat zou wel kunnen ja, ik ben nu ook weer niet zo goed in longeren, maar ik had het nog nooit eerder gehad.

swartbeessie, misschien heb je wel gelijk, maar toen ik begon ging alles goed, ze was zelfs erg vooruit! pas toen ik draaide begon het probleem, dat was toen ook wel haar stijve kant...

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:13

Vooruit is niet hetzelfde als de voorwaarts drang denk ik...
Juist drukke paardjes die geen focus hebben (overal aandacht behalve voor het taakje) gaan erg snel draaien met de billetjes. Als je tempowisselingen sneller op elkaar laat volgen helpt haar dat misschien niet alleen bij de aandacht, maar ook om sterker te worden in de achterhand. Het zal wel een combi zijn van fysiek en mentaal... :-)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 21:57

het zou idd wel iets in die richting kunnen zijn, ze was erg druk ja.

MilaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:32

Ik heb geleerd als een paardje dat doet toch een longeerzweep te gebruiken en met je zweep naar de achterhand wijzen en zo het paardje vooruit te drijven dat hij niet heeft na te denken wat die kan doen. Maar of het echt helpt kan ik niet zeggen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 11:31

ik kan het eens proberen als ik haar nog eens longeer :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:48

Je zou die truuk met de zweep ook kleiner kunnen oefenen, puur door te experimenteren met voorhand en achterhand 'yield' (wegsturen? weet geen goeie vertaling) terwijl je vlak naast je paard staat. Tip: Kijk eens op youtube, zoekterm 'hindquarter yield'.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:01

heb eens snel een paar filmpjes bekeken, en het zal idd wel helpen om meer controle te krijgen over voorhand-achterhand... dankje voor de tip :)

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:06

Die van mij heeft dat heel lang gedaan. Had ook alles al geprobeerd en me er bijna bij neergelegd dat hij gewoon rechtsom niet te longeren was. Tot iemand mij de tip gaf om hem in zijn achteruit te zetten zodra hij stilstaat. Na twee keer was het over en heeft hij het niet meer gedaan...

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:09

oh, dan kan ik dat zeker eens proberen! niet honderd procent zeker dat het hetzelfde zal zijn, maar als het bij jou gewerkt heeft... dus gewoon als hij zich naar jou draait hem in achteruit zetten? of eerst terug op de volte draaien?

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:14

Nee meteen achteruit drijven. Hij zal er vanzelf voor kiezen om weer vooruit te willen. Maar dit laat je alleen toe op de door jou gewenste hand.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:15

wij hadden een jong paardje staan die dat ook deed. Bij dit paard was het gewoon omdat hij dan impuls miste en dus de kans kreeg om om te draaien. Als je dat optijd ziet en dan voorwaarts laat gaan en goed erom denkt dat je zelf niet voor de schouders maar achter de schouders van het paard staat en je de longeerzweep achter het paard dan heeft hij er minder tot geen kans meer voor om om te draaien. Dit werkte bij ons erg goed en het paardje doet dit niet meer.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:24

Ik heb het inderdaad ook gehad. Stilstaan en dan wou ze zelf achteruit zodrs ik naar dr achtehand liep om er vooruit te drijven. Had ook longeerzweep maar daae raakte ze van in paniek. Heb r dus ook heel wat stappen achteruit gezet, en daarna ging ze idd ook mijn gewenste kant op zondr verdere problemen. Onbewust dus goed gehandeld. Achteruit sture. Lijkt mij dus ook zeer goede.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 21:10

ze liep inderdaad ook wel achteruit als ik mij dat goed herinner. dus: gewoon laten doen, of zelf laten achteruit gaan tot ze toont dat ze weer vooruit wil en dan de goede kant begrenzen zodat ze verder gaat waar ik ze wou hebben.

LexLester, dat heb ik ook al voor een stuk gedaan: als ze begon stil te vallen aansporen, maar soms was ze echt snel, en had ik het niet op tijd door.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:22

Het moet wel jouw initiatief zijn dat ze achteruit gaat. Als ze al terug loopt spoor haar dan iig aan dat je het tempo dat ze achteruit loopt verhoogd. Paarden lopen niet graag achteruit dus ze zal snel eieren voor haar geld kiezen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 21:23

ok, kan ik zeker iets mee :) bedankt!

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:40

Hoop dat het je gaat helpen. Laat het iig even weten!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:28

Interessant om de verschillende oplossingen te lezen!
Ik denk dat deze suggesties zeker goede oplossingen zijn, maar dat het belangrijk is om te kijken wat er precies bij jou het probleem is. Als je paard naar binnen draait, en in andere woorden ' in je ruimte komt' is achteruit een goeie. Maar als het een gebrek aan impuls is, dan moet je imho juist de voorwaartse drang belonen (en daarvoor op tijd achter de schouder staan, een goede timing hebben). Laat je weten hoe het gaat?
Het helpt mij altijd als dingen niet gaan zoals je verwacht, om een stapje achteruit te zetten, na te denken, geduldig wat anders proberen en nagaan waar het communicatieprobleem vandaan komt.

Its_Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:01

Jr kan ook ( ik weet niet of dezw al genoend is..) een longeersingel om doen en daar een lange elastisxhe bandage aan knopen achter de kont langs ( net onder zijn kont) je moet dit niet te strak doen anders belemmer je zijn bewegingen. Dit is iets dat ik ooit heb gezien om een stal, zelf heb ik er geen ervaring mee.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:15

Dat schijnt te helpen tegen uitzwaaien, maar helpt niet als je paard zich naar je toe draait met longeren ;-)