een eindje geleden ging ik een paardje even kort longeren voor de les, omdat ze mank had gestaan, en we toch zeker wilden zijn dat alles weer oké was. Rechtsom ging alles goed, maar toen ik haar op linkerhand wou laten lopen, draaide ze echt telkens na een paar seconden haar achterhand weg en stond ze stil, zodat ze weer naar mij keek. Ik had geen longeerzweep bij, maar ik denk dat dat toch niet veel zou helpen, want dan wordt ze alleen maar meer gestimuleerd om weg te draaien.
Ik ben toen weer bij haar gaan staan, voorzichtig weer aan de goeie kant gaan staan, op een kleine cirkel meegelopen en dan terug groter gegaan. Maar dat hielp niet echt.
Mijn lesgeefster zei toen dat het altijd zo ging met dat paardje, en dat ik met dubbele longes moest gaan werken. Zo ging het dan wel, maar ik vroeg me af of het mogelijk was om de achterhand van het paard beter te controleren met een enkele longe. Of is het nuttiger om eerst veel met dubbele longe te oefenen en dan pas weer met enkele te proberen?
Alvast bedankt!