Hand of Zweep?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

Hand of Zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 17:46

Ik ben al even bezig met vrijheidsdressuur (met clicker). Ik ben nu bezig met de Jambette, maar het lukt niet zo heel goed. Ik weet dat mijn verzorgpony fel kan reageren op een zweep tijdens het rijden (daarom gebruik ik er ook geen), maar tijdens vrijheidsdressuur heeft ze er schrik van. En als ik met mijn hand op haar been tik, gaat die niet zo hoog. Wat moet ik doen, voorttrainen met mijn handen of met een zweep? En als ik met de zweep vrijheidsdressuur doe, hoe laat ik haar er dan geef schrik meer van hebben?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:49

Ik train ook met de clicker, en mét de zweep :)
Alhoewel, de laatste keer had ik de zweep eindelijk niet meer nodig, en snapte ze de jambette ook met een boel gewijs en het stemcommando.

Ik zou proberen je paard minder gevoelig te maken voor de zweep, al weet ik niet meteen hoe. Ik zou zeggen: probeer haar er mee aan te raken, te strelen, maar als ze er echt bang van heeft gaat dat nogal moeilijk :+ Laat haar er aan wennen, door ze zo vaak mogelijk mee te nemen, ook al gebruik je ze niet.

slupos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:50

als je het mij vraagt zou ik antwoorden dat je het gewoon kan proberen, probeer eerst gewoon lekker rustig hem in je hand te houden en dan je paard aan een los touwtje beetje soort van te bestrelen met de zweet. rustig aan en ik zie een zweep altijd gewoon als een soort van verlengstuk van je hand dus niks engs aan, als jij het rustig en relax over laat komen op je pony kan er niet zoveel mis gaan, probeer het gewoon in de wei een keer uit en je ziet het vanzelf! succes

Nermal

Re: Hand of Zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:54

Een alternatief hulpmiddel is de carrot stick: http://www.bokt.nl/wiki/Carrot_stick of een andere aanwijsstok.
Met je hand moet je al vaak TE dicht bij het paard staan om de juiste hulpen te geven en kan je jezelf soms bezeren als je een lomp paard hebt. De zweep is voor sommige oefeningen ook niet zo handig omdat het teveel doorbuigt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:09

Ik werk ALTIJD en ALTIJD met een zweep/stick of een ander aanwijs middel.
Een paard kan namelijk een aai gaan verwarren voor het commando voor de jambette, je moet veel te dicht bij je paard komen en neem bijvoorbeeld het steigeren... Ik gebruik het ook als 'safety': geen aanwijs middel = GEEN kunstjes. Is een groot stuk veiligheid :=

Ik kon bij mn paarden altijd rustig op een neer springen, met mijn armen gooien, HOOG roepen, UP roepen, en ze kwamen niet van de grond :Y) Tot ik een zweepje erbij haalde, dan was het de kleinste hulp en ze deden elke oefening :)

JUIST door met een zweep/stick te werken ga je een paard leren dat ze niet eng zijn, want, als ze nou op een aanraking van dat enge ding een beentje optillen, krijgen ze zomaar iets lekkers! Iets waar paarden dus heel gevoelig voor zijn: voedselbeloning.

Google maar eens op 'desensibiliseren' waarschijnlijk krijg je een geweldige parelli methode : the friendly game, te zien, ga daar maar mee aan de gang, dan is de zweep angst heel snel over :j

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 20:52

okeee bedankt iedereen! :) hoe lang is de zweep die jullie gebruiken eigelijk, of maakt dat niet uit?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:52

1.10 minimaal :=
Ik hou persoonlijk van voldoende afstand houden :=

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:40

kijk eens op deze site, allemaal dingen over vrijheidsdressuur! :

Naar google en dan: Nalanta vrijheidsdressuur.