Stijgeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kosje4

Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:01

Hallo
Ik heb een ruin van 7
Nu door de vorst kunnen we niet rijden al 2 weken Mischien iets langer niet
De grond is nu wel een beetje zacht maar nog niet zo dat we kunnen rijden
Dus die ik wat grondwerk vanaf gister begonnen
Maar als ik hem terug vraag gaat hij me bijten of hij gaat half stijgeren en wilt hij rennen
Normaal doet hij dit altijd heel braaf
Vandaag wou. Ik hem ff los laten rennen en hij komt zo naar me toe stijgeren
Het respect is nogal aardig weg denk ik
Normaal doet hij dit nooit
Snap het. Niet
Iemand tips

matasja

Re: Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:13

is hij door het niet rijden niet ontzettend hyper actief geworden? daarbij telt voeding ook mee trouwens...
geef je hem hetzelfde voer als toen hij gereden werd, bv dezelfde hoeveelheid brok? dan kan daar de oorzaak liggen.
is buiten rijden ook geen optie om het in ieder geval aan het werk te kunnen houden? of ergens een binnenbak in de buurt?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:16

Zou kunnen hij staat wel elke dag 3 uur buiten
Hij krijgt nu iets minder voer dan dat hij krijgt met werken
Buiten rijden kan niet hij heeft nu zoveel energie en hij is nog niet helemaal verkeersmak
Binnenbak hebben we niet hier in de buurt helaas

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:18

Hij krijgt trouwens in de ochtend een kwart müsli en basis brok en savonds slobber
Als hij moet werken krijgt hij een halve kilo brok halve müsli met wortelen

Hij krijgt nu wel brood sinds kort maar neem aan dat dat niet daar aan ligt

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:28

[quote="matasja"]
is hij door het niet rijden niet ontzettend hyper actief geworden? daarbij telt voeding ook mee trouwens...
geef je hem hetzelfde voer als toen hij gereden werd, bv dezelfde hoeveelheid brok? dan kan daar de oorzaak liggen.
is buiten rijden ook geen optie om het in ieder geval aan het werk te kunnen houden? of ergens een binnenbak in de buurt

Zou kunnen hij staat wel elke dag 3 uur buiten
Hij krijgt nu iets minder voer dan dat hij krijgt met werken
Buiten rijden kan niet hij heeft nu zoveel energie en hij is nog niet helemaal verkeersmak
Binnenbak hebben we niet hier in de buurt helaas

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:29

denk niet dat het zozeer aan het eten licht zo te zien, eerder aan het feit dat hij veel minder buiten is. als de faciliteiten er niet zijn om hem langer buiten te houden of bv op een inloopstal dan is het even lastig...feit blijft dat 3 uur buiten alsnog 21 uur opgesloten is.. winter blijft toch vaak een hel als je niet door kan rijden in bv een binnenbak... daar kan ik helaas geen tips in geven. longeren e.d is hier nu ook onmogelijk, gelukkig zijn die van mij verkeersmak anders had ik hetzelfde probleem gehad. succes!
Laatst bijgewerkt door matasja op 23-01-13 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:31

Ja hij staat 3 uur buiten en als ik er ben zet ik hem extra buiten
Dankje

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:11

RT-P >> TVG

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 19:39

Nog iemand??

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:13

Minder voeren zou ik persoonlijk niet doen, maar eerder voer geven waar minder energie in zit zolang hij niet/minder werkt.

Edit; Misschien stuivertje wisselen gaan proberen? Dan ben je toch met hem bezig en moet hij respect hebben voor jouw persoonlijke ruimte. Valt altijd te proberen..

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:24

Ga eerst eens na of hij je wel begrijpt. Geef je niet onbedoeld verkeerde signalen? Geef je geen veel te groot signaal? Begrijpt hij wat de bedoeling is?
Is er een meer ervaren persoon die je kan begeleiden? Zo ja, maak daar gebruik van. Laat diegene eens vragen wat jij vraagt, dus het achterwaarts. Mocht hij dan weer steigeren of bijten, dan zou ik hem ontzéttend goed laten weten dat bijten en steigeren gewoon niet toegestaan is! Zometeen bijt hij een keer door of raakt hij je met steigeren. Wanneer hij steigert of bijt een goede tik geven. Klinkt gemeen, maar veiligheid gaat voor.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 16:29

Ramarant schreef:
Minder voeren zou ik persoonlijk niet doen, maar eerder voer geven waar minder energie in zit zolang hij niet/minder werkt.

Edit; Misschien stuivertje wisselen gaan proberen? Dan ben je toch met hem bezig en moet hij respect hebben voor jouw persoonlijke ruimte. Valt altijd te proberen..

Wat bedoel je met stuivertje wisselen

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 16:31

Tammy_ schreef:
Ga eerst eens na of hij je wel begrijpt. Geef je niet onbedoeld verkeerde signalen? Geef je geen veel te groot signaal? Begrijpt hij wat de bedoeling is?
Is er een meer ervaren persoon die je kan begeleiden? Zo ja, maak daar gebruik van. Laat diegene eens vragen wat jij vraagt, dus het achterwaarts. Mocht hij dan weer steigeren of bijten, dan zou ik hem ontzéttend goed laten weten dat bijten en steigeren gewoon niet toegestaan is! Zometeen bijt hij een keer door of raakt hij je met steigeren. Wanneer hij steigert of bijt een goede tik geven. Klinkt gemeen, maar veiligheid gaat voor.

Ja hij weet heel goed wat ik bedoel hij kan dir al op lichaamstaal
En hij doet dit ook bij anderen
Ti's al wel iets minder nu ik hem weer kan longeren

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:16

Ik doe het wel eens met mijn paard ( Geleerd van een mede-bokker hier op het forum )

Hij denkt nog wel eens dat het de normaalste zaak is om in mijn persoonlijke ruimte te komen, voor inderdaad mij te gebruiken als krabpaal of voor te happen.

Ik loop dan naar hem toe en als ik bijna bij hem ben maak ik een gebaar. ( Dit kan zijn zwaaien met halstertouw of ander gebaar wat je fijn vind) Ik maak hem op die manier duidelijk dat hij moet schuiven voor mij en dat hij niet in mijn persoonlijke ruimte mag komen. Uiteraard tsjokt ie dan vrolijk ergens anders naartoe.

Dan ga ik weer naar hem toe zonder ook maar iets te zeggen..Hij moet wederom zijn plek afstaan aan mij. Zolang tot hij begrijpt dat ik bepaal wanneer en tot op welke hoogte hij bij mij mag komen, maar ook moet schuiven als ik dat zeg.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 18:17

Ramarant schreef:
Ik doe het wel eens met mijn paard ( Geleerd van een mede-bokker hier op het forum )

Hij denkt nog wel eens dat het de normaalste zaak is om in mijn persoonlijke ruimte te komen, voor inderdaad mij te gebruiken als krabpaal of voor te happen.

Ik loop dan naar hem toe en als ik bijna bij hem ben maak ik een gebaar. ( Dit kan zijn zwaaien met halstertouw of ander gebaar wat je fijn vind) Ik maak hem op die manier duidelijk dat hij moet schuiven voor mij en dat hij niet in mijn persoonlijke ruimte mag komen. Uiteraard tsjokt ie dan vrolijk ergens anders naartoe.

Dan ga ik weer naar hem toe zonder ook maar iets te zeggen..Hij moet wederom zijn plek afstaan aan mij. Zolang tot hij begrijpt dat ik bepaal wanneer en tot op welke hoogte hij bij mij mag komen, maar ook moet schuiven als ik dat zeg.

Zal ik is proberen en dit heet stuivertje wisselen ?wat hierboven gezegd werd

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:49

Het is het proberen altijd waard. Je zult merken dat na een tijdje hij ook gaat schuiven voor je en dat hij alleen mag komen als hij uitgenodigd word. Hier kun je uiteraard ook een gebaar voor geven of een commando.

Als hij moet schuiven zeg je bijvoorbeeld weg en maak je er een gebaar bij wat je fijn vind om te gebruiken. Dit kun je ook doen als je hem uitnodigt door bijvoorbeeld te zeggen kom maar en daar ook een gebaar bij te maken. Probeer er wel duidelijk in te zijn wat jij van hem wilt, wegsturen of uitnodigen.

Maak je niet al te druk als hij bij de eerste uitnodiging niet komt. Als het te lang duurt en hij komt niet naar je toe, ga gewoon vrolijk verder door naar hem toe te lopen en hem te laten schuiven voor je dmv gebaar en commando.

Dit kun je het beste op een plek doen waar hij niet veel ruimte heeft om weg te gaan.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij onderdanig word als hij word uitgenodigd om te komen dat hij dit doet zonder zich groot te maken of in jouw geval te steigeren.

Over het algemeen word dit inderdaad stuivertje wisselen genoemd, zou ook kunnen dat er een andere benaming aan word gegeven.

Geduld is hierbij een schone zaak, maar je zult merken dat hij het na een tijdje echt wel doorheeft wat wel en wat niet geoorloofd is.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 19:45

Ramarant schreef:
Het is het proberen altijd waard. Je zult merken dat na een tijdje hij ook gaat schuiven voor je en dat hij alleen mag komen als hij uitgenodigd word. Hier kun je uiteraard ook een gebaar voor geven of een commando.

Als hij moet schuiven zeg je bijvoorbeeld weg en maak je er een gebaar bij wat je fijn vind om te gebruiken. Dit kun je ook doen als je hem uitnodigt door bijvoorbeeld te zeggen kom maar en daar ook een gebaar bij te maken. Probeer er wel duidelijk in te zijn wat jij van hem wilt, wegsturen of uitnodigen.

Maak je niet al te druk als hij bij de eerste uitnodiging niet komt. Als het te lang duurt en hij komt niet naar je toe, ga gewoon vrolijk verder door naar hem toe te lopen en hem te laten schuiven voor je dmv gebaar en commando.

Dit kun je het beste op een plek doen waar hij niet veel ruimte heeft om weg te gaan.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij onderdanig word als hij word uitgenodigd om te komen dat hij dit doet zonder zich groot te maken of in jouw geval te steigeren.

Over het algemeen word dit inderdaad stuivertje wisselen genoemd, zou ook kunnen dat er een andere benaming aan word gegeven.

Geduld is hierbij een schone zaak, maar je zult merken dat hij het na een tijdje echt wel doorheeft wat wel en wat niet geoorloofd is.

Ga het proberen heel erg bedankt

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:55

Graag gedaan +:)+

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 19:57

Soms dringt hij wel naar me of die me wil pakken ofz heeft hij nog nooit gedaan aleen dat stijgeren dan
Als ik hem dan wegstuur dringt hij wat moet ik hieraan doen dan

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:14

Misschien handig om hierbij een halstertouw te gebruiken. Gewoon het uiteinde en de sluiting vasthouden en als hij zich echt vervelend gaat opdringen, dan zwaai je hier gewoon een paar rondjes mee voor zijn gezicht. Zeg dan meteen dat hij weggaat. (soms wil een zware stem hierbij nog wel eens helpen)

Zo maak je al een begin aan het stuivertje wisselen door te zwaaien met het halstertouw en te zeggen WEG! Het halstertouw kun je bijvoorbeeld ook gebruiken voor het commando terug, door het halstertouw tussen zijn voorbenen of borst aan te laten tikken, en dan het commando terug te geven. Het halstertouw gebruik je dan in principe als verlengde van je arm zodat je toch op een veilige afstand hem duidelijk kan maken wat wel en niet mag.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:16

Hiervoor moet ik voor hem staan of ernaast?
Heb nog nooit deze oefening gedaan

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:19

Voor hem gaan staan.. zo heeft hij in ieder geval minder kans om stiekem naar je te happen.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:21

Binten doet hij eigelijk nooit eerder stijgeren of boven me oplopen
Weet wel zeker dat dit komt omdat hij 2 weken niks gedaan heeft
Door de vorst

Want hij heeft dit hiervoor nog nooit gedaan

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:23

Dan zou het inderdaad kunnen zijn dat hij een bom energie is. Maar dan nog moet hij respect hebben voor jouw ruimte en niet zomaar opdringen. Als hij zich zo opdringt, is hij dan onrustig en maakt hij zich dan groot?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:25

Ja hij maakt zich heel groot als hij naar me toe komt Ls hij zich groot maakt lijf ik staan en maak ik me groot en als ik touwtje heb zwaai ik ermee