Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
wilmatj schreef:naar jou omschrijving zie ik nog geen dominant paard...
wel een ongehoorzaampaard.. en een paard die de leiding af en toe van je over neemt..
je paard komt in jou ruimte!
als eerste zou ik even wat regels opstellen met je paard.. wat jou ruimte is en wat zijn ruimte is..
hij mag niet zijn neus in jou zak steken,..
verder denk ik ook dat niet alles boos is..
voor het hek staan?? en als je hem dan aan de kant duwt of weg stuurd?? gaat hij dan?? oren in de nek??
of gaat hij dan??
neem eens les bij een gedragstherapeut of bij iemand die grondwerk les geeft.
ManonGrr schreef:*ik weet niet of dit hier goed staat*
Mijn paard is lief, heel lief.. maar zó dominant.. Als hij in de bak staat en word opgejaagd met een zweep doet dat hem ronduit niets. Je krijgt hoogstens een lelijke blik en een stel benen jouw richting op. Zo ook met 'vrijheidsdressuur'. Toen ik hem ging verzorgen(hij is inmiddels al twee jaar van mij) kende hij al een aantal trucjes. Zelf heb ik hem niets aangeleerd. Echter als ik hem nu bijvoorbeeld een jambette laat doen, wéét hij al dat hij een beloning (snoepje) krijgt. Als dat hem te lang duurt heb ik een pony ín mijn jaszak zitten. Zo ook wanneer hij in de bak staat met een andere pony. Als ik dan eerst die andere pony haal, word mijn paard 'boos'. Meestal gaat hij dan gewoon vóór de opening van de bak staan zodat ik er niet uit kan met de andere pony. De dominantie uit zich eigenlijk alleen in periodes dat hij niet bereden word. Daarom twijfel ik ook of het dominantie of onrust is.
In de kudde is hij dan weer totáál niet dominant, maar eerder zeer onderdanig. Hij word echt beschermd door de kuddeleider. Vroeger zat hij altijd onder de wondjes omdat hij gewoonweg in elkaar getrapt werd door andere kuddepaarden. Tegenwoordig komt hij wel duidelijk voor zich zelf op.
Wanneer hij zo'n dominant gedrag vertoont negeer ik hem vrijwel altijd. Echter bij het voorbeeld van het uit de bak halen ga ik met mijn armen wijd staan en 'jaag' ik hem weg. Dan lijkt hij het door te hebben en loopt hij achteruit.
Mijn vraag is nu dus eigenlijk: wat doe ik fout? wat kan ik anders doen zodat ik wellicht meer de 'leider' ben?
Vragen stellen staat vrij, als dit helpt een beter beeld te schetsen.