longeren, wat is nu het beste?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

florence123

longeren, wat is nu het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:44

Hallo,
ik longeer mijn paard soms op wedstrijd omdat hij anders te heet is.
Af en toe doe ik dit thuis eens (bij zo'n weer als vandaag , als hij erg fris staat)

Mijn paard is erg wild aan de longe, het is al veel verbeterd vergelijken met vorig jaar.
Maar hij kan dus normaal draven , maar opeens krijgt hij een energie uitbarsting en bokt hij (hij duikt met zijn voorbenen eerst
om vervolgens te bokken) om deze reden heb ik tot nu toe nog geen hulpmiddel gebruikt omdat ik bang ben dat hij hierin gaat vast zitten.

Ik vraag me af, ofdat hij kalmer zou zijn moest ik een hulpmiddel gebruiken?
Ik wil ook wat vaker echt trainen aan de longe (vooral zijn achterhand en rugspieren) en dan heeft rondjes lopen met zijn hoofd omhoog niet zoveel zin.

Wat raden jullie aan als hulpmiddel? bijzetteugels, pessoa, de longeerhulp,...?

44Myrthe44

Re: longeren, wat is nu het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:47

Op wedstrijd? Dat kan toch alleen in het buitenseizoen, hoe doe je dat in het binnenseizoen dan?
Je kan een slofteugel gebruiken die je aan de zijkant vastzet, dan kan hij er niet met zijn benen inkomen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 18:03

44Myrthe44 schreef:
Op wedstrijd? Dat kan toch alleen in het buitenseizoen, hoe doe je dat in het binnenseizoen dan?
Je kan een slofteugel gebruiken die je aan de zijkant vastzet, dan kan hij er niet met zijn benen inkomen.

niet op wedstrijd gaan ;) ik heb tot nu toe 1 indoor gereden en daar was er een longeercirkel aanwezig.
Ik ga binnenkort (als de winterprik voorbij is) het nog eens proberen, maar gewoon opstappen en inrijden tussen de paarden
(zeker op jumpings) is echt niet makkelijk.
Sommige ruiters rijden zo wild in! mijn paard wordt er helemaal opgefokt van

chiara95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:21

Naar wat ik lees denk ik dat je je paard niet echt veel longeerd?
Mijn paardje was in het begin ook heel erg heet, maar door veel te longeren (om de 2 dagen) is ze vanzelf rustiger geworden aan de longe en luisterd ze beter naar mijn stem. Oke, ze bokt wel soms nog eens, maar so what? Zolang ze het niet doet onder het zadel is het voor mij geen probleem... Vreugde bok(jes) kunnen geen kwaad... Gewoon veel oefenen, veel tegen je paard praten tijdens longeren enzo, en je komt er wel! :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:30

Ik zou eerst eens beginnen met meer longeren. Zo'n 2x per week in plaats van rijden eens flink longeren. Begin dan eerst met commando's aanleren zodat je lekker veel overgangen kan gaan vragen waardoor je paard misschien wel jolig van kan worden, maar wel veel alerter op jou. Mijn paard wordt altijd helemaal vrolijk van veel overgangen naar galop toe, maar hij gaat wel veel beter luisteren en dát is wat je wil krijgen.
Zodra hij dan braaf is kan je eens beginnen met een hulpteugel, maar dat is ook een kwestie van proberen en kijken hoe je paard reageert. Zelf longeer ik graag met touwtjes, die kan je vastzetten op veel verschillende manieren en de kans is klein dat je paard er met zijn been in stapt.
Pessoa zou ik bij jouw paard niet doen, dan heeft hij touwtjes van voor naar achteren lopen en de kans lijkt me dan toch best groot dat hij er in stapt met een rare beweging.
Wat je ook kan doen zodra de basis er goed in zit is longeren met balkjes waar hij overheen moet, veel paarden vinden dat hartstikke leuk én het is goed voor de achterhand.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:32

Waar ik als eerste aan denk, is de verhouding werk/krachtvoer. Kan het zijn dat het dier gewoon veel te veel energie heeft door het voer, en maar weinig werk hoeft te doen? Komt ie overdag buiten?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 21:38

kleinvosje schreef:
Waar ik als eerste aan denk, is de verhouding werk/krachtvoer. Kan het zijn dat het dier gewoon veel te veel energie heeft door het voer, en maar weinig werk hoeft te doen? Komt ie overdag buiten?

nee hoor :)
hij krijgt allleen basismengeling (zonder haver etc... ) speciaal voor hete paarden.
Hij krijgt veel ruwvoer, luzerne, zemelen,...
hij komt dagelijks 2 uur buiten en werkt 4 keer in de week.
in de zomer ben ik eens op 3 daagse wedstrijd geweest (eventing) en daar longeerde ik hem s'morgends een halfuur, vervolgens heb ik hem
1 uur gereden. In de namiddag heb ik een uur losgereden voor de dressuurproef en dan nog was hij heet gedurende de proef :Y)
Het is een onvermoeibaar paard, na de finish bij een cross kan hij nog heet zijn.

voor de rest: bedankt voor tips! de reden waarom ik inderdaad hem niet vaak longeer (behalve op wedstrijd en bij dit weer) is omdat
mijn vorig paard zo een peesblessure heeft opgelopen (door te bokken aan de longe, longeren in zwaardere grond,... is erg belastend voor de pezen)