paard wisselt steeds van galop, help?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

paard wisselt steeds van galop, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:10

Hoi allemaal,

Ik heb een fries ruintje waar we eind zomer mee aan de longe begonnen zijn.

nu is mijn ruin is erg slim en verzint zelf graag nieuwe dingen, we longeren nu al een klein poosje met het Concord maar ik loop nog tegen een technisch probleem aan.
Voorheen galoppeerde hij netjes beide kanten uit, zonder problemen nagefelijk en soms zelfs met stelling...

Maar sinds kort gegaloppeerd hij heel netjes aan, maar na een ronde of zelfs enkele passen wisselt hij van galop en loopt hij dus eigenlijk in contra galop.
Nu heb ik al veel dingen geprobeerd zoals, meer stelling binnen, meer stelling buiten, rustiger galopperen, wat sneller galopperen, tempo-wisselingen, heel boos worden als hij het doet, nee zeggen en rustig terug nemen en opnieuw aan laten springen in galop.
Maar ik kan hier gewoon geen oplossing voor vinden... soms dan gaat het een volte goed en dan denk ik net, goh hij is nog niet gewisseld, en 2 tellen later zit hij in de verkeerde galop.

nu heb ik al zo veel dingen geprobeerd, maar ik krijg het er echt niet uit, en ik weer gewoon niet meer wat ik moet doen, gevolg daar van is dat ik met minder plezier de galop van mijn ruintje train en ik steeds negatiever tegenover ga staan..

ik hoop echt dat jullie mij willen en kunnen helpen!

groetjes maryam

_coquette_

Re: paard wisselt steeds van galop, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:22

Ik denk dat hij nog erg slap is in de galop. Hij wordt dit jaar 3 toch? Ik zou me daar nu nog geen zorgen over maken! Wanneer hij wat ouder wordt, en dus sterker wordt dit waarschijnlijk minder.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 22:43

nou het punt is, het is echt van de laatste paar weken, voorheen galoppeerde hij voltes lang zonder over te springen dus dat lijkt me niet, zijn achterhand is ook netjes bespierd!

en hij heeft het voorheen niet gedaan... pas sinds kort..

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:11

verder niemand die een tip oid heeft? -O-

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:24

Als hij echt nog maar drie jaar is, dan zal het zijn onervarenheid nog wel zijn. Komt vanzelf goed met rust en geduld. Gewoon wat korte stukken goede galop en dan wat anders gaan doen. Vergeet niet dat een paard lang doorgroeit. Het zou best kunnen dat hij even een groeipiek heeft en verandert in zijn lijf. Zoek even op bokt, dan vind je hoe lang een paard doorgroeit (met een plaatje erbij van het skelet van een paard en waar en hoe hij groeit). De groei duurt lang, ongeveer tot het vijfde jaar in de hoogte, en tot het achtste in de breedte. Het is helaas zo met beleren dat de meeste mensen beginnen als het paard nog volop in de groei is, en dat paard heeft gewoon af en toe wat tijd nodig om een en ander te verwerken. Ook het wisselen van de kiezen kan effect hebben, dat is ook ongeveer rond het vierde jaar.
(wat een schitterende fries heb jij trouwens, even in profiel gespiekt)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 10:42

Hoi! Bedankt voor je reactie! En sorry voor mijn late reactie!
Ik weet dat ze nog lang doorgroeien, daarom doen we dit ook nog heel erg vaak, lees max 2 maal per week , zo'n groei plaatje heb ik inderdaad wel eens gezien ja! Dat van zijn tanden kan ook wel zijn ja, hij gaat steeds meer naar buiten kijken, gelukkig komt in februari de tandarts en word hij helemaal gecontroleerd :)
Haha bedankt :P hij is nog wel een beetje sokloos maar dat groeid weer aan gelukkig :)