Wie wil me helpen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesslove

Wie wil me helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 21:11

Hoi, ik heb de laatste tijd een beetje (kuchkuch) problemen met het longeren van mijn jonge paard, en ik kom er niet meer uit. Mijn instructrice heeft me vorig jaar een keer geholpen, toen ging het een poosje goed, maar nu niet meer. Het is mijn eigen houding, daar moet ik aan werken. Paard word agressief. Dus mijn vraag was of er iemand in omgeving amsterdam / abcoude is die me een keertje wil helpen? Ik moet het van mijn zakgeld doen, dus het liefst gratis, anders hele kleine vergoeding maar ik heb geen 20 euro te besteden ofzo! Dus gewoon iemand die zelfvertrouwen heeft en mij en mike er mee kan helpen! (hoeft dus geen instructeur te zijn ofzo). Ik hoop echt dat ik een pb'tje krijg want het is echt een probleem!

Groetjes, Tess & Mike!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:20

In je andere topic spreek je vol lof over je paardje en dat het zo goed gaat samen en dat je elfs al wedstrijden hebt gereden. En hier heb je problemen met longeren? Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp. Wat is er precies aan de hand?

veronique100

Re: Wie wil me helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:23

ik zou je best willen helpen, want ik heb ook een probleem gehad bij het longeren met mijn jonge haflinger, en inmiddels gaat het allemaal prima, maar daarvoor kom ik niet helemaal naar amsterdam.
succes met je probleem! komt wel goed hoor, niet te veel zorgen maken!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:28

vooral rustig, steng duidelijk en recht vaardig blijven. let ook op jouw positie, niet in de voorcirkel van het paard want daarmee rem je hem af. je staat tegenover het midden van het paard en als jij met je arm/zweep/wat daan ook drijft kom je in de achterste cirkel van het paard, waar je mee drijft.
blijf zelf ook in het midden staan. niet 2 meter van de bakrand en dan nog je paard erlangs willen laten lopen ( heb iemand wel een zo gezien ) gewoon lekker je rug recht houden en zelfvertrouwen houden.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:42

In je verhaal lees ik dat je een instructrice hebt die je al eens heeft geholpen en dat het daarna goed ging. Waarom vraag je haar niet weer om je te helpen?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 21:53

Ja dat ga ik denk ik doen inderdaad. Maar ik dacht misschien is er iemand die ervaring heeft. Trouwens, rijden, aan de hand lopen, poetsen, masseren, alles gaat goed, we deden zelfs een beetje VD. Het gaat goed, bahalve longeren.. Dus daarom vraag ik bokt om hulp. Klopt dat ik daar zelf niet uit kom en dat vind ik trouwens ook helemaal neit zo raar als ik zo jong ben. Het is me allemaal prima zelf gelukt. Binnenkort proefje ja inderdaad, maar longeren lukt me niet, daarom vraag ik hulp.

studentje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:01

Duidelijk praten en rustig blijven! gewoon blijven oefenen en zelfvertrouwen uitstralen!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:10

Wat doet je paard dan als je hem aan het logeren bent?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:49

Maureen95 schreef:
Wat doet je paard dan als je hem aan het logeren bent?

Stil staan in de hoek, en als je dan boos tegen hem spreekt kijkt die je heel dom aan. Als je naar hem toe loopt doet hij niks. Dan loop ik bijvoorbeeld een stukje mee en verleng de lijn steeds een stukje. Als hij dan loopt gaat hij weer opeens stil staan. Als je dan met de zweep flapt komt hij naar je toe in volle galop, en bokt / steigert. Dan heb je hem later weer lopend, gaat hij weer rennen, bokken stilstaan, en zo voort.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:59

Hmm jammer dat je zo ver weg woont...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:01

Ik woon in Vinkeveen, vlakbij Abcoude dus. Ik wil je graag een keertje komen helpen.
Heb veel verstand van lichaamshoudingen tegenover paarden en paardengedrag. :j

Ik wil dat best voor de reiskosten en een kleine vergoeding doen hoor! Vind het altijd fijn om mensen te helpen, zeker omdat ik denk dat ik je in een uurtje wel kan uitleggen hoe je dit kan oplossen met een beetje Natural Horsemanship en lichaamstaal. :D Stuur maar even een pb'tje als je interesse hebt!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:09

en als je je hand dan in de lucht doet, en gewoon hier houden wat zwiepen met de longe, tot hij vanzelf verderloopt...
maar niet gaan slaan zou ik zeggen.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:11

unihorses schreef:
en als je je hand dan in de lucht doet, en gewoon hier houden wat zwiepen met de longe, tot hij vanzelf verderloopt...

Ja dat verderlopen doet die dus niet. Slaan doe ik niet, heb hem wel een keer een lel gegeven toen hij gericht trapte maar dat werkte dus niet.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:15

xTesslove schreef:
unihorses schreef:

Ja dat verderlopen doet die dus niet. Slaan doe ik niet, heb hem wel een keer een lel gegeven toen hij gericht trapte maar dat werkte dus niet.

vanaf hier is het lastig te zeggen , maar zorgen dat je zegmaar je hand m et daar in het uiteinde van de longe ( loopt hij linksom is dit je rechterhand en andersom ) niet bij de voorpoten maar bij de kont zit .

jaymiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:22

een lange zweep voor het longeren langs zijn kont misschien? zo deden wij het tenminste.. en als dat niet werkt in je eentje, de een alleen het longeertouw beethouden, en de ander achter z'n kont aan met de zweep in je handen, tot hij een beetje opgang komt. en de baas blijven vooral !

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:33

jaymiexx schreef:
een lange zweep voor het longeren langs zijn kont misschien? zo deden wij het tenminste.. en als dat niet werkt in je eentje, de een alleen het longeertouw beethouden, en de ander achter z'n kont aan met de zweep in je handen, tot hij een beetje opgang komt. en de baas blijven vooral !

ik ben hier juist hartstike tegen :o je moet juist de rust houden . denk als je goed begrijpt hoe het met het paard zit ( voorste deel, afremmend middelste sta je gewoon neutraal en achterste stuk is het drijf deel ) dat je dan wel een heel stuk komt. sta jij steeds voor hem ( kom je voorste deel rem je hem af ) denk dat hier tegenstrijdige informatie naar het paard komt .

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:37

unihorses schreef:
jaymiexx schreef:

ik ben hier juist hartstike tegen :o je moet juist de rust houden . denk als je goed begrijpt hoe het met het paard zit ( voorste deel, afremmend middelste sta je gewoon neutraal en achterste stuk is het drijf deel ) dat je dan wel een heel stuk komt. sta jij steeds voor hem ( kom je voorste deel rem je hem af ) denk dat hier tegenstrijdige informatie naar het paard komt .

Ik wil hem niet met de zweep achterna zitten eigenlijk omdat ik hem dan erg onrustig maak, en chaggarijnig. Dat over achter, midden, voor ken ik. Ik probeer er rekening mee te houden, maar op het moment is het niet meer dan hem proberen te laten lopen. Als hij een paar passen heeft gelopen staat die weer stil, dat is volgensmij altijd zo, of ik nou voor of achter zijn midden sta.. Ik zal er nog beter op letten, bedankt!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:44

xTesslove schreef:
jaymiexx schreef:

ik ben hier juist hartstike tegen :o je moet juist de rust houden . denk als je goed begrijpt hoe het met het paard zit ( voorste deel, afremmend middelste sta je gewoon neutraal en achterste stuk is het drijf deel ) dat je dan wel een heel stuk komt. sta jij steeds voor hem ( kom je voorste deel rem je hem af ) denk dat hier tegenstrijdige informatie naar het paard komt

Ik wil hem niet met de zweep achterna zitten eigenlijk omdat ik hem dan erg onrustig maak, en chaggarijnig. Dat over achter, midden, voor ken ik. Ik probeer er rekening mee te houden, maar op het moment is het niet meer dan hem proberen te laten lopen. Als hij een paar passen heeft gelopen staat die weer stil, dat is volgensmij altijd zo, of ik nou voor of achter zijn midden sta.. Ik zal er nog beter op letten, bedankt!

heb dit gezien met 1 meisje, pony stond steeds stil. heb je een paal ofzo waar je een camera op kan zetten ? en deze laten filmen ... of iemand die voor je filmt , dan kun je het zelf terug kijken is soms heel verhelderend. mischien loop jij onbewust wel en kom je toch te ver naar voren.

heb het filmpje laten zien en toen was het oeps, dat dee ik toch wel onhandig. terwijl dus eerst het paard van haar op de schuld kreeg

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:54

Goed idee, zal ik doen, en dan zal ik het filmpje ook hier plaatsen!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:12

Wat mij altijd is geleerd, is longeren met een pizzapunt. Je hoort namelijk zelf neutraal te staan, en uiteindelijk hoort je paard op je stem te reageren. Laat ik mijn pizzapunt maar even uitleggen... =P Je hebt in je ene hand, de longeerlijn. Deze loopt naar de mond van je paard. Je andere hand, een lange zweep, die naar de billen van je paard wijzen. Zo krijg je dus dit:
Afbeelding

Jij bent het middelpunt. Jij staat met je borst richting je paard, dit heeft een dominant effect op je paard, en hiermee drijf jij je paard voorwaarts. Zo heb je je zweep eigenlijk niet zo nodig. Met de zweep drijf je je paard voorwaards. Ik weet je zo 1,2,3 niet alles goed uit te leggen maar het is mij zo wel geleerd. Ik kan nu namelijk mijn paard in een 40x60 bak, zonder lijn, en zonder zweep op een volte om me heen laten lopen. In het begin moet ik wel wat duidelijker zijn, en heb ook altijd de zweep erbij, maar als hij eenmaal loopt dan loopt hij, zeg ik draf, draaft hij rustig aan, zeg ik galop, dan galopeerd hij netjes in de goede galop aan. Stel je dominant op, zodat jou paard geen lak aan je heeft, je niet uitprobeerd of uitdaagt! Succes

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:29

LoveUggs schreef:
Wat mij altijd is geleerd, is longeren met een pizzapunt. Je hoort namelijk zelf neutraal te staan, en uiteindelijk hoort je paard op je stem te reageren. Laat ik mijn pizzapunt maar even uitleggen... =P Je hebt in je ene hand, de longeerlijn. Deze loopt naar de mond van je paard. Je andere hand, een lange zweep, die naar de billen van je paard wijzen. Zo krijg je dus dit:
[ Afbeelding ]

Jij bent het middelpunt. Jij staat met je borst richting je paard, dit heeft een dominant effect op je paard, en hiermee drijf jij je paard voorwaarts. Zo heb je je zweep eigenlijk niet zo nodig. Met de zweep drijf je je paard voorwaards. Ik weet je zo 1,2,3 niet alles goed uit te leggen maar het is mij zo wel geleerd. Ik kan nu namelijk mijn paard in een 40x60 bak, zonder lijn, en zonder zweep op een volte om me heen laten lopen. In het begin moet ik wel wat duidelijker zijn, en heb ook altijd de zweep erbij, maar als hij eenmaal loopt dan loopt hij, zeg ik draf, draaft hij rustig aan, zeg ik galop, dan galopeerd hij netjes in de goede galop aan. Stel je dominant op, zodat jou paard geen lak aan je heeft, je niet uitprobeerd of uitdaagt! Succes

Wat een super fijn uitgelegd commentaar. Je pizza punt idee ken ik, zo doe ik het zelf ook. Tenminste, zo is het de bedoeling. Ik denk dat ik zelf iets verkeerd doe onbewust inderdaad. Ik ga proberen steviger in mijn schoenen te staan en duidelijk te zijn, wat doe ik als hij naar binnen valt? Wat gaaf dat je paard zo goed luistert zeg! Nouja, mike is nu ook echt in zijn puberperiode, ik denk dat dat er ook mee te maken heeft. vanaf zijn 2,5e tot zijn 3,5e ging het namelijk perfect. Ik heb er geen filmpje van maar hij liep netjes, viel niet naar binnen, maakte overgangen op stemcommando. Ik merk met veel dingen dat hij me uitprobeert dus dat zal een vand e redenen zijn, maar ik denk dat ik zelf het probleem ben. Ik ga het proberen de eerst volgende keer dat ik kan longeren. Hoe maak ik de lijn vast? Ik doe nu meestal: aan de buitenste bitring, over zijn hoofd, door de binnenste bitring.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:27

xTesslove schreef:
LoveUggs schreef:
[ Afbeelding ]

Wat een super fijn uitgelegd commentaar. Je pizza punt idee ken ik, zo doe ik het zelf ook. Tenminste, zo is het de bedoeling. Ik denk dat ik zelf iets verkeerd doe onbewust inderdaad. Ik ga proberen steviger in mijn schoenen te staan en duidelijk te zijn, wat doe ik als hij naar binnen valt? Wat gaaf dat je paard zo goed luistert zeg! Nouja, mike is nu ook echt in zijn puberperiode, ik denk dat dat er ook mee te maken heeft. vanaf zijn 2,5e tot zijn 3,5e ging het namelijk perfect. Ik heb er geen filmpje van maar hij liep netjes, viel niet naar binnen, maakte overgangen op stemcommando. Ik merk met veel dingen dat hij me uitprobeert dus dat zal een vand e redenen zijn, maar ik denk dat ik zelf het probleem ben. Ik ga het proberen de eerst volgende keer dat ik kan longeren. Hoe maak ik de lijn vast? Ik doe nu meestal: aan de buitenste bitring, over zijn hoofd, door de binnenste bitring.

zou gewoon lekker aan het halster eigenlijk maar wil je met bit dan lus om binnenste bit ring en klip aan buitenste bitring.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:29

xTesslove schreef:
LoveUggs schreef:
[ Afbeelding ]

Ik doe mijn lijn door de binnenste bitring heen, en maak hem aan de buitenste vast. Als ie naar binnen komt, geef een scheeuw, laat hem maar weten dat dat niet mag, stap naar hem toe, doe iets dat hij niet verwacht, even zwiepen in de lucht met je zweep, wiebelen met je lijn, je kunt er van alles op verzinnen om hem weer naar buiten te krijgen. Of meer voorwaarts laten helpen. Lijkt mij de beste oplossing in elk geval, dat is ook wat ik doe, of ik roep eens mijn paard zijn naam.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:48

Ik ga een plastic zakje aan de zweep doen (:

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:57

Haha, als je maar oppast dat ie er dan niet vandoor gaat en je mee trekt!