Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Maureen95 schreef:Wat doet je paard dan als je hem aan het logeren bent?
unihorses schreef:en als je je hand dan in de lucht doet, en gewoon hier houden wat zwiepen met de longe, tot hij vanzelf verderloopt...
maar niet gaan slaan zou ik zeggen.
xTesslove schreef:unihorses schreef:en als je je hand dan in de lucht doet, en gewoon hier houden wat zwiepen met de longe, tot hij vanzelf verderloopt...
maar niet gaan slaan zou ik zeggen.
Ja dat verderlopen doet die dus niet. Slaan doe ik niet, heb hem wel een keer een lel gegeven toen hij gericht trapte maar dat werkte dus niet.
jaymiexx schreef:een lange zweep voor het longeren langs zijn kont misschien? zo deden wij het tenminste.. en als dat niet werkt in je eentje, de een alleen het longeertouw beethouden, en de ander achter z'n kont aan met de zweep in je handen, tot hij een beetje opgang komt. en de baas blijven vooral !
unihorses schreef:jaymiexx schreef:een lange zweep voor het longeren langs zijn kont misschien? zo deden wij het tenminste.. en als dat niet werkt in je eentje, de een alleen het longeertouw beethouden, en de ander achter z'n kont aan met de zweep in je handen, tot hij een beetje opgang komt. en de baas blijven vooral !
ik ben hier juist hartstike tegenje moet juist de rust houden . denk als je goed begrijpt hoe het met het paard zit ( voorste deel, afremmend middelste sta je gewoon neutraal en achterste stuk is het drijf deel ) dat je dan wel een heel stuk komt. sta jij steeds voor hem ( kom je voorste deel rem je hem af ) denk dat hier tegenstrijdige informatie naar het paard komt .
xTesslove schreef:jaymiexx schreef:een lange zweep voor het longeren langs zijn kont misschien? zo deden wij het tenminste.. en als dat niet werkt in je eentje, de een alleen het longeertouw beethouden, en de ander achter z'n kont aan met de zweep in je handen, tot hij een beetje opgang komt. en de baas blijven vooral !
ik ben hier juist hartstike tegenje moet juist de rust houden . denk als je goed begrijpt hoe het met het paard zit ( voorste deel, afremmend middelste sta je gewoon neutraal en achterste stuk is het drijf deel ) dat je dan wel een heel stuk komt. sta jij steeds voor hem ( kom je voorste deel rem je hem af ) denk dat hier tegenstrijdige informatie naar het paard komt
Ik wil hem niet met de zweep achterna zitten eigenlijk omdat ik hem dan erg onrustig maak, en chaggarijnig. Dat over achter, midden, voor ken ik. Ik probeer er rekening mee te houden, maar op het moment is het niet meer dan hem proberen te laten lopen. Als hij een paar passen heeft gelopen staat die weer stil, dat is volgensmij altijd zo, of ik nou voor of achter zijn midden sta.. Ik zal er nog beter op letten, bedankt!
LoveUggs schreef:Wat mij altijd is geleerd, is longeren met een pizzapunt. Je hoort namelijk zelf neutraal te staan, en uiteindelijk hoort je paard op je stem te reageren. Laat ik mijn pizzapunt maar even uitleggen... =P Je hebt in je ene hand, de longeerlijn. Deze loopt naar de mond van je paard. Je andere hand, een lange zweep, die naar de billen van je paard wijzen. Zo krijg je dus dit:
[ Afbeelding ]
Jij bent het middelpunt. Jij staat met je borst richting je paard, dit heeft een dominant effect op je paard, en hiermee drijf jij je paard voorwaarts. Zo heb je je zweep eigenlijk niet zo nodig. Met de zweep drijf je je paard voorwaards. Ik weet je zo 1,2,3 niet alles goed uit te leggen maar het is mij zo wel geleerd. Ik kan nu namelijk mijn paard in een 40x60 bak, zonder lijn, en zonder zweep op een volte om me heen laten lopen. In het begin moet ik wel wat duidelijker zijn, en heb ook altijd de zweep erbij, maar als hij eenmaal loopt dan loopt hij, zeg ik draf, draaft hij rustig aan, zeg ik galop, dan galopeerd hij netjes in de goede galop aan. Stel je dominant op, zodat jou paard geen lak aan je heeft, je niet uitprobeerd of uitdaagt! Succes
xTesslove schreef:LoveUggs schreef:Wat mij altijd is geleerd, is longeren met een pizzapunt. Je hoort namelijk zelf neutraal te staan, en uiteindelijk hoort je paard op je stem te reageren. Laat ik mijn pizzapunt maar even uitleggen... =P Je hebt in je ene hand, de longeerlijn. Deze loopt naar de mond van je paard. Je andere hand, een lange zweep, die naar de billen van je paard wijzen. Zo krijg je dus dit:
[ Afbeelding ]
Jij bent het middelpunt. Jij staat met je borst richting je paard, dit heeft een dominant effect op je paard, en hiermee drijf jij je paard voorwaarts. Zo heb je je zweep eigenlijk niet zo nodig. Met de zweep drijf je je paard voorwaards. Ik weet je zo 1,2,3 niet alles goed uit te leggen maar het is mij zo wel geleerd. Ik kan nu namelijk mijn paard in een 40x60 bak, zonder lijn, en zonder zweep op een volte om me heen laten lopen. In het begin moet ik wel wat duidelijker zijn, en heb ook altijd de zweep erbij, maar als hij eenmaal loopt dan loopt hij, zeg ik draf, draaft hij rustig aan, zeg ik galop, dan galopeerd hij netjes in de goede galop aan. Stel je dominant op, zodat jou paard geen lak aan je heeft, je niet uitprobeerd of uitdaagt! Succes
Wat een super fijn uitgelegd commentaar. Je pizza punt idee ken ik, zo doe ik het zelf ook. Tenminste, zo is het de bedoeling. Ik denk dat ik zelf iets verkeerd doe onbewust inderdaad. Ik ga proberen steviger in mijn schoenen te staan en duidelijk te zijn, wat doe ik als hij naar binnen valt? Wat gaaf dat je paard zo goed luistert zeg! Nouja, mike is nu ook echt in zijn puberperiode, ik denk dat dat er ook mee te maken heeft. vanaf zijn 2,5e tot zijn 3,5e ging het namelijk perfect. Ik heb er geen filmpje van maar hij liep netjes, viel niet naar binnen, maakte overgangen op stemcommando. Ik merk met veel dingen dat hij me uitprobeert dus dat zal een vand e redenen zijn, maar ik denk dat ik zelf het probleem ben. Ik ga het proberen de eerst volgende keer dat ik kan longeren. Hoe maak ik de lijn vast? Ik doe nu meestal: aan de buitenste bitring, over zijn hoofd, door de binnenste bitring.
xTesslove schreef:LoveUggs schreef:Wat mij altijd is geleerd, is longeren met een pizzapunt. Je hoort namelijk zelf neutraal te staan, en uiteindelijk hoort je paard op je stem te reageren. Laat ik mijn pizzapunt maar even uitleggen... =P Je hebt in je ene hand, de longeerlijn. Deze loopt naar de mond van je paard. Je andere hand, een lange zweep, die naar de billen van je paard wijzen. Zo krijg je dus dit:
[ Afbeelding ]
Wat een super fijn uitgelegd commentaar. Je pizza punt idee ken ik, zo doe ik het zelf ook. Tenminste, zo is het de bedoeling. Ik denk dat ik zelf iets verkeerd doe onbewust inderdaad. Ik ga proberen steviger in mijn schoenen te staan en duidelijk te zijn, wat doe ik als hij naar binnen valt? Wat gaaf dat je paard zo goed luistert zeg! Nouja, mike is nu ook echt in zijn puberperiode, ik denk dat dat er ook mee te maken heeft. vanaf zijn 2,5e tot zijn 3,5e ging het namelijk perfect. Ik heb er geen filmpje van maar hij liep netjes, viel niet naar binnen, maakte overgangen op stemcommando. Ik merk met veel dingen dat hij me uitprobeert dus dat zal een vand e redenen zijn, maar ik denk dat ik zelf het probleem ben. Ik ga het proberen de eerst volgende keer dat ik kan longeren. Hoe maak ik de lijn vast? Ik doe nu meestal: aan de buitenste bitring, over zijn hoofd, door de binnenste bitring.