Mijn shetlander wil niet lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Biies

Mijn shetlander wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 18:10

Hallo, ik heb een vraagje over mijn shetlander die dus niet wil lopen ( tenzij het hem uit komt)

Zijn naam is Curby en word in mei 6 jaar oud. Augustus 2011 heb ik hem gekocht toen was hij 4 jaar oud.
Ik wilde een shetlander om hem voor het karretje te zetten en grond werk mee te doen

Toen ik Curby kreeg was hij net een maand onruint en hij heeft eigenlijk zijn hele leven in de wei gelopen als dekhengst,hij kende het halster wel en het was een hele koele kikker dus hij was echt heel erg mak.

Toen hij bij mij kwam stond hij in kudde verband van 4 paarden in 2 ruime paddocks met een schuilstal, en in mei is hij het land op gegaaan, ik heb eigenlijk het hele jaar niks met hem gedaan, alleen een beetje gewandeld en de basis dingen geleerd zoals vast staan en hoefjes uitkrabben.

Vorig jaar zomer wilde ik dan toch met hem aan de slag. Ik wilde hem gaan longeren, maar dit ging totaal niet want in mijn eentje kreeg ik hem niet vooruit, ( ik ga hem ook niet slaan met de zweep tot hij eindelijk wel gaat lopen) dus ging ik dit samen met een vriendin doen, 1 iemand ernaast, en de ander in het midden, dit ging eigenlijk wel goed en op een gegeven moment deed hij het zonder, en helemaal alleen.

Echter dit deed hij dus alleen als hij zelf zin had, en niet wanneer ik het aan hem vroeg. Dus de ene keer doet hij het gewoon en de andere keer niet....

Omdat hij van de zomer het wandelen wel heel leuk vond ben ik met de lange lijnen gaan werken, ook dit eerst met iemand ernaast, en dit pakte hij heel snel op. hij kende stem commando's halt, stap en draf en sturen ging prima.

Maar ook dit doet hij dus alleen wanneer hij er zelf zin in heeft.

Nu vraag ik me af of iemand hier ervaring mee heeft, dus echt praktijk advies kan geven, ik weet namelijk ook dat het een shetlander is en die zijn eigenwijs, maar ik wil mijn shetlander gewoon niet eerst in elkaar slaan voordat hij gaat lopen, ook kan ik neit altijd met zijn 2en naar hem toe gaan ( ook al ben ik wel opzoek naar iemand die mij kan helpen)

Dus ben ik benieuwd of iemand een handig truucje weet om hem voor uit te krijgen.

Ohja, snoepjes en belonen werkt super, hij doet er echt alles voor,, maar als hij eenmaal weet dat ik iets heb dan komt hij direct naar me toe en dan krijg ik hem niet meer bij me vandaan, en dit is ook lastig om alleen goed te krijgen.

troi

Re: Mijn shetlander wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:35

Tja, als jij je shet niet duidelijk kan maken waarom hij zal moeten lopen dan gaat hij het ook niet doen natuurlijk. Het vrij ideale 'omdat hij voor mij wil werken' gaat maar zelden op. Paarden en pony's doen wat voor je omdat ze dan van het gezeur af zijn. In dit geval krijgt hij geen consequenties als hij lekker lui is dus blijft hij lekker lui. Ik snap het beest volledig.
Het is niet zo dat je je pony dus met de zweep constant moet meppen, dan ben je idd slecht bezig. Maar een tik als hij niet luisterd zou wel slim zijn. En dan weer een als hij niet luisterd tot hij door heeft dat wel luisteren prettiger is dan niet luisteren..

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:42

troi schreef:
Tja, als jij je shet niet duidelijk kan maken waarom hij zal moeten lopen dan gaat hij het ook niet doen natuurlijk. Het vrij ideale 'omdat hij voor mij wil werken' gaat maar zelden op. Paarden en pony's doen wat voor je omdat ze dan van het gezeur af zijn. In dit geval krijgt hij geen consequenties als hij lekker lui is dus blijft hij lekker lui. Ik snap het beest volledig.
Het is niet zo dat je je pony dus met de zweep constant moet meppen, dan ben je idd slecht bezig. Maar een tik als hij niet luisterd zou wel slim zijn. En dan weer een als hij niet luisterd tot hij door heeft dat wel luisteren prettiger is dan niet luisteren..

een tik met de zweep heb ik hem zeker gegeven en dat is ook niet bij 1gebleven maar hij ging juist harder stil staan. en ik snap dat ik consequent moet zijn. maar dat was mijn vraag niet. ik wil graag weten of er mensen zijn met hetzelfde probleem of een handige tip om het voor hem leuk te maken

wilmatj

Re: Mijn shetlander wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:56

heb je wel eens aan grondwerk gedacht? daar kun je ook les in volgen!!
denk dat hij eerst eens respect voor jou moet krijgen. want als ik zo lees is hij de leider en niet jij!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:56

Ik doe een poging om een tip te geven..
Blijkbaar was je niet duidelijk genoeg, hij heeft niet geconcludeerd dat doen wat jij wilt minder moeite kost dan doen wat hij wil. Je contrast tussen goed en slecht was niet duidelijk voor hem. En hoe je dat contrast aanbrengt is aan jou, ik snap dat je hem niet constant wilt meppen (houd ik ook niet van). Maar wellicht is 1x een fikse tik dan beter dan 10x ge-aai met de zweep (was er niet bij dus weet niet hoe dat ging). Je moet wel tot hem doordringen natuurlijk wil je een effect krijgen.

Een gerelateerde vraag, wijkt hij goed voor druk? Dus bijv de parelli pocupine game? Dat is namelijk een verstandige stap voor het longeren.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 18:46

Het probleem is al opgelost :)

Ik heb hem geschoren en hij zit weer lekker in zijn vel, het kwam wss door zijn dikke vacht en jeuk.