Vallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:14

Ik weet niet helemaal zeker of het hier goed staat maar ja..

Ik zat laatst op mn peerd en zat wat te denken over de toekomst. Hoe we wedstrijden gaan rijden, hoe we met zn 2tjes op kamp gaan.
Toen bedacht ik oppeens dat ik er nog nooit van af ben gevallen. En dat er zelfs nog ooit iemand geheel van het paard is gevallen. Ze is namelijk bijna 3 maanden onder het zadel.
Ik maakte me een beetje zorgen wand stel dat ik er afval. Ik rij over het algemeen alleen maar buitenritjes. Straks rent ze weg!
Ik ben laatst onder het galopperen er ook bijna afgevallen en toen flipte ze helemaal. (Ze wou namelijk niet door een plasje wand daar zitten spoken in :+ ) Ik was mijn beugels verloren omdat ze heel hoog over een plasje heen sprong. Ik hing aan de nek en ze maakte enorme sprongen. toen ik eindelijk in het zadel zat, ging ze er met een noodgang vandoor en was stuurloos. Helemaal in paniek.
Ik ben haar nu een beetje aan het leren om het toe te laten dat ik een beetje aan haar ga hangen en wat heen en weer schuiven.
Maar is dit wel de goede aanpak? Zeker omdat het een jong paard is. Wie weet er anders nog een andere manier?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:49

Maar in het zadel en ruitermak maken, is het hangen toch zorgvuldig aan bod gekomen? Ik heb gesprongen naast m'n paard, gehangen aan 2 kanten. Uitgebreid op en afstappen, bewegen en geluid maken tijdens en voor het op en afstappen.
En ja waarschijnlijk zal hij wel schrikken mocht ik onoverhoopt vallen, maar mijn oudere merrie schrikt ook nog als ik een keer val...

Ik denk dat je daar niet te druk over moet maken. Een beetje desensibiliseren is natuurlijk altijd goed, maar vallen kan altijd en zal altijd onverwachts zijn.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:34

ijssnuiver schreef:
Maar in het zadel en ruitermak maken, is het hangen toch zorgvuldig aan bod gekomen? Ik heb gesprongen naast m'n paard, gehangen aan 2 kanten. Uitgebreid op en afstappen, bewegen en geluid maken tijdens en voor het op en afstappen.
En ja waarschijnlijk zal hij wel schrikken mocht ik onoverhoopt vallen, maar mijn oudere merrie schrikt ook nog als ik een keer val...

Ik denk dat je daar niet te druk over moet maken. Een beetje desensibiliseren is natuurlijk altijd goed, maar vallen kan altijd en zal altijd onverwachts zijn.

Ja ik weet dat ik ook ooit wel zou vallen, maar ik wou haar er vast op voorbereiden. Aangezien ze een gevoellig paardje is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:48

In dat geval zou ik voor desensibilseren gaan. Met geluiden, met bewegingen.
Een beetje schriktraining en dan niet alleen voor het vallen, maar gewoon in zijn algemeenheid. Zullen jullie beide profijt van hebben.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:50

ijssnuiver schreef:
In dat geval zou ik voor desensibilseren gaan. Met geluiden, met bewegingen.
Een beetje schriktraining en dan niet alleen voor het vallen, maar gewoon in zijn algemeenheid. Zullen jullie beide profijt van hebben.

Okee bedankt! Ik zou het proberen. Ik heb al eerder schiktraining gedaan met ballen, ballonnen hoepels enz. Dat vond ze wel leuk!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:04

Maar denk dan ook aan het geluid van klittenband naast en op het paard! Wees creatief!

Dilay_Romy

Re: Vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:16

Is het zo dat je alleen maar buitenritten kunt maken?
Want dan is het natuurlijk de keuze rustig aan te doen.
Dedsnoods stap je soms een paar keer onhandig af tijdens de buitenrit zodat ze daar aan went.
Bij een pony van een vriendin werkte het ;)
En een touwtje om zijn hals werkt goed voor jou eigen balans.
Stel dat het fout gaat heb je dat touwtje nog!

Veel succes! Verder