Clinic longeren met liberty

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Clinic longeren met liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 14:43

Hey,

Ik had zondag net als Nynke_Mandy, manonfleur en XBellelover een longeerclinic.
Liberty is een New-forest pony. hij is 17 jaar oud en ca. 1.50 meter hoog.
Naar mijn idee ging het erg goed. Bleef ook volgens mij netjes stilstaan :)

Nu de foto's

1. Longeertouw wisselen van kant.
Afbeelding

2. Moest meedraaien want volgens mij zat de longeerlijn weer eens achter het matje vast :+
Afbeelding

3. Mooie galopsfoto
Afbeelding

4. Nog een galopsfoto
Afbeelding

5. Hoe ik longeer :)
Afbeelding

6. Hier liep ik een beetje om hem iets meer ruimte te geven voor het balkje te lopen
Afbeelding

7. Zijn been mooi gestrekt <3
Afbeelding

8. Touwtjes verstellen.
Afbeelding

Uiteraard heb ik hiervoor losgestapt zonder touwtjes en ook uitgestapt zonder touwtjes :)
Dit was onder goede begeleiding gebeurd.

Tips zijn ook welkom! :D

Groetjes,
Nayomie

little_birdy

Re: Clinic longeren met liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:45

ziet er netjes uit je hebt een mooie stille houding

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:47

Het lijkt goed te gaan, maar toch lijkt de pony er niet helemaal lekker door te zijn. Van wie had je de clinic? En waarom heb je de touwtjes juist op deze manier, zit daar een theorie achter? Voor een pony die er moeilijk door komt zou ik namelijk een andere manier gebruiken, bijvoorbeeld inplaats van de touwtjes terug te doen naar dezelfde ring, de touwtjes tussen de benen door aan de onderkant van de singel vastmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:48

Mag ik vragen wat de reden is dat de touwtjes zo zijn vastgemaakt? Nu kan je pony alleen met zijn hoofd omhoog of omlaag, hij kan niet uitschuiven en de rug correct loslaten, ook met het balkjes lopen zie je dat hij zn hoofd omhoog doet en tegen de touwtjes aanloopt.
Ben gewoon nieuwsgierig hoor.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 14:51

Hij doet ook aan voltige en is daardoor die touwtjes bij zijn benen niet gewend, maar meer op deze manier.
Overigens heb ik niet gekozen om de touwtjes zo te doen, maar de gene die deze clinic gaf. Die kent Liberty al en vond dat dit de betere optie was.

Hij hangt ook graag aan de teugels door zijn hoofd naar beneden te doen en door ze op deze manier te doen kan hij zijn hoofd minder makkelijk naar beneden doen (volgens mij :) )

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:54

Volgens mij lukt het hem beter om steun te hebben aan de touwtjes op deze manier, dan dat als je de touwtjes naast de schouders en tussen de benen bevestigt, omdat het op deze manier 'vast' zit en de pony dus vast kan houden en op die andere manier niet.

Op de laatste foto zie je dat je pony zijn bovenhalsspier aanspant. Dit doet hij op de andere foto's niet, daar loopt hij niet over de rug en met een valse knik. Ik denk dat je dit kunt verbeteren door de touwtjes anders vast te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:57

Door juist deze manier van touwtjes te gebruiken kan je pony nog lekkerder gaan hangen. Als je bijv touwtjes tussen de benen vast maakt kan hij nergens op gaan hangen en leert hij op eigen benen lopen :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 14:58

Oh oke. Dank je wel voor de tips. Heb zelf geen longeersingel dus kan (en wil) dit niet zonder begeleiding doen.

Maar ik moet wel zeggen dat hij er constant steun op heeft. Op de foto's lijkt van wel, maar op sommige momenten ontspande hij ook. :)

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:43

leuk Nayoom!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 16:44

Thanks! :D