hoe leer je een paard stijgeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xRiiannex

hoe leer je een paard stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 12:26

hee, ik heb een fjord die kan al flemen jambette buiging compliment knielen likken , alles op comando maar nu wil ik hem stijgeren erbij aanleren maar hoe leer je het dat nou het beste aan ik kon het niet vinden op bokt , dus vandaar dat ik even een onderwerp hier heb gezet.

Liisaaxo

Re: hoe leer je een paard stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:28

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:57

Ik denk niet dat iemand dat je hier zo even gaat uitleggen... Steigeren is namelijk de oefening die de grootste risico's met zich meebrengt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:59

Wat leuk dat je fjord al zoveel trucjes kan. Ik zou het steigeren lekker overslaan... en andere dingen verzinnen. Kan je fjord al apporteren?
Steigeren is niet leuk als dat mis gaat... of als iemand anders voor je paard moet zorgen doordat er iets met je gebeurd is.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:04

Ga eerst maar werken aan het liggen, en de spaanse pas.
Er komt vanzelf een dag dat je paard het steigeren aanbied. Een oefening als het steigeren is namelijk erg moeilijk 1.2.3. aan te leren :) Er zijn wel methodes, o.a. vanuit de piaffe, maar dat is niet de meest gemakkelijke weg.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:07

Jaa ben het eens met deze hier boven, Ik doe ook aan VD maar begon pas met steigeren toen ik echt alles onder de knie had en mijn paard mij ook beschouwde als de '' baas '''

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:08

Ik ben niet tegen het steigeren.
Doet je Fjord alles goed, doet hij de kunstjes alleen met commando en niet zonder?
Dan kan je hem wel aanleren

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:09

Waarom wil je je paard zo graag laten steigeren?
En heb je al bedacht wat de consequenties ervan kunnen zijn?

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:10

Evelijn schreef:
Steigeren is niet leuk als dat mis gaat... of als iemand anders voor je paard moet zorgen doordat er iets met je gebeurd is.

Zo stond ik inderdaad ooit in de longeercirkel met een paard van een ander dat (als ik de zweep iets te hoog hield wanneer ik hem van me af wilde sturen richting hoefslag) steeds weer op 2 benen stond...
We konden iig niet zo goed met elkaar communiceren want ik gaf per ongeluk steigercommando's.. eigenlijk was het paard waarschijnlijk heel braaf op dat moment... :D

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:18

Paris_ schreef:

Waarom wil je eigenlijk paardrijden?
Heb je al bedacht wat dáár de consequenties van kunnen zijn?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:23

SindyKaya schreef:
Paris_ schreef:

Waarom wil je eigenlijk paardrijden?
Heb je al bedacht wat dáár de consequenties van kunnen zijn?

Ik bedoel hem meer op de manier van stel dat je paard steigert als je erop zit, ernaast staat etc doordat jij ongemerkt het commando daar voor afgeeft??
Heb niks tegen steigeren, prima als TS dat wil, mijn advies is dan wel om goede hulp te zoeken zodat ze het in 1x goed aanleerd. ;)
Afleren gaat trouwens wel makkelijk @visibreteam hieronder haha
Laatst bijgewerkt door Paris_ op 22-12-12 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:28

Afleren gaat makkelijk, geloof mij :=

Maar consequent blijven tegenover je paard tijdens het steigeren vinden veel mensen moeilijk. Ik werk wel eens met paarden die dus uitgevonden hebben dat als ze naar voren springen tijdens het steigeren, de eigenaar van schrik achteruitspringt en uit angst maar even het eten geeft.
Er kan gewoon zo enorm veel misgaan met steigeren, je moet dat niet bij mensen vragen, als je het dan tóch aan wil leren moet je ZELF samen met je PAARD uitvinden hoe en wat voor jou de beste manier is. Daar is geen vaste methode voor :)

En altijd opletten dat je NOOIT NOOIT NOOIT achteruit gaat voor je paard als hij steigert en dat je hem een flinke tik verkoopt als hij het zonder commando doet. Paarden hebben érg snel door dat steigeren DE oefening is om te misbruiken voor voer, of om dingen gedaan te krijgen door de eigenaar angst in te boezemen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:29

Daarnaast is het een dominante oefening die jij dominant vraagt, dus een paard kan ook uitvallen naar je.
Je brengt namelijk de rangorde even helemaal uit balans en die moet weer correct hervonden worden.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:23

jaa, me fjord doet echt alleen als ik iets heel duidelijk vraag dus niet zomaar onder het rijden of als ik hem poets en ook doet die het niet als ik hem longeer pas als ik laat zien dat ik het wil dan doet die dat

DaisyKick14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:32

Ik zou steigeren gewoon overslaan,
een meisje die ik ken wou het perse aan haar shetlander leren die heeft hem letterlijk omhoog geduwd.
Steigeren kan heel gevaarlijk zijn! Ik doe ook aan VD maar ik doe niet aan bokken/steigeren op commando omdat, ik vind dat dat juist de dingen zijn die het paard van nature doen als ze ''hoger'' in de rang te komen of als er gevaar is. Ik vind dit juist dingen om af te leren (maar dat is wat ik vind) ik zou liggen is proberen dat is geweldig :)

pipaxpuzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:18

HoiHoi!

Ik heb mijn pony ook steigeren aangeleerd, maar in het begin doen ze het meestal niet zo hoog, dus is het eigenlijk niet zo erg, maar neem mijn pony nou, die deed alles de eerste keer nog 10x omdat hij het gewoon leuk vond, maar met steigeren was dat al wel snel afgelopen als ze merkte dat ik het dan ook niet meer ging doen, mijn pony kan nu ook al wel half lopend steigeren, en als je gewoon merkt dat het niet goed gaat, stop je er gewoon mee. Mensen snappen het niet als je je paard steigeren leert op commando omdat het 'gevaarlijk' is. Ja het kan gevaarlijk zijn, als je het verkeerd aanleert. sommige mensen zien het 1 keer fout gaan en ze hebben gelijk er een verkeerd beeld van.Mijn pony is dan ook redelijk dominant. maar het gaat nog steeds goed omdat ik nog steeds dezelfde regels aangeef. Als je het niet wilt aanleren, leer je het niet aan. Maar mijn ervaringen zijn goed met BEIDE pony's. nouja, forstaVD en nalanta zijn goede uitleggers(wat een raar woord) maar toch laat ik het helemaal aan jou over...

xx

Pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:39

Eerlijk gezegd zou ik dit niet zomaar even in mijn eentje gaan zitten uitvogelen..
Als je bedenkt wat er allemaal kan gebeuren.. :(

xmarajacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:13

Ik ga helaas geen steigeren leren aan me pony, ik heb het gevoel dat ze dat heel erg gaat misbruiken.. dus nu ben ik aan het trainen dat ze respect voor me heeft. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:28

Steigeren kun je het beste aanleren met hulp. Het veiligst is 2 personen aan een kant het paard aan een leadrope vasthouden en een derde, heel ervaren persoon die het paard het steigeren aanleert. Daarna kun je dan zelf onder begeleiding oefenen met je paard, als hij en jij weten wat de bedoeling is.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:46

ik heb het mijn shet aangeleerd toen ik dertien was met mijn vriendin. hij kon toen de basis en knielen, iets oppakken op het blok ect.
op een gegeven moment hadden wij hem op het blok staan en hadden wij r een commando op bedacht.
we zeiden : op! en bewoog een arm omhoog.
de pony stapte dan op het blok.
we deden het voor de grap een x zonder bok om te kijken hoe hij zou reageren en hij ging een klein stukje omhoog.
toen zijn we het langzaam op gaan bouwen en in een uurtje had hij het onder de knie.
dit was natuurlijk helemaal niet veilig, en onhandig aangepakt.
toch heb ik er wel plezier van, hij maakt er nooit misbruik van, en het commando is niet iets wat je perongeluk snel doet. toch raad ik je dit absoluut niet aan.
zoals hierboven werd vermeld op de site van Eva Roemaat staan heel veel handige tips om het te leren.

in mijn geval ging het over een shetlander. let wel goed op, een haflinger is een groot dier. als hij over enthausiast raakt en hij gaat plotseling de lucht in kan dat ontzettend gevaarlijk zijn.
maar ik ken jouw haf natuurlijk niet en kan er dus niet veel overzeggen
ik wil je wel meegeven, houd afstand en doe het vooral rustig aan

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:17

Wat ik niet begrijp is dat zoveel mensen hier tegen steigeren zijn, maar als ze dan een paard zien steigeren op commando enzo, of op een foto weet ik veel zeggen jullie er hoogstwaarschijnlijk niets op :=

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:18

Waarom er veel mensen tegen steigeren zijn??? OMDAT STEIGEREN LEVENSGEVAARLIJK KAN ZIJN....Ik snap deze discussie niet. Je wilt toch in samenwerking met je paard wat bereiken? Waarom leer je hem dan iets aan waar hij elders voor wordt afgestraft en wat sowieso voor het paard betekent dat hij op dat moment de dominante partij is. Weet het paard veel dat jij dit alleen doet omdat het zo leuk en indrukwekkend staat...de volgende keer denkt je paard oh ja, ik was de dominantste in deze paard-mens relatie, met alle gedrag van dien, waarvoor hij dan weer wordt afgestraft. Ik weet uit eigen ervaring dat afleren van steigeren haast niet gaat, het paard gaat dit in stresssituaties toch steeds weer doen, inderdaad ook als je erop zit. Een steigerend paard als je erop zit: google even en kijk wat voor vreselijk letsel dit op kan leveren bij ruiter en paard. Was ik nog niet duidelijk; NIET DOEN! Investeer liever in een samenwerking met je paard op basis van wederszijds vertrouwen.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:20

Na het zelf meegemaakt te hebben ben ik ook geen voorstander (meer) van het op commando laten steigeren van een paard. Ik heb het vroeger mijn paard aangeleerd omdat hij toen niet bereden kon worden en ik toch wat met hem wilde doen. Het aanleren ging binnen no time, het afleren heeft echter wat meer moeite gekost. Het is en blijft geweldig om te zien een steigerend paard. Maar geloof me, er is niks zo vervelend als dat een paard te pas en te onpas gaat steigeren. Vaak genoeg hier meegemaakt dat als meneer het ergens niet mee eens was, dat ie de lucht inging.

Aan de andere kant zijn er genoeg voorbeelden te noemen waar het wel goed bij gaat. Alleen staan deze mensen steviger in hun schoenen en zijn consequenter hierin over wat wel en niet mag.

Iedereen moet het lekker zelf weten. Welke tak je ook uitoefent, overal zitten risico's aan vast. Ook eventuele consequenties als het fout wil, de vraag is of je deze dan ook wilt dragen. Bezint eer ge begint ;)

Esbjerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:18

Als ik jou was zou ik gewoon lekker met andere trucjes aan de gang gaan :)