Hoe de basis van VD spannend houden voor de pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Teunelientje

Hoe de basis van VD spannend houden voor de pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 21:00

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over het beginnen met vrijheidsdressuur. Ondertussen heb ik al heel veel site's en topics door gelezen, ook filmpjes bekeken hoe je nou het beste van start kunt gaan met vrijheidsdressuur.

Basis is het belangrijkst, maar nu was mijn vraag hoe hou je die basis nou spannend en interessant voor de pony? Ik heb vandaag voor de eerste keer een begin proberen te maken met mijn verzorgpony. Los in de weide laten stappen, volgen en halthouden op stemhulp.. dit is geen enkel probleem voor haar. Vervolgens geprobeerd om haar te laten blijven staan waarna ik weg loop en haar laten komen als ik het zeg, ook dit had ze zo in de smiezen. Achterwaarts lopen doet ze nu nog op aanraking/lichaamstaal.

Wel kreeg ik het idee dat het voor haar niet echt "interessant" was, zodra ze even niets deed (bijvoorbeeld onder het blijven en komen) zakte haar aandacht weg .. pas als ik doe alsof ik een snoepje uit mijn zak haal is ze weer volledig erbij. De eigenaresse wil voorkomen dat ze drammerig gaat worden om voer, dus beloon ik zo veel mogelijk op stem en aanhalen .. maar hoe hou ik nou het beste haar concentratie erbij?

Ik ben niet van plan om uren te gaan trainen elke keer, maar het zou fijn zijn als er meer dan 2 minuten concentratie aanwezig is :+ . Of zou de pony misschien meer lol hebben in targetten e.d. ? Heb nu namelijk het idee dat het niet interessant genoeg is voor haar .. en kan ik daar nu al aan beginnen..Stap en draf en halthouden op commando kan ze in principe wel (vooral als je aan de wandel bent of aan het longeren bent) maar mijn doel was eigenlijk om het ook los in de weide te kunnen (met name het draven is dan nog een obstakel)..

NikkivanOlst

Re: Hoe de basis van VD spannend houden voor de pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:52

Met een clicker erbij voorkom je drammerigheid al enorm :)

En daarnaast, hou het zelf lekker interessant, daag je pony uit zelf dingen aan te bieden, en hou vooral lekker tempo in je training, dus niet heel langzaam uren hameren op 1 oefening, maar lekker vlot blijven en je paard uitdagen snel te reageren. Als jij in je doen al lekker vlot en vrolijk bent, neem je vaak je paard vanzelf mee! :)