hoe leer ik mijn paard liggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

canela

hoe leer ik mijn paard liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 23:51

hooi :)
ik wil graag mn paardje leren liggen, nou heb ik al op youtube wat filmpjes gezien en ging ik dat vervolgens uitproberen maar iedere keer als ik der voet opteel en probeer te laten liggen pleurt ze bijna, heeft iemand nog tips om mijn pony dit te leren? alvast bedankt! :D

Yanne_RP

Re: hoe leer ik mijn paard liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:31

Je moet niet zomaar gaan beginnen met een "grote kunst" eerst moet je paard de basis goed kennen anders kan het alleen maar gevaarlijk worden dit is mijn site daar staat het allemaal op uitgelegd :) www.forstavd.tk

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:28

yape schreef:
Je moet niet zomaar gaan beginnen met een "grote kunst" eerst moet je paard de basis goed kennen anders kan het alleen maar gevaarlijk worden dit is mijn site daar staat het allemaal op uitgelegd :) http://www.forstavd.tk

Handige site! :)

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:25

Volgens mij is dat de verkeerde manier die je op de filmpjes hebt gezien.
Legt de ruiter het paard neer om aan het been te trekken en tegen hem aan te duwen zodat het paard gaat liggen?
Of
Door met een zweepje op de grond te tikken of heel zachtjes de zweep tegen een lichaamsdeel te houden en dan het paard gaat liggen???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 04:04

Ik krijg de indruk dat je bij stap 10 begint en stap 1 tot en met 9 overslaat.
Ga eens wat aandacht besteden aan de basis van grondwerk voordat je met die oefening begint?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:10

nee de mensen tillen het been op dan doen ze het hoofd naar beneden en dan duwen ze het paard een beetje om zodat het uit balans gaat zodat hij gaat liggen

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:12

Dat lijkt mij geen fijne manier,
Doe je met je paard/pony al iets van grondwerk of trainen?
Zo nee bij het begin beginnen bv leren flemen

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:13

ja ik ben eent tijdje terug begonnen met grondwerk en dat gaat goed maar ik zal het rustiger aanpakken bij het liggen

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:06

Wow, wat kijk jij voor filmpjes om je paard te leren liggen? Van die ruige "cowboyfilmpjes"?

Je zit op t forum over vrijheidsdressuur. Er zijn veel vriendelijkere manieren om je paard te leren liggen :) Ik hoop dat dit je een beter beeld geeft over de vriendelijke manier en het aanleren van kunsten.
http://naturalnista.nl/content/2012/09/Liggen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:44

Nista_RX schreef:
Wow, wat kijk jij voor filmpjes om je paard te leren liggen? Van die ruige "cowboyfilmpjes"?

Je zit op t forum over vrijheidsdressuur. Er zijn veel vriendelijkere manieren om je paard te leren liggen :) Ik hoop dat dit je een beter beeld geeft over de vriendelijke manier en het aanleren van kunsten.

Ik val een beetje over je opmerking "ruige cowboyfilmpjes", al staat het in dit geval tussen aanhalingstekens. Menig cowboy heeft meer feeling in zijn lijf dan menig VD-er. Het maakt niet uit hoe je het aanpakt, het maakt wel uit of je het paard kunt lezen en de druk op tijd kun laten varen. Het is namelijk het weghalen van de druk die het paard iets leert.

Voor een "ruige cowboymanier": Craig Cameron Cowboy Horsemanship

http://www.youtube.com/watch?v=O1k5w7BdCXc

En meteen de waarschuwing om dit niet na te proberen te doen als je niet weet waar je mee bezig bent.

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:43

laurenuptown schreef:
nee de mensen tillen het been op dan doen ze het hoofd naar beneden en dan duwen ze het paard een beetje om zodat het uit balans gaat zodat hij gaat liggen

Dat is idd niet de goede manier van het liggen op de manier van vrijheidsdressuur.
Google eens naar vrijheidsdressuur dan kom je genoeg tegen.
Ik heb Jorg het liggen geleerd door als hij ging liggen zachtjes met me zweepje op de grond te tikken en dan een commando er bij te zeggen en dan als hij ging liggen om te rollen belonend en uiteindelijk snappen ze het.
Bij mij heeft het een half jaar geduurd dus het is niet in 1 dag geleerd.

cwada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:27

Via Google vind je inderdaad genoeg manieren die voor je paard ook fijn zijn.

Esbjerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:18

Leer het zonder haast aan :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:07

Horseplanet schreef:
Leer het zonder haast aan :)

Definieer "haast". Als je weet waar je mee bezig bent, kan het in één sessie. Zie filmpje wat ik hierboven heb geplaatst.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:03

Vraagje over het leren liggen. Als je dit leert vanuit het gaan rollen na het rijden, en je geeft het commando als ze gaat liggen... Moet je dan daarna pas belonen als ze uitgerold is (snel er naartoe en brokjes geven terwijl ze nog ligt)? Of moet je voorkomen dat ze na het geven van het commando ook gaat rollen en er dus gelijk met brokjes naartoe?

En moet je, zodra ze weer op staat, daar ook een commando voor geven?

DaisyKick14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:17

Ik ben een jaar geleden met mijn shetlander ook de grondwerk gestart en die kon na 3 kwart jaar al helemaal de basis (wat al vrij snel is) en toen zijn we pas rustig begonnen met de grote kunsten zoals op het blok en het compliment. Je moet altijd als eerst een ijzersterkte basis hebben om daarna de grote kunsten te kunnen doen zonder dat het fout gaat! Succes!

ShannonFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:06

Je zou kunnen proberen: Na het rijden haar los laten in de bak om te rollen en als ze ligt en je kan bij haar komen belonen en er een commando aan verbinden :) succes! :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:15

Cassidy schreef:
Nista_RX schreef:

Ik val een beetje over je opmerking "ruige cowboyfilmpjes", al staat het in dit geval tussen aanhalingstekens. Menig cowboy heeft meer feeling in zijn lijf dan menig VD-er. Het maakt niet uit hoe je het aanpakt, het maakt wel uit of je het paard kunt lezen en de druk op tijd kun laten varen. Het is namelijk het weghalen van de druk die het paard iets leert.

Voor een "ruige cowboymanier": Craig Cameron Cowboy Horsemanship

http://www.youtube.com/watch?v=O1k5w7BdCXc

En meteen de waarschuwing om dit niet na te proberen te doen als je niet weet waar je mee bezig bent.

Precies wat ik dacht...

Kan je niet eerst wat simpelere dingen gaan doen? Als de basis er goed in zit kan je paard misschien liggen in een paar keer leren, zo gaat het lastig worden ben ik bang.

henkkkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:58

De manier van het eerst natspuiten en dan rollen is echt super! ik heb het bij mijn paard ook geprobeerd.
na 2 dagen kan ik haar al aaien als ze ligt. ik gebruik het commando "down" voor het liggen. elke keer als ik dat
zeg dan gaat ze al wel aan de grond snuffelen om een plekje op te zoeken, zodat ze kan gaan rollen. alleen ze gaat nog niet
liggen helaas... :( maar verder doet ze het echt al toppie! en dat na 2 dagen! gelukkig is het nu warm weer. dan kan ik haar
elke keer natspuiten na het rijden. :D en nog even over die "ruige cowboymanier" ik vind dat eigenlijk best wel zielig. ik vind het
ruig en tegen het paard z'n zin in gaan. in het filmpje was het paard ook helemaal overstuur. als je je paard iets nieuws wilt aanleren.
moet je hem/haar eerst vertrouwen geven en het met geduld doen. maar dat is mijn mening. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:07

Ja de vraag heb ik ook. Mijn ruin ligt heel veel en ik kan bij hem komen zitten en hem aaien etc... Hij staat niet op. Hoe kan ik het beste hier een commando aan vast plakken qua liggen?

xcarlosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:44

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:48

/3 Hallo!,

Nadat ik dit heb gelzen lijkt het mij een beter idee om eerst eens rustig met je paard te beginnen met bijv. Voetje geven => Buigen => en dan kan je via buigen misschien wel de link met liggen maken.

Zo is het met mijn pony wel gelukt. Heb vooral veel geduld en doe het trainen met kleine stapjes.

1 Gouden tip voor jou; Haast niet.

Veel succes!

Groetjes Roos. *\o/*

pipaxpuzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:25

ik had hierbij nog een vraag; mijn pony's kunnen wel de grote kunsten, maar ik heb nooit grondwerk gedaan...ik vond het in het begin gewoon grappig om dat voetje omhoog tillen op commando te zetten, is het handig dat ik dan nu nog grondwerk ga doen?

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:14

Ik heb een filmpje gevonden van hoe je t kan doen!