Tempocontrole bij longeren, tempo te hoog, hoe verlagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Tempocontrole bij longeren, tempo te hoog, hoe verlagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:07

Mijn paard heeft tijdens het longeren vaak te neiging om te hard te gaan. Dit is zowel in draf als in galop, stap gaat niet overhaast, hierdoor is het als training verre van optimaal.

Zijn hier nog tips om het tempo omlaag te krijgen. Ik laat haar nu op een kleinere cirkel lopen, waardoor ze dan vaak weer scheef gaat lopen, en probeer het tempo met mijn lichaamstaal en stem te verlagen. Soms heeft dit effect maar regelmatig ook niet.

Onder het zadel kan ik haar met mijn zit wel goed terug rijden, ze kan het dus wel ;)

guccio

Re: Tempocontrole bij longeren, tempo te hoog, hoe verlagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:11

Ik heb mijn paard aangeleerd verschillende tempo's te kunnen lopen in draf. Dit doe ik door commando's als rustig met overdreven u en het commando door. Hoe anderen het doen weet ik niet.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:18

Ik laat mijn paard op mijn buiten hand terug komen als ze daar stug op wordt dan ga ik met schouder buiten of stelling naar buiten en weer naar binnen vragen. Daar wordt ze nageeflijker van en dus ook beter te controleren zonder te moeten trekken. Dat doe ik ook onder het zadel en die combinatie werkt goed. Daarnaast heb ik haar het commando "rustig" aangeleerd, dan komt ze ook terug in tempo.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:39

Mijn paarden longseer ik alleen op lichaamshouding en niet op stem. Remmen doe ik door "voor" de voorhand te gaan staan.
Dus als je longseerd vanuit de driehoek positie ga je bij remmen meer richting het hoofd, en om te drijven meer naar de achterhand.

Misschien kun je dit eens proberen?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:43

Vaak heeft het idd te maken met een combinatie van lichaamstaal en hoogte van je stem. Mij is geleerd: groot maken en hoge, vlotte stemgeluiden zijn tempo verhogend. Daarentegen zijn de hulpen als een stap terug doen, lage lange stemgeluiden een hulp bij het terug komen. Op dit moment ben ik daar met mijn bijrijdster ook mee bezig en dit wil best wel goed lukken. Kijk en luister maar es goed naar wat je zelf uitstraalt en hoeveel/welk geluid je maakt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:48

Monster_tos schreef:
Mijn paarden longseer ik alleen op lichaamshouding en niet op stem. Remmen doe ik door "voor" de voorhand te gaan staan.
Dus als je longseerd vanuit de driehoek positie ga je bij remmen meer richting het hoofd, en om te drijven meer naar de achterhand.

Misschien kun je dit eens proberen?

Ik ga inderdaad meer voor haar staan en draai ook wel mijn schouder nog bewust richtign haar. Eventueel steek ik ook mijn arm uit, richting voor haar hoofd. Heeft nagenoeg geen effect. Pas als ik echt haar kant op loop krijg ik reactie maar dan ook weer meteen teveel of ze staat abrupt stil of ze doet een rollback :D
Klein maken en niet haar kant op kijken heb ik ook geprobeerd. Maakt eigenlijk weinig verschil ze draaft rustig haar rondjes door.

Lage stemgeluiden en dan ook nog eens heel rustig horen bij mijn standaard stemhulpen ;)

Lau_John

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:55

Ik weet niet of het een idee is, maar misschien kan je tijdens het rijden als je op je zit teruggaat deze bekrachtigen door je stem, rustig of easy of wat dan ook. Dat je paard het geluid er ook aan gaat koppelen en deze tijdens het longeren wellicht overneemt?
Bij mijn paardje deed dat andersom namelijk wel..;) Tijdens longeren leerde hij het woordje easy kennen en tijdens het inrijden gaat hij hier op terug..
Wie weet helpt het?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:59

Het nadeel van de kleinere cirkel is ook dat je het voor je paard moeilijker maakt, en veel paarden hebben de neiging om als het moeilijk wordt harder te gaan lopen.
Wat ik zelf doe als paarden harder gaan door onbalans op een kleinere cirkel is de cirkel groter maken.
om het paard langzamer te laten gaan gebruik ik een combinatie van lichaamshulpen, stemhulpen en hulpen met de lijn te geven.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:00

Dan zul je wat strenger moeten worden denk ik. Eerst je paarden leren dat het naar voren stappen de rem is. Daarna kun je dan gradaties toevoegen. Is niet iets wat in 1 keer goed gaat maar wat je echt moet trainen. Vooral paarden die deze manier van longseren niet kennen. Mijn 3 jarige had het gelijk door omdat het helemaal gebaseerd is op lichaamshouding en dat is vrij natuurlijk. Maar een paard wat eerst op een andere manier getraind is zul je helemaal opnieuw moeten beginnen.
Laatst bijgewerkt door Monster_tos op 04-12-12 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:04

Als mijn pony te snel loopt zeg ik gewoon: HOOOO-HOOOOOOOOOO dan luistert ie wel, maar ik lijk dan op de kerstman :')
ik tegen mijn pony: hooo-hooo / iemand van stal: mary christmas, wow jij bent vroeg?! 8)7

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:50

Het is me niet duidelijk of je met een enkele lijn of dubbele lijn longeerd. Het voordeel van longeren met dubbele lijn is dat je de teugelvoering van het rijden goed kunt nabootsen. Als het met je stem en lichaamstaal niet lukt, kun je altijd nog het tempo reduceren met een ophouding via de lijnen. Mijn ervaring is door heel subtiel te zijn met mijn hulpen in combi met stemphulpen, dat je hiermee zeer goed elk gewenst tempo kunt vragen. Succes!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 20:09

NH_trainer schreef:
Het is me niet duidelijk of je met een enkele lijn of dubbele lijn longeerd. Het voordeel van longeren met dubbele lijn is dat je de teugelvoering van het rijden goed kunt nabootsen. Als het met je stem en lichaamstaal niet lukt, kun je altijd nog het tempo reduceren met een ophouding via de lijnen. Mijn ervaring is door heel subtiel te zijn met mijn hulpen in combi met stemphulpen, dat je hiermee zeer goed elk gewenst tempo kunt vragen. Succes!

Ze doet het met zowel enkele als dubbele lijn. Werk er allebei wel mee en doe ook werk met de lange lijnen maar uiteindelijk blijft het tempo te hoog voor echt goed werken. Ik weet dat het voor haar een manier is om zich aan de hulpen te ontwerken en ze is daar ook echt een meester in.
Bij het longeren met dubbele longe moet ik ook nog opletten dat ze niet van de rel raakt. Zo is een lijn achter haar achterhand langs niet een reden voor een nog hoger tempo en soms echt paniek Doe dus de lijn bij het longeren over haar rug heen.

Eigenlijk ben ik "bang"dat ik gewoon een te voorwaarts paard heb :+

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:12

een kleinere cirkel zou ik niet doen eigelijk,
als een paard op de schouder valt gaat ie steeds harder gaan.

Dan toch maar met dubbele longes werken en rechtrichten?

succes :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:57

Killed schreef:
Dan toch maar met dubbele longes werken en rechtrichten?

Bij werken met de dubbele longe is ze doorgaans nog wat heter dan met een enkele longe. Stelling naar buiten vragen etc. maakt dan nog weinig uit want ze ontspant amper en dan wordt het een spieren vastzet-kwestie. Uiteindelijk is ze toch sterker en een ontvlambaar projectiel aan de je dubbele lijn is ook niet echt plezierig.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:01

Ik gebruik ook het commando ruuuustig om het tempo naar beneden te brengen en voorwaarts! om het tempo omhoog te brengen
Het helpt om de deze commando's aan de gewenste tempoverandering te koppelen onder het zadel, aangezien je daar het tempo wel weet te controleren.