Heey, Mijn vraag is hoe kun je van een spaanse stamp een lichtvoetige spaanse stap maken? Welke losse elementen kan ik daarvoor oefenen? Zelf dacht ik dat het paard meer op de achterhand moet zijn, een betere jambette moet kunnen en het been iets beheerster naar voor moet slaan. Het lijkt nu wel of mijn pony zijn gewicht naar voor gooit op het moment dan hij voorwaarts mag en daardoor zijn been op de grond valt. Iemand tips?
Inderdaad op de achterhand zetten en van daaruit verzamelen. Als een paard gaat gooien (stampen) met benen is het meestal omdat ze uit evenwicht op de voorhand vallen.
Betere jambette hoeft niks uit te maken op zich.
Probeer hem eens eerst achterwaarts te zetten, en van daaruit slechts 1 of 2 passen te vertrekken, zou al iets verschil moeten maken ^^
rider
Geplaatst: 02-12-12 02:37
Waar geef je de hulp? In een beginnend stadium kan dat uitmaken voor de uitvoering van de pas namelijk.
En werk je los of met ondersteuning? Pas is in mijn ervaring één van de moeilijkste oefeningen om los uit te voeren, veel paarden vallen daarbij graag terug op ondersteuning van bijvoorbeeld een bit.
soms aan halster, soms aan kaptoom soms aan hoofdstel. Hij is te beleeft om zomaar voorwaarts mijn ruimte in te stappen dus moet hem daarin wel ondersteunen.
Ik wijs of raak aan met zweepje en dan heeft hij 3 commando's: voet voor het optillen van een voetje begin ik mee, verwacht alleen dat hij ze optilt en probeer nu of die ze op kan houden tot ik zeg dat het genoeg is. strek om het been gestrekt naar voor te vragen. Af en toe kan hij hem al aardig ophouden, en dus zijn balans naar achter houden. Valt hij naar voor gaat hij schrapen. pas voor spaanse pas. Echter als ik hem aan zijn halster naar voor help stapt hij dus hij zal van achter naar voor moeten maar 2 hulpen is nog even teveel. Ik oefen daarom nu eerst wegstappen met het gewicht op achter.
Verder is het belangrijk dat hij het leuk vind, ik ben bezig geweest met trainen voor de keuring en dit was echt zijn ding wat hij leuk vond.
rider
Geplaatst: 02-12-12 12:22
Waar raak je precies aan met het zweepje? Bij de meeste paarden is de manier waarop ze het been opgooien iets afhankelijk van de plaats van aantikken. Vaak geeft een lage hulp (op of onder de knie) een hogere pas en een hoge hulp (boven de knie of op de borst) een meer gestrekte pas. En sommige paarden reageren op de ene hulp beter dan de andere.
Het leren strekken, waar jij het over hebt, is mijns inziens niet handig om als hulp voor Pas te gebruiken. Je ontwikkelt nu eigenlijk een Pas vanuit de jambette. Dit is de makkelijkste maar zeker niet de beste manier en geeft meestal ook niet het mooiste resultaat.
Net als iedere andere oefening komt ook de Pas eigenlijk vanuit de achterhand. Het optillen van de benen is in het begin bijzaak, hoe vreemd dat ook mag klinken. Je moet beginnen met egaal tempo houden, meelopen aan de schouder of schuin voor het paard en vanaf daar commando voor Pas geven, terwijl je het paard in beweging houdt. Met ondersteuning op bit of kaptoom voorkom je dat hij teveel naar voren gaat hangen. Zodra hij ritmisch en zonder tempo verlies de voorbenen op commando kan optillen tijdens het lopen, kun je gaan werken aan het hoger optillen/strekken. Werk daarvoor, zeker in het begin, met polka ipv pas. Tempo -> Pas: ophouding + hulp op been -> twee normale stappen tussendoor -> Pas: ophouding + hulp op andere been-> enz.
Ik zie al waar het fout gaat Je paard blijft gooien met het been, terug naar 1 jambette, anders krijg je de spaanse pas er nooit fatsoenlijk uit vanuit deze trainingswijze
En probeer hem eens vanuit de jambette meteen naar voren te werken, dus dat hij in de beweging al onder gaat stappen
Wel een vreselijk leuk diertje
rider
Geplaatst: 03-12-12 10:53
Leuk paardje inderdaad!
Ben het met Visibreteam eens, er is te weinig voorwaartse beweging. Je staat daarvoor zelf ook niet helemaal op een praktische plek, je blokkeert hem nu visueel. Probeer, als het lukt, om aan de schouder te staan. Als je de teugels over de hals legt kun je hem dan ook met bit ondersteunen. Je kunt aan de schouder ook makkelijker drijven d.m.v de flank toucheren.