beleren shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

beleren shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 14:36

Ik had een vraagje, op welke leeftijd kan ik beginnen met
Vrijheidsdressuur kleine kunstjes
Vrijheidsdressuur grote kunstjes
Lange lijnen
Longeren
Agility

Ik denk dat niet bij alles de zelfde leeftijd staat daarom vraag ik het apart.
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

belisabel

Re: beleren shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:42

Volgensmij kun je alles wel doen vanaf 2,5 jaar..
Maar dan nog niet heel intensief ofzoo.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:35

Met de kleine kunstjes van vrijheidsdressuur kun je prima op een jongere leeftijd (2.5) beginnen.
Met name voor bijvoorbeeld lange lijnen of longeren is het wel belangrijk als het paard redelijk uitgegroeid is. Daar zou ik niet eerder mee beginnen dan een jaar of 3 (het liefst nog wat ouder)

Bij alles geldt dat het natuurlijk ook ligt aan de duur en aan de zwaarte van de oefening.
Als je simpele, korte oefeningen doet is er niet zoveel aan de hand. Pas als je het hebt over écht longeren, en écht moeilijke oefeningen bij lange lijnen (bijvoorbeeld dingen als verzamelen en zijgangen) zul je echt moeten wachten tot het dier wat ouder is.

Ook vind ik het persoonlijk belangrijk dat een jong paard ook echt een jong paard kan zijn.
Laat 'm nog maar lekker eventjes staan, dat zal hem alleen maar goed doen later.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:41

Ben het volledig eens met Muurp hier boven mij.

TS: als ik in je profiel kijk zie ik een volwassen Fjord en een mini-appaloosa veulen van april 2012.
Ik neem aan dat het om het veulen gaat?

Veulen is nog écht een veulen en nog niet eens 1 jaar. Laat die toch lekker veulen zijn. Met zo'n jong dier moet je nog niet gaan zeulen, kunstjes doen en echt bezig.
Ze zijn lichamelijk dan nog láng niet uitgegroeid, en geestelijk hebben ze ook maar een héel kort concentratievermogen.

Dus ik zou zeggen; probeer eens rustig al zijn hoefjes op te pakken. Niet meer dan 5 min. tijd aan besteden. Volgende keer hoevenkrabber erbij en hoefjes krabben, puur voor het idee.
Keertje paar minuutjes aan halstertouw knuppen en een klein stukje binnen de wei gaan wandelen, spelenderwijs leren dat hij mee loopt aan halster. Keertje paar minuutjes vastzetten aan halstertouw. Dat soort dingen.

Maar zéker niet meer! En zéker niet langer dan enkele minuten.
En bewaar VD/kleine/grote kunstjes, agility maar voor als 'ie minimaal 2,5 of zelfs wat ouder is.
Longeren pas vanaf 3 of liever zelfs 4.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 21:18

Begrijp me ook niet verkeerd ben ook niet van plan om er nu al mee te beginnen maar was gewoon nieuwschierig wanneer ik echt kan beginnen, heb zo'n zin om met me baby aan de slag te gaan haha

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:33

Ik heb nu een nrps jaarling van 1 jaar en 7 maanden en met hem doen ik 2 dagen per week wandelen. Dat vindt hij super! En 2 dagen laat m hem lekker staan en mag hij lekker met zijn vriendjes spelen. 1 dag in de week doe ik naar een veldje gaan en hele kleine vrijheidsdressuur kunstjes zoals nee schudden voer weigeren en hand aan raken. En 1 dag ga ik lekker heen om te poetsen!

Aan komende zomervakantie is hij 2 jaar en 3 maanden dus ga ik rustig beginnen met longeren en dan inplaats van op een plek staan meelopen en dat hij er wel aan went.

Zodra hij dat 2,5 is ga ik intensiever longeren en bitje indoen en Daan lekker aan wennen en dan soms
Ook wandelen met bitje en longeren met bitje

Zodra hij 2 jaar en 10 maanden is ga ik met hem tuigje opdoen en een beetje lange lijnen en wat groenere kunstjes van vrijheids dressuur.

Ook doe ik nu veel schriktraining zodat hij verkeersminister wordt!

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:37

Verkeersmak sorry mijn iPad maakt soms rare woorden. Ook heeft hij waarschijnlijk last van luis dus dat ga ik vanmiddag behandelen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:00

toplinsey: wat ik me dan afvraag........ waarom zou je hem al met 2 jaar en 3 mnd. 'rustig beginnen met longeren zodat hij er aan went'? Valt niet zo veel aan te wennen/leren.
Dat hebben ze echt gauw genoeg door hoor, zijn volgens mij maar weinig paarden die compleet in paniek raken of het totáaaal niet snappen als je later met longeren begint....

en dan met 2,5 intensiever longeren en bitje er in....
Besef je je wel dat longeren heel belastend is voor spieren en pezen, die nog totaal niet uigegroeid zijn? Het constant lopen in rondjes is heel belastend voor ze.

Misschien is dit plaatje eens handig om te bekijken..... het sluiten van de groeiplaten:
Afbeelding

Ik begrijp eigenlijk gewoon niet waarom sommige mensen zo'n vreselijke haast moeten hebben om van alles met hun veulen/jaarling/twenter te doen.......... Laat ze toch lekker groeien en jong zijn, ga er spelenderwijs wat mee bezig (meer opvoeding eerlijk gezegd dan echt dingen 'leren').
Als je dan zo graag lekker bezig wil zijn met een paard qua werken, dan begrijp ik niet waarom je voor zo'n jong ding kiest.
Toen ik er een pony bij kocht wilde ik er ook 1tje vanaf een jaartje of 4, onbeleerd hebben. Zodat ik er wel vrijwel meteen mee aan de slag kon. Daar heb ik bewust voor gekozen.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:29

Iedereen doet het op een andere manier ik ken ook mensen die op 2 jaar en 7 maanden al bandjes gingen slepen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:09

Ik ken ook mensen die de hoefsmid nooit laten komen......
Ik 'ken' zelfs mensen die veulens van 1 tot 1,5 jaar voor de wagen knuppen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:56

Op TVG is je topic op een betere plaats. Ik zal het even voor je verplaatsen ;).

SMP-->TVG

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:25

Die van mij is begonnen op 11 jaar uchum...
Mijn mening is: poetsen, voetjes, halster etc. 0-1 jaar
Meelopen, stilstaan, achterwaarts gaan, sturen aan eenhalster 1-2 jaar
Laten wennen aan hoofdstel, longeren vanaf 4 jaar.
Inrijden vanaf 5 jaar en beleren voor de kar pas vanaf 6 jaar.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 00:15

Ik heb het vandaag op school na gevraagd en mijn leraar gaf aan dat het een heel goed idee is om af en toe een een rondje op het harde te stappen met mijn kleine, dit omdat ze daarvan sterke botten en pezen krijgt. Iemand hier een mening over?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:53

Het gaat niet alleen om het harde, je moet erg veel wisselen met name van grond,
Stukje gras, stukje bak, stukje steen, keer door het water :)