Materiaal bak afzetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Materiaal bak afzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 17:42

Ik hoop dat dit hier goed staat, zo niet, excuses mods!

Bij mijn verzorgpaardje is een rijbak van 20x40 meter aanwezig, echter wil ik graag de bak afzetten naar 15x15 om te grondwerken.
Qua materiaal is er wel wat springmateriaal aanwezig wat ik eventueel zou kunnen gebruiken.
Dat rood/witte afzetlint is vrij slap en ik ben bang dat dat gaat wapperen en dat de paarden daar van schrikken.
Ik heb al zitten denken aan 2 longeerlijnen, maar ik denk dat dat weer te zwaar wordt en dat ik dat nooit strak krijg. De bak is trouwens rondom afgezet met een houten omheining (palen en een dubbele rij planken).

Met welke materialen zetten jullie de bak af?

tamary

Re: Materiaal bak afzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:39

Ik deelde dan gewoon de bak in 2en. Nu heb ik een paddock van 15x15

Je kan eventueel een staander gebruiken om aan de 15x15 te komen, die is stevig genoeg om als hoekpaal te dienen. Als afzet lint zou ik dun lint 12-20mm of schapendraad/koord gebruiken. Dat wit/rode plastic lint kan je niet fijn spannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:47

Toevallig had ik exact dezelfde vraag,ik moet dit voor vanmiddag ook doen..

Is dat draad,en van die kunststof paaltjes gewoon bij Boerenbond e.d te koop?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 10:58

1,2 cm, is dat niet enorm dun?
Als ze er doorheen gaan, snijdt het dan niet? Niet dat dat de bedoeling is, maar stel dat het gebeurt, dan moet het wel knappen. :)

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:02

Ja draad en paaltjes zijn gewoon bij Boerenbond/welkoop te koop. Zelf gebruik ik altijd prikpaaltjes en inderdaad dat dunne draad en helemaal in het begin deed ik daar ook nog wel eens een klein stukje rood wit lint aan ik was altijd bang dat ze het dunne draad niet goed zouden zien;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 11:11

Daar ben ik dus idd ook bang voor!
Zal eens kijken of ik eventueel eerst een stukje met dat rood witte lint gecombineerd met draad kan afzetten, dat valt meer op :j

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:25

ik had er dan altijd kleine stukjes aangeknoopt zodat ze het wel zouden zien. Ik zou niet met een hele baan rood wit lint werken als ik jou was want dat vangt heel veel wind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:27

Maar ook als het maar de halve bak is?
dus rond de 20 meter?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:29

Ik gebruik gewoon wit afzet lint met 2 hindernis staanders er tussen om t strak te houden. De paarden lopen er niet doorheen, ze kennen het lint van de wei en daar staat stroom op! Ik heb t trouwens op 15x20, anders wordt t zo ingewikkeld om te delen.

sjouk_L

ik werkte altijd wel gewoon met rood wit lint. Halve bak afzetten, staander in het midden, daar een keer omheen en flink aantrekken.

Dat knapt tenminste gewoon als ze er echt doorheen gaan. En dat ze het wapperen een beetje eng vinden komen ze snel genoeg overheen. En dan blijven ze tenminste een beetje van de omheining weg

Jolliegirl

Ik gebruik hiervoor gewoon schrikdraad. :)
prikpaaltjes en schrikdraad.

We hebben 4 vaste grondpalen. Dat zijn de steundelen, en verder rondom met draad en tussendoor een prikpaaltje.
Bak is 10 bij 10. Is voor het longeren en rijden van een shetlander. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:40

ik ga straks maar ff naar de welkoop voor 2 prikpaaltjes en lint dan.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 12:22

Zou je aan 2 prikpaaltjes genoeg hebben darkcrystal?

sjouk_L, daar heb je ook wel gelijk in, ze wennen er snel genoeg aan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:32

Misschien iets meer dan...
Hoef maar de helft van de bak af te zetten..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 12:32

Denk dat ik ook met 20x15 ga werken, da's wel een stukje makkelijker! Laat je even weten hoeveel paaltjes je hebt en of het voldoende was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:34

Onze bak is niet helemaal correct qua afmeting maar meer vierkant.
Denk dat ie 25 bij 25 is, ofzo..

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:01

Destino schreef:
Ik hoop dat dit hier goed staat, zo niet, excuses mods!

Bij mijn verzorgpaardje is een rijbak van 20x40 meter aanwezig, echter wil ik graag de bak afzetten naar 15x15 om te grondwerken.
Qua materiaal is er wel wat springmateriaal aanwezig wat ik eventueel zou kunnen gebruiken.
Dat rood/witte afzetlint is vrij slap en ik ben bang dat dat gaat wapperen en dat de paarden daar van schrikken.
Ik heb al zitten denken aan 2 longeerlijnen, maar ik denk dat dat weer te zwaar wordt en dat ik dat nooit strak krijg. De bak is trouwens rondom afgezet met een houten omheining (palen en een dubbele rij planken).

Met welke materialen zetten jullie de bak af?

Rood wit lint gaat perfect, maar dan even een paar staanders op een rijtje (of in een cirkel) zetten en het lint even 2x per paal eromheen slaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:46

Destino schreef:
1,2 cm, is dat niet enorm dun?
Als ze er doorheen gaan, snijdt het dan niet? Niet dat dat de bedoeling is, maar stel dat het gebeurt, dan moet het wel knappen. :)

Even in de winkel op het etiket kijken wat de breekkracht van het draad/lint is. Ik heb bv oranje dikker schapendraad met breekkracht 120?kg of zoiets, geen probleem met 400kg pony mocht die echt er door willen. Daarnaast had ik het toen met een lusje vast aan 2 prikpaaltjes en die achter de houten planken van de omheining om ze mooi stevig rechtop te houden, maar als pony er door had gewild was het of stuk gegaan of gewoon 1 losse draad geweest.