Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2800
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:47

jeetje77 schreef:
Gizeppie, ik heb veel info over de methode van Emiel Voest gevonden op YouTube. En heb me opgegeven voor hun nieuwsbrief. Dan krijg je maandelijks filmpjes en info opgestuurd. Ik heb ook ooit een kliniek gevolgd met zijn methode een afgelopen zonder op horse event naar zijn demo's gekeken.

Ik ben wel content met zijn methode waarbij je los en onbelast start in een kleinere afgezette ruimte (14x14). Daarna kan je aan de lijnen afwisselen van midden positie naar menpositie. Beide geven weer een compleet ander stuk training. De afwisseling is geweldig. En dat merkt de eigenaresse van mijn bijrijdpaardjes weer met rijden.
Ik ben er mee begonnen omdat ik eindelijk meer nodig had dat ik zag wat er gebeurde qua stelling, buiging, rechtrichten. En nu vind ik het zeker ook los super leuk dat de paardjes op steeds kleinere hulpen van reageren.


Dankje! Ga ik daar eens kijken!

fardoe
Berichten: 914
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:42

Eergisteren met de schimmel aan de hand gewerkt. Bezig geweest met de travers, dat lukte niet zo goed. Iedere keer als we naar voren stapten ging hij weer recht lopen. Ik dacht als dit niet lukt maar eens kijken wat hij doet met appuyeren. Dat ging eigenlijk heel goed, dus we hebben het positief afgesloten.
Dat de travers niet lukt zit me dan niet lekker, ben mijn boek van Hinrichs ingedoken en daar stond in dat de renvers makkelijker is omdat hij dan steun heeft aan de omheining.
Gisteren vol goede moed aan de slag en zo waar hij deed het alsof hij nooit anders deed. Omdat het zo makkelijk ging heb ik wat afgewisseld met schouderbinnen naar renvers terug naar schouderbinnen en weer renvers, ook dat lukte. Ik had toch wel een juich momentje en ja, de handjes gingen in de lucht :D
De andere kant ging minder goed, daar heb ik alleen maar schouderbinnen gedaan omdat hij daar met wegstappen weer recht draaide. Toch kon mijn dag niet meer stuk.

Wijslander, ik weet dat wij hetzelfde werken qua hulpen en dan bedoel ik het omstellen om van schouderbuiten naar travers te gaan. Hoe doe jij het, hou jij de zweep erbij, want bij mij doet hij schouderbuiten alleen op teugelhulp en ik heb al geprobeerd om na het omstellen de zweep erbij te houden, maar dat werkte niet echt, misschien moet ik dan beter op de plaatsing van mijn zweep letten.

Mocht er iemand anders zijn die ook op deze manier werkt, in ieder geval met twee teugels, want er zijn er meer, laat even weten hoe je de travers doet.

jeetje77

Berichten: 3557
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:52

darkadia schreef:
Werk aan de dubbele lijnen is inderdaad heel fijn om je paard soepeler en rechter mee te maken en onbelast te trainen. Ik heb zelf de opleiding gedaan bij Emiel, en gebruik het bij zowel jonge paarden als voorbereiding op het rijden, als ook bij paarden ter ondersteuning van het rijden.
Daarnaast werk ik ook met kaptoom aan de hand vanuit de klassieke rijkunst.


Ja voor mij echt een eyeopener, werken met lange lijnen. Ik had toen ik begonniet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden. Ik heb namelijk niks met onder het zadel trainen in de bak. Ook mssn wel omdat ik een stuk "gevoel" hiervoor mis oid. En nu zie ik duidelijk wat er gebeurd. En dat vind ik fantastisch.

Wijslander

Berichten: 5801
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:48

Even de laptop erbij gepakt voor de travers, fardoe :D

De travers kennen ze op 2 manieren. Manier 1 was vooral voor het aanleren:

Op de linkerhand: paard op de lange zijde, jij met je gezicht naar het paard toe (de uitzondering van het achteruit lopen die de regel bevestigt). Paard laten stappen, stelling naar buiten. De vingers van je rechterhand drukken zacht voor het schouderblad, als reflex brengt het paard dan zijn achterhand naar binnen in travers. Dit onderhoud je door met de zweep in je rechterhand de singelplek te toucheren, dit wordt de vervangende hulp voor het opwekken van de reflex. Dan is het een spel van de achterhand naar binnen houden (door middel van reflexhulp/singelplek toucheren), stelling omzetten van buiten naar rechtuit/licht naar binnen en tempo/takt onderhouden.

Lukt bovenstaande, dan gaan we verder met manier 2:

Op de linkerhand: jij loopt aan de buitenkant op schouderhoogte. Stap verzamelen door halve ophouding met rechterhand, eventueel halthouden. Met de zweep in de linkerhand toucheer je de achterhand (rechtsachter) om de achterhand naar binnen te zetten. Rechterhand onderhoudt de verzameling en stelling eventueel iets naar buiten/rechtuit. Komt de achterhand naar binnen, dan vraagt de linkerhand (met nog steeds de zweep vast) stelling naar binnen. Rechterhand stimuleert dit door richting het hoofd te bewegen, alsof je het hoofd naar binnen "duwt". Hierbij is het dus weer een spel van de achterhand naar binnen houden, stelling naar binnen en tempo/takt. Na enkele goede passen laat ik halthouden om de verzameling vast te houden en dan stappen we vanuit stilstand weer verder in travers.

Kun je daar iets mee? Misschien zou ik eens moeten laten filmen, maar ik word daar altijd zo nerveus van...

Met mijn lessen zijn we trouwens met alles bezig geweest behalve met wadh. Wel lange teugelen, longeren en rijden, maar dat is niet relevant voor dit topic. :P

Mandarijn
Berichten: 9130
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 00:57

Wijslander, ik moest van mijn instructeur gelijk met het 2e deel beginnen vorige les toen we voor het eerst travers adh deden. Zoals jij het nu uittypt klinkt het inderdaad alsof we een stuk overgeslagen hebben.

fardoe
Berichten: 914
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 08:04

Wijslander bedankt voor de uitgebreide info. Manier 1 ken ik maar wilde ik niet gebruiken.
Manier 2 ga ik mee aan de slag.
Mandarijn manier 1 is niet een manier die iedereen gebruikt. Mijn instructeur gebruikt dat ook niet.

Ik heb veel filmpjes van het wadh maar ik weet dan weer niet hoe ik ze hier kan plaatsen.

Wijslander

Berichten: 5801
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:23

Manier is handig bij paarden die de neiging hebben om door je hulp heen te lopen, zoals die van mij. Een ander voordeel van manier 1 is dat je goed kunt controleren hoe de stelling is en of de achterhand correct naar binnen komt.
Maar zelf gebruik ik nu alleen nog manier 2.

En inderdaad Mandarijn, er bestaat niet 1 'heilig' stappenplan hoor! Dit is alleen hoe ik het geleerd heb van mijn juf bij mijn paarden.

Fardoe je kunt je filmpjes uploaden via YouTube en dan de link zitten code [video ]link[/video ] zetten! Zonder spaties dan.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:40

Gisteren weer een fijne les gehad!! Echt blij *\o/* !
Lekker veel complimentjes over ons werk gekregen! Nu ‘mogen’ we ook in draf werken, nog wel een beetje moeilijk maar wanneer ze juist loopt: wauw, wat een cool ponybeest heb ik dan <3
De voorbereidingen voor schouder binnenwaarts ook gelegd, dus daar kunnen we volgende les op verder gaan en ook nog verdere oefeningen voor uit stilstand gekregen. Weer lekker veel huiswerk

fardoe
Berichten: 914
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:38

BaBritFre, fijn is dat he, als het zo goed gaat. Leuk dat je ook al aan het draven bent.

Wijslander via YouTube is het toch gelijk openbaar. Ik dacht misschien is er een mogelijkheid dat het alleen in dit topic te zien is.
Laatst bijgewerkt door fardoe op 01-04-18 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Berichten: 5801
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:44

Via pb sturen is dan de enige mogelijkheid denk ik!

Klinkt inderdaad als een fijne les BaBritFe. Succes met het huiswerk!

fardoe
Berichten: 914
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:49

Maar je moet een filmpje toch ook uploaden, net als een foto. Ik ben echt een vreselijke dombo wat computers en internet enz betreft

fardoe
Berichten: 914
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:38

Gisteren les gehad met de schimmel. Wauw, wauw, het ging geweldig. Heb gewerkt aan de travers, de renvers en de appuyementen in stap. Ik bleef zelf teveel op een plek lopen, ik moest mijn positie iets naar achteren zetten en mijn paard omarmen volgens mijn instructeur,dus de armen wat wijder plaatsen. Het ging ook echt om centimeter werk, ging ik 1 centimeter naar voren lopen liep hij gebogen maar recht, ging ik 1 centimeter naar achteren , liep hij mooi gebogen en ging het kontje naar binnen. De plaatsing van de zweep is belangrijk, mijn instructeur ging even de travers met hem doen en hij hoefde de zweep alleen maar op de juiste hoogte naast het paard te houden en hij ging al in travers lopen.
We hebben het ook nog gehad over dat het bij ieder paard anders is waar je positie is naast je paard en dat je moet uitvogelen wat voor jouw paard werkt. Dat maakt het zo leuk en tevens zo moeilijk.

Wijslander

Berichten: 5801
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:49

fardoe, wat fijn dat je les zo goed ging! Het is en blijft inderdaad een heel persoonlijk iets, dat wadh. In welke positie heb je nu gelopen met de travers? En hoe leer jij de appuyementen als ik vragen mag? Daar ben ik wel benieuwd naar! Wie is jouw instructeur ook alweer?

Wb de filmpjes: toevallig heb ik voor mijn leerlingen laatst een instructie geschreven om een filmpje te uploaden via Youtube. Komt ie:

Via de computer:
1. Ga naar http://www.youtube.nl.
2. Log in of registreer jezelf.
3. Klik links bovenin op 'Home'.
4. Klik rechts bovenin op het icoontje voor uploaden (pijltje naar boven).
5. Selecteer je bestand.
6. Zet de instellingen voor je privacy op VERBORGEN. Met deze instelling kunnen alléén personen die beschikken over de link het filmpje bekijken.
7. Upload de vlog.
8. Verspreid de link onder personen die het filmpje mogen bekijken.

fardoe
Berichten: 914
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:51

Bij de travers loop ik nu iets verder naar achteren, bij het voorbeen. De appuyementen gaan heel makkelijk, ik loop na de bocht, vraag iets meer buiging dan zet ik hem in travers en loop voorwaarts zijwaarts. Ook ter hoogte van het voorbeen en ik omarm mijn paard. Zo moest ik het gisteren van mijn instructeur doen, toen ik het van de week zelf deed had ik hem schouderbinnen en nam ik hem mee voorwaarts, zijwaarts.
Ik ga van het weekend proberen om er foto's van te maken, dat ben ik gisteren vergeten.

Voor de rest, zie pb.

Wijslander

Berichten: 5801
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:59

Pb gezien :D Ik ben wel benieuwd naar filmpjes nu!

Ah interessant om te lezen! Bij het appuyement moet de voorhand voor de achterhand uitgaan, lukt dat ook als je start vanuit travers?

Gisteren met mijn blondie weer even adh gewerkt. Daarvoor hebben we een paar bosritten achter elkaar gemaakt, dus rustig begonnen met een stukje longeren en daarna het achterbeen op de volte laten ondertreden. In het begin was hij wat stug in de hals, dan loopt hij met stelling naar buiten toe. Maar na een kwartiertje rustig loswerken liet hij op beide kanten een mooie schouderbinnenwaarts zien en hebben we ook nog een klein stukje gedraafd. Hij was lekker aan het briesen, helemaal tevreden dus! :D

fardoe
Berichten: 914
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:53

Dat vond ik ook vreemd Wijslander om vanuit de travers een appuyement in te zetten. Maar het gaat in de training niet om het perfecte plaatje maar om wat het paard op dat moment nodig heeft om tot de gevraagde oefening te komen.
Vandaar dat ik toen ik het zelf oefende vanuit de schouderbinnen vertrok. Maar ik snap wel waarom mijn instructeur het op deze manier vroeg, mijn positie was dan meteen goed om het appuyement in te zetten. Paard was erg heet gisteren en als ik dan ook nog mijn positie van voor naar iets verder achter verplaats dendert hij zo naar voren. Mijn instructeur heeft hem twee keer overgenomen omdat hij erg sterk leek bij mij . Hij wil dan even voelen of dat dan echt zo is, gisteren was dat.

Fijn Wijslander als je je paard zo rustig de tijd geeft om lekker los te worden en dan zo ontspannen te kunnen werken. Dat geeft dan zoveel voldoening , voor jezelf en voor je paard.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:01

Fardoe, ik heb het op precies dezelfde manier geleerd. Ook via de traver de appyument inzetten. De appyument is eigenlijk een schouderbinnenwaarts op de diagonaal. Maar als je hem start vanuit de traver kan je makkelijker je buiging behouden en ik vind hem makkelijker in te zetten. Paard is makkelijk mee te nemen vanuit de traver. Ook onder het zadel doe ik het meestal zo. Zeker als Storm wat heet is.

Woensdag weer eens met Storm en teugels grondwerk gedaan. En een klein begin gemaakt aan Piaff/passage. Heel grappig dat ze dat best snel snappen. Alleen had Storm moeite om dan ook nog te blijven lopen. Zijn beentjes willen wel omhoog maar niet zo goed naar voren. Hahaaa. En dan word meneer natuurlijk weer erg heet hahaa.

Wijslander

Berichten: 5801
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:53

Klinkt logisch inderdaad, ik ga het ook eens op die manier testen! Ben benieuwd welk effect dat heeft. En leuk om zo te knutselen. :P

Wauw Jane, gaaf dat jullie met piaffe/passage bezig zijn!

Gizeppie

Berichten: 2800
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:06

Jane2 schreef:
Fardoe, ik heb het op precies dezelfde manier geleerd. Ook via de traver de appyument inzetten. De appyument is eigenlijk een schouderbinnenwaarts op de diagonaal. Maar als je hem start vanuit de traver kan je makkelijker je buiging behouden en ik vind hem makkelijker in te zetten. Paard is makkelijk mee te nemen vanuit de traver. Ook onder het zadel doe ik het meestal zo. Zeker als Storm wat heet is.

Woensdag weer eens met Storm en teugels grondwerk gedaan. En een klein begin gemaakt aan Piaff/passage. Heel grappig dat ze dat best snel snappen. Alleen had Storm moeite om dan ook nog te blijven lopen. Zijn beentjes willen wel omhoog maar niet zo goed naar voren. Hahaaa. En dan word meneer natuurlijk weer erg heet hahaa.


Wat interessant. Mijn paard snapt opzicht de hulpen van de piaf wel.. Maar het lukt mij nog steeds niet na aantal keer oefenen om ze alle vier op te tillen. Waar geef jij precies de hulp? Flynn wordt heel heet en gaat drammen op een gegeven moment als het hem te moeilijk wordt.. Hij gaat wel naar voren, maar tilt niet de benen op, wanneer de hulp wordt geven als hij heet wordt. Wel als ik het los vraag. Dan tilt hij ene voorbeen andere achterbeen op. Maar ben benieuwd welke stappen jij dan neemt..

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:20

Aan de hand: eerst begonnen met het optillen van de avhterbenen. Zacht tikje met zweep en deze naar de buik wijzen zodat ze snappen dat achterbeen omhoog moet. Woensdag Storm op schouderbinnenwaarts aan de korte teugel (zodat hij niet op de schouder kan vallen en dan zachtjes met zweep tikje boven op de kont. Zodat hij dus eigenlijk gaat zakken. En dan in ritme zachtjes wat bij tikken. Dit ging heel goed. Ook zonder de tikjes, maar hij ging zo zitten dat hij due dikke sokken niet meer naar viren kreeg. Dus toen weer van voren af begonnen. Met tikje op achterbeen en naar de buik.

fardoe
Berichten: 914
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:13

Zo doe ik het inderdaad ook, ik tik met de zweep op het achterbeen alleen houd ik de zweep tegen het been aan tijdens het optillen en als ik de zweep weg haal zetten ze het been terug.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:13

Zo zijn wij ook begonnen. Alleen moet je langzaam aan naar de volgende stap.
De piaff/passage gaat vooral om de oefening verzameling. Je paard moet achter zakken en de rug komt omhoog. Dus buikspieren aanspannen. Als je met de zweep op het achterbeen tikt en dan met zweep onder de buik, dan spannen ze zijn buik aan en je leert ze dat daar het been naartoe moet. Volgende stap is het tikken op de kont.

Gizeppie, als je paard gaat drammen dan zou ik hem gelijk stil zetten en enkele pasjes achterwaarts. Dan staat er ook gelijk de achterhand weer goed onder.
En tuurlijk mogen ze het moeilijk vinden. Het is ook niet niks. En ik denk dat je zelf van het plaatje piaff af moet (dat moest ik namelijk) maar het nut van de oefening in gaan zijn.

Wijslander

Berichten: 5801
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:18

Ik weet dat mijn instructrice de piaffe vraagt vanuit het achterwaarts. Wij zijn nu bezig met de voorbereiding daarop: overgang (recht en diagonaal) achterwaarts --> stap/draf.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:36

Gaaf!!
Ons probleem is dat Storm zo kort word en dan aanvoelt als een bommetje. En dat kreeg ik er eerst niet uitgereden. Vond dat altijd zo eng. Nu kan hij het eerder los laten. Maar als ik het onder het zadel vraag dan heb ik daarna weer dat hij over de schouder weg valt. Dus nu maar even met veel rust aan de hand.

fardoe
Berichten: 914
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:07

Het achterwaarts gaan en dan piaffe ken ik, Anja Beran past dit ook toe.
Met mijn instructeur werken we aan de draf verzamelen en dan naar piaffe. Mijn paarden zijn van nature makkelijke verzamelaars ( en dan doel ik op hun ras)
Het been optillen vind ik ook een gehoorzaamheidsoefening en het ze bewust maken van de achterbenen.
Jane 2 ik ben het met je eens wat betreft dat je de oefeningen niet doet om de oefeningen maar om het nut ervan, je bent tenslotte je paard aan het gymnastiseren. Dat vind ik ook het leuke aan dit topic, dat iedereen echt bezig is met het trainen van hun paard.