Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 12001
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:35

Peetstap. je hebt groot gelijk, dat is nou niet de manier... ( heel zacht uitgedrukt). Maar ik ging eigenlijk uit van de meepraters hier en niet van meelezers, van de meepraters verwacht ik eigenlijk dat die dit er dus wel uitfilteren als zijnde fout, fout en nog eens fout.

Marocje
Berichten: 5607
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:35

Vandaag had ik echt zo’n fijn moment! Eerst gingen we even WADH, lekker de grote binnenbak voor ons alleen. We gingen oefenen met sideways, en gewoon wijken. Deed ie erg netjes, dus afgesloten met een paar draf/halt/draf overgangen.

Hij was dus een beetje losgewerkt, en stap zo weinig op dat ik vandaag toch nog even het zadel erop deed. Na 1 rondje stappen zijn we meteen aan de slag gegaan. Eerst wat dingen die hij al kende, en toen sideways onder het zadel! Dit kende hij nog niet, dus de eerste keer voor de lange zijde geparkeerd. Hij begreep hem vrij snel, eerst een passen (dus onbedoeld) achteruit maar toen snapte ie wat ik bedoelde. Daarna nogmaals ingezet en toen deed ie meteen het gevraagde, zo goed! Hij was echt aan het vogelen.. dus toen nog stapje moeilijker gemaakt: een vierkantje. Een paar passen opzij, dan een paar achterwaarts, paar passen opzij de andere kant.. toen meteen beloond en lange teugel gegeven. Heb er nog geen tien minuten opgezeten maar hij deed het zo goed! Had op beide handen nog 1 volte gegaloppeerd en hij voelde echt los, zo fijn! Bijna in galop eraf gesprongen om hem te omhelzen, haha.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:41

Ik werk niet op deze manier zoals hierboven omschreven word. Ik werk met wijken voor druk en altijd met twee teugels. Bij mij zijn de hulpen precies hetzelfde als wanneer ik rij.
We hebben het hier eerder over gehad in het topic maar omdat er zoveel nieuwe mensen bij zijn wil ik het even gezegd hebben.
Welke methode je gebruikt moet ieder voor zich weten, maar dit kan soms tot verwarring leiden als je tips vraagt om een bepaalde oefening te doen.

Jeetje in de tijd dat ik aan het typen ben zijn er al weer meerdere berichten geplaatst. Ik doel op de berichten van de vorige pagina. Zo is het weer duidelijk

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:47

Wat een naar filmpje in de link.

Zijwaarts zonder voorwaarts vraag ik zelf nooit, erg belastende en onnatuurlijke beweging en wadh doe ik nou juist om ze onbelast sterker en soepeler te maken. :P

Marocje wat fijn en leuk om te lezen!

Mijn blondie kan nu mooi sb onder het zadel dankzij het wadh. :D We gingen een klein stukje buiten rijden (hij is hersteld van een korte kreupelheid 2 maanden geleden, maar de training bouwen we heel rustig op) en in elke bocht deden we een paar passen sb. Zo gaaf en hij ging er lekker van briesen.

Mijn jonkie mocht vandaag aan de hand zijn travers weer eens laten zien. Die oefenen we niet te vaak, want dan begint hij er uit zichzelf mee te strooien. :P

Marocje
Berichten: 5607
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:07

Ik doe de sideways dus wel. Merk dat mijn pony daar echt los van wordt. Het is ook gewoon een gevraagde oefening in de sport (WE).

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:27

Jet schreef:
Peetstap. je hebt groot gelijk, dat is nou niet de manier... ( heel zacht uitgedrukt). Maar ik ging eigenlijk uit van de meepraters hier en niet van meelezers, van de meepraters verwacht ik eigenlijk dat die dit er dus wel uitfilteren als zijnde fout, fout en nog eens fout.


Verwijt je niks hoor, :) er staat gelukkig ook fijn en goed beeld materiaal online.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:36

Marocje schreef:
Ik doe de sideways dus wel. Merk dat mijn pony daar echt los van wordt. Het is ook gewoon een gevraagde oefening in de sport (WE).


Yep, helemaal met je eens , echte losmaak oefeningen zijn het, ook bv de wending om de voorhand is een wat vergeten oefening die veel goed doet.
Ik doe voor eigen gemak (soms) en aanleren paardje met neus in bakrand en ga zo gerust bak door met rust en voorwaarste momenten erbij en afwisselend schuin of bijna haaks.
Ze worden net als klei, zo los worden ze hiervan. :P en gaan nageven.
Is geen kaptoom voor nodig, doe ik gewoon losjes op stal halster, en moet elk paard kunnen wat goed in zijn lijf zit.


Probleem is wel dat paard het moeilijk vindt om hoofd recht voor het lijf te houden, ze buigen vrij snel in van uit de nek , terwijl je dat eigenlijk daar net niet wilt.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 08:19

Aha, interessant! Misschien dat ik het na een goede warming-up ook eens durf te proberen. :D

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:59

Heeft iemand nog een tip voor een kaptoom die niet schuift? (En niet te duur ;) )
Heb er momenteel een van gewoon halstermateriaal, merk weet ik niet, maar hij schuift enorm!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:02

Nop hier een academische, schuift als een gek. Afbeelding

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:51

Ik heb een cavesal, maar die ligt niet heel vast, hoeft ook niet van mij. Gisteren niet adh, maar wel onder het zadel les van Claudia Wolters gehad, wat een feestje.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:39

Annenas schreef:
Heeft iemand nog een tip voor een kaptoom die niet schuift? (En niet te duur ;) )
Heb er momenteel een van gewoon halstermateriaal, merk weet ik niet, maar hij schuift enorm!


Ik ben op zich tevreden over die van Harry's Horse. Heb alleen een bontje onder het kinstuk gemaakt.

Jet

Berichten: 12001
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:46

Ik heb zoiets als het Cortina Kaptoom bij MedHorse, alleen een fijnere uitvoering en de mijne is van heel zacht leer. Bij zowel Lou als bij Elvee ( wel gaatjes bijgemaakt omdat ze een kleiner hoofd heeft) goed passend. De mijne was wel zeker twee keer zo duur en dat zo'n 10 jaar geleden als het niet langer is :o .

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 22:32

Vandaag toch eens tussen het longeren door de 'zijwaarts zonder voorwaarts' erbij gepakt, niet helemaal haaks maar wel zo dat het achterbeen onder het zwaartepunt kwam. Inderdaad een fijne oefening, ga ik vaker doen. :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 07:50

Wijslander schreef:
Vandaag toch eens tussen het longeren door de 'zijwaarts zonder voorwaarts' erbij gepakt, niet helemaal haaks maar wel zo dat het achterbeen onder het zwaartepunt kwam. Inderdaad een fijne oefening, ga ik vaker doen. :D


Valt best mee met de vreemde belasting he? ;)
Die van mij doet het in volledige vrijheid op handsignalen en vindt het zó leuk dat ze het ook ongevraagd aanbiedt altijd. Het geeft haar dus een fijn gevoel om deze oefening te doen. En Spaanse pas, biedt ze ook altijd ongevraagd aan. Buiging vindt ze (kort lijfje) veel moeilijker en is voor haar veel inspannender en belastender.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:15

Wijslander schreef:
Vandaag toch eens tussen het longeren door de 'zijwaarts zonder voorwaarts' erbij gepakt, niet helemaal haaks maar wel zo dat het achterbeen onder het zwaartepunt kwam. Inderdaad een fijne oefening, ga ik vaker doen. :D


Ha, weer een "bekeerd" :D

Maar er is ook niks mis mee om het voorwaarste er wat in te houden, en het hoeft echt niet haaks.
Dat is nl inderdaad meer belastend.
Net wat skip zegt, gewoon goed naar je paard kwa bouw kijken wat ie aankan, en vooral leuk vindt om te doen.
Stap voor stap opbouwen vooral niets forceren.

Vindt van video's dat ook altijd een lastig punt voor de volgers, die zien dat en willen dat hun paardje dat ook meteen kan..., en gaan dan forceren / dwingen.
Ze vergeten dat er wekenlange training aan vooraf gaat met kleine stapjes zowel fysiek als zeker mentaal.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:45

klopt op een video lijkt alles zo simpel hahah

laatst zei iemand ik vind best knap wat je met je paardje doet (zo veel bijzonders deed ik niet) maar ze zei ik kan dat nooit.. Ik zei tuurlijk wel. ik heb het ook moeten leren, en ik leer nog steeds. Als ik kijk wat greetje kan met haar paarden. dan denk ik hetzelfde haha

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:50

We beginnen allemaal ergens toch? Ik vind het nu best een uitdaging om mijn korte merrie travers te leren. Ze is heel handig met zijgangen, maar niet met buiging. Maar dat leren we dan samen en dan komen we daar weer uit. Voordeel van een kort paard is dat de verzameling vaak wat makkelijker komt, maar voordeel van een wat langere is dat buiging wat makkelijker komt - zo ervaar ik dat althans. Ik roep altijd beetje gekscherend 'op naar de piaffe' - en uiteindelijk zullen we daar echt wel arriveren :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:56

ind skippy korte paarden zijn wat makkelijker in de verzameling. De buigingen zijn dan wat lastiger, dat ervaar ik met de mijne ook. Al vind de mijne de travere wel makkelijk. Zelf zo makkelijk dat hij het maar zelf in gaat zetten als hij wat moeilijks moet doen..

Zoals schouder voor vind hij wel gigilastig, dus maken we maar een ranvere van..

ik heb een tijdje een kwpner getraind.. maar pff ik met mijn korte beentjes vind dar maar lastig. ind hij kon mooi op de volte buigen, stapje opzij ook geen probleem. Maar travere... nee dat is wel heeel lastig.

maar je leert er wel een hoop van.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:12

Mijn 2 even korte paardjes zijn toch ook weer heel verschillend. :D De een is krachtig, maar kan wat stugger worden als we te veel rechtuit trainen. Voor hem is wadh fijn om soepel te blijven.

De ander is juist wat hypermobiel, kan zijn benen bijna in zijn nek leggen. :P Zijn voorkeur is telgangen in plaats van stappen, maar na een paar zijgangen stapt hij (even) correct. Wadh verbetert zijn gangen dus enorm. :j

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:18

Marocje wat fijn dat je vanuit het wadh het kon laten doorwerken naar ohz.
Ik vind het zelf ook een hele fijne manier om een oefening aan te leren.

Fardoe in principe zijn je hulpen nooit helemaal identiek aan wanneer je rijdt.
Het maakt wel een groot verschil of je aan de hand werkt met kaptoom of hoofdstel en of je je paard aanleert van druk af te wijken of naar de druk toe te lopen.
Dat laatste vooral. Mijn paard heeft geleerd van de druk af te lopen maar hierdoor moet ik altijd naar de andere kant hem lopen als ik een appuyement wil inzetten of travers niet langs de hoefslag.
Wil hem nu toch gaan omleren om naar de druk toe te lopen zodat ik aan dezelfde kant kan blijven.
Ga in mei 3 dagen naar Human & Horse academy met een groepje om buiten te rijden maar denk dat ik dan toch ook 1 a 2 lessen ga meepakken bij Greetje.

Wijslander Ik vind zijwaarts zonder voorwaarts ook niet fantastisch.
Het is wel een mooie controle om te kijken of je paard je ruimte respecteert en een paar pasjes kunnen niet veel kwaad maar in mijn ogen heeft het verder niet veel gymnastische waarde omdat het achterbeen niet onder de massa wordt geplaatst. Het ligt er wel heel erg aan in welk tempo je de oefening doet. Als ze rustig kunnen stappen dan zullen ze niet heel erg overbelasten.
Ik gebruik dan wel weer heel veel het ondertreden op de volte of het zijwaarts langs de bakrand in verschillende schuinheden, maar haaks doe ik eigenlijk niet.
Grappig dat ieder daar dan toch een eigen idee over heeft. Al vraag ik me ook af hoe haaks er met haaks bedoeld wordt. Wellicht gaan we in de zelfde gradatie opzij maar dat is met alleen tekst niet te beoordelen.
Ik lees nu verderop dat je waarschijnlijk de oefening hetzelfde pakt als ik. Wel flink zijwaarts maar achterbeen nog onder het zwaartepunt.

Peetstap het hoofd recht voor het lijf houden vind ik persoonlijk makkelijk door de oefening op een kleine volte te doen zodat je nagenoeg recht voor je paard kan blijven en dus ook het hoofd wat kan plaatsen. Ik pak deze oefening dan op een volte met een lange zweep (1.40). Je kunt dan ook fijn een wisseling aangeven in schuin of minder schuin.

skippy01 ik denk dat wij een klein beetje hetzelfde model paard hebben als ik je berichten zo lees.
Bij mij hielp het bij de travers heel erg om hem eerst in halthouden stelling aan te laten nemen en dan zijn gewicht naar buiten te leren verplaatsen.
Nu kent hij de oefening ook onder het zadel dus dat maakt het voor hem iets makkelijker denk.
Piaffe pakt hij dan ook weer makkelijker. Kan zo snel geen filmpje vinden van aan de hand maar heb er nog wel 1 van onder het zadel.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:27

Haaks is inderdaad niet écht haaks, maar wel véél scherper dan bij een appuyement of wijken. Achterbeen verlang ik wel onder de massa inderdaad. Maar wat al eerder gezegd is: voor de WE moet hij écht aardig zijwaarts uiteindelijk. Hoewel dat meer een controle oefening is en maar een paar passen uiteraard (1 balklengte meestal) en uiteindelijk in galop. Dus dat pak ik ook wel mee in het trainen, maar meestal onder het zadel. Aan de hand gaat het om het achterbeen, dus het is inderdaad meer 'zijwaarts met minimale voorwaartse drang' en niet 'zijwaarts zónder voorwaartse drang'

Ik ga je filmpjes bekijken!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:36

Skippy01 schreef:
Haaks is inderdaad niet écht haaks, maar wel véél scherper dan bij een appuyement of wijken. Achterbeen verlang ik wel onder de massa inderdaad. Maar wat al eerder gezegd is: voor de WE moet hij écht aardig zijwaarts uiteindelijk. Hoewel dat meer een controle oefening is en maar een paar passen uiteraard (1 balklengte meestal) en uiteindelijk in galop. Dus dat pak ik ook wel mee in het trainen, maar meestal onder het zadel. Aan de hand gaat het om het achterbeen, dus het is inderdaad meer 'zijwaarts met minimale voorwaartse drang' en niet 'zijwaarts zónder voorwaartse drang'

Ik ga je filmpjes bekijken!


Kijk, dat bedoelde ik met je hebt er geen beeld bij. Dit pak ik dus ook mee :+
Wil je uiteindelijk ook WE gaan rijden?
Ik geef iemand les en haar paard heeft onder een andere ruiter meegelopen op de europese kampioenschappen WE.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:39

Kelly_Taco schreef:
Skippy01 schreef:
Haaks is inderdaad niet écht haaks, maar wel véél scherper dan bij een appuyement of wijken. Achterbeen verlang ik wel onder de massa inderdaad. Maar wat al eerder gezegd is: voor de WE moet hij écht aardig zijwaarts uiteindelijk. Hoewel dat meer een controle oefening is en maar een paar passen uiteraard (1 balklengte meestal) en uiteindelijk in galop. Dus dat pak ik ook wel mee in het trainen, maar meestal onder het zadel. Aan de hand gaat het om het achterbeen, dus het is inderdaad meer 'zijwaarts met minimale voorwaartse drang' en niet 'zijwaarts zónder voorwaartse drang'

Ik ga je filmpjes bekijken!


Kijk, dat bedoelde ik met je hebt er geen beeld bij. Dit pak ik dus ook mee :+
Wil je uiteindelijk ook WE gaan rijden?
Ik geef iemand les en haar paard heeft onder een andere ruiter meegelopen op de europese kampioenschappen WE.


Nog géén idee of we gaan starten ooit, maar ik pak er oefeningen uit mee voor de afwisseling in de training. Ze is nog een puppy-pony en ik niet echt een wedstrijdruiter ;)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:24

Kelly_Taco schreef:
Peetstap het hoofd recht voor het lijf houden vind ik persoonlijk makkelijk door de oefening op een kleine volte te doen zodat je nagenoeg recht voor je paard kan blijven en dus ook het hoofd wat kan plaatsen. Ik pak deze oefening dan op een volte met een lange zweep (1.40). Je kunt dan ook fijn een wisseling aangeven in schuin of minder schuin.

Net zoals ze hier doet: Online mini cursus wadh dag 5Y / 1.33 min.