Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:33

Peetstap schreef:
Kelly_Taco schreef:
Peetstap het hoofd recht voor het lijf houden vind ik persoonlijk makkelijk door de oefening op een kleine volte te doen zodat je nagenoeg recht voor je paard kan blijven en dus ook het hoofd wat kan plaatsen. Ik pak deze oefening dan op een volte met een lange zweep (1.40). Je kunt dan ook fijn een wisseling aangeven in schuin of minder schuin.

Net zoals ze hier doet: Online mini cursus wadh dag 5Y / 1.33 min.


Heb je toevallig een linkje?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:40

Willen jullie mischien op Maximus fan 'e melkemahoeve-plutolover stemmen. Mijn dank ik groot

[KS] Bokt hengstveulen verkiezing 2018: stemmen maar!.

Ik heb zaterdag toevallig meegedaan aan een WE clinic. ik wil het zeker over paar jaar met me nu nog veulen gaan doen. Stanley is er wat te oud voor, maar hij vind het super leuk. hij werdt zelf zaterdag actiever dan normaal haha

enige nadeel vind ik van de wedstrijden (teminste dat beeld heb ik ervan, correct me if i wrong) is dat het zo 2/3 dagen duurt.. Weet niet of ik me vent zo ver krijg.. aangezien die me moet brengen.. ivm niet al te beste ogen rij ik liever niet met trailer..

mijn clinic komt in een vlog. Kan ik dinsdag eventueel wel hier in een link neer zetten voor de geintreseerde haha

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:06


fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:20

Kelly_Taco, welke hulpen zijn bij jou anders ?

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:29

fardoe schreef:
Kelly_Taco, welke hulpen zijn bij jou anders ?

De hulp aan de teugels zijn wel gelijk maar je hebt geen eigen lichaamsgebruik en benen waar je je paard omheen buigt of vanaf kan drukken. Zo bedoelde ik het :D

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:30


fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:33

Kelly_Taco, ik gebruik wel mijn lichaam( energie) om een paard meer voorwaarts te krijgen, af te remmen of voor de zijgangen. Mijn positie naast het paard is niet statisch. Mijn jonkie is bijv goed voorwaarts maar blijft netjes naast me ook in draf, maar met bijv wijken ga ik iets meer ter hoogte van zijn oog lopen om hem zo recht mogelijk zijwaarts te krijgen.
Mijn schimmel wil nog weleens het tempo overnemen en dan loop ik meer ter hoogte van zijn oog om hem te remmen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:32

pffff...elke dag een aflevering, ze zijn bij no: 8 :P

Wat ik me afvraag hoelang deze video;s online blijven ?
Heb n.l. opgevangen dat ze allemaal worden verwijderd als hele serie is afgesloten.

Dat zou niet alleen jammer zijn, want niemand kan immers trainen in dit dagtempo *\%/* , maar ook haaks staan op hun eigen visie van een rustige opbouw, herhaling en de oefeningen in stukjes knippen.
Dit video materiaal is op zichzelf niet uniek, maar wel kwa opbouw heel nuttig en leerzaam als je start.
Zit een duidelijke lijn in, en de uitleg is duidelijk.
Van mijzelf had er effe nog wat meer uitleg bij gemogen wat er in paardenlijf zelf gebeurd kwa spieren e.d.

Hoop oprecht, en zeg het nog maar es voor de lezers, dat mensen niet gaan denken dit effe te gaan doen in paar daagjes..

Leuke is wel, en dat zal een ieder die zo werkt wel herkennen, dat je trotsheid voelt over je paard omdat ie al zoveel kan. +:)+

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:39

He, zien jullie ook dingen al voorbij komen waarvan je zegt: "mhhh dat of dit lijkt me beter voor paard om het zus of zo te doen" ?

Zolang de boel online staat hebben we daar wat aan.


Ik zie zelf soms wat over de schouder wegvallen en dat zou ik zelf liever niet sterk willen.
Dat is lastig op deze manier om te voorkomen, werk je met d. lijnen of L. lijnen kun je de schouder meer controleren.
Ook inbuigen achter nek ipv over hals zie ik liever niet, ben benieuwd of ze daar straks nog wat over gaan zeggen.

Enne: zou Astrid hier ook meelezen ? :)*

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:50

Ze gaan inderdaad op de laatste dag offline. Geen idee of ze meeleest. Maar ik begrijp het maar al te goed dat ze ze dan weghaald. Ze doet dit ook maar onbetaald he, ze wil liever dat jullie lesje komen doen bij haar. :)

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 01:11

SBravour schreef:
Nop hier een academische, schuift als een gek. [ [url=m/x1Ap24.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zou die niet minder schuiven als je de bakstukken wat langer maakt waardoor de neusriem rechter naar beneden gaat en dan wat strakker kan?

Ik heb een academisch kaptoom van Kramer.nl moet alleen nog wat gaatjes bijprikken.

Loopt iedereen hier met wadh voor zijn paard uit? Wat is daarvan het doel? Ik heb geleerd om bij de schouder te lopen en enkel metbtravers liep ik iets achteruit. :)

xSannee

Berichten: 4351
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 01:37

Nee hoor Fransje, zo heb ik het ook geleerd! En zo doe ik het nu ook nog steeds haha.

Ga er wel eens voor lopen op het moment dat ze erg drammerig wordt, om haar even duidelijk af te remmen.

Merk in de travers dat ik echt niet te veel "voor" moet staan, ze kan dat heel goed maar wordt snel door mij geremd!

Het filmpje ziet er interessant uit, eens kijken of ik ergens tijd vind om die allemaal te bekijken.
Verder ben ik vooral bezig geweest met stappen maken richting het rijden, dus grondwerk staat op een iets lager pitje.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:38

fransje23 schreef:
Loopt iedereen hier met wadh voor zijn paard uit? Wat is daarvan het doel? Ik heb geleerd om bij de schouder te lopen en enkel metbtravers liep ik iets achteruit. :)


Zo doe ik het ook en inmiddels ook met travers gewoon ernaast (dan aan de buitenzijde).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:53

fransje23 schreef:
Loopt iedereen hier met wadh voor zijn paard uit? Wat is daarvan het doel? Ik heb geleerd om bij de schouder te lopen en enkel metbtravers liep ik iets achteruit. :)


Ligt een beetje aan de oefening. Ik ben zo'n halvegare die overal loopt tussen 'voor haar uit' en 'achter haar aan' :+
Ligt er voor mij ook aan waar het paard de voorkeur aan geeft. Paard van een klant vindt het heel fijn als je bij de schouder loopt, daar haalt hij steun uit. Mijn dame vindt het vaak fijn als ik voor haar uitloop, geeft haar wat ruimte heb ik het idee. Uiteraard wissel ik die houding af als 'leer-element', het is fijn als je vanaf iedere positie kunt bijsturen zogezegd, maar bij jonge / beginnende paarden heb ik graag hun comfortpunt als uitgangspunt :)

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:35

Wijslander schreef:
fransje23 schreef:
Loopt iedereen hier met wadh voor zijn paard uit? Wat is daarvan het doel? Ik heb geleerd om bij de schouder te lopen en enkel metbtravers liep ik iets achteruit. :)


Zo doe ik het ook en inmiddels ook met travers gewoon ernaast (dan aan de buitenzijde).


Ik liep er naast, aan de binnenzijde, maar "met mijn neus" meer richting achterhand dus ik liep achteruit.

Lijkt mij dat als je er voor loopt, zoals in dat filmpje, je eigenlijk voornamelijk invloed hebt op het hoofd. De rest van het lichaam kan als het ware als "een wokkel" meelopen en daar heb je weinig invloed op, of niet?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:44

fransje23 schreef:
Lijkt mij dat als je er voor loopt, zoals in dat filmpje, je eigenlijk voornamelijk invloed hebt op het hoofd. De rest van het lichaam kan als het ware als "een wokkel" meelopen en daar heb je weinig invloed op, of niet?


Daar komt het 'aanwijsstokje' in beeld bij mij. Ik raak haar heel lichtjes (of soms alleen energetisch onderhand, dat ik er alleen mee wijs) met het flosje van de dressuurzweep aan als ze ergens onvoldoende buigt. Vindt ze makkelijker dan als ik ernaast sta. Maar ik snap dat dit niet voor ieder paard geldt. Mijn dame is kort en 'wokkelt' niet zo snel :+ Als je een wat langer of hypermobieler paard hebt, loop je dat risico uiteraard sneller.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:14

Ik gebruik het zelfde principe ondanks dat ik een wokkel heb. Heerlijk, zo leren ze echt zelf te lopen. Merk je terug in alles!
Afbeelding

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:56

Ik loop in principe naast de schouder, maar wissel het wel eens af met voor ze uit lopen. Voornamelijk om vanaf die kan even te bekijken hoe ze in de lengtebuiging lopen. Ik vind het fijn om dat af en toe eens vanuit een ander oogpunt te bekijken.

Suliko

Berichten: 4320
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:21

Ik ben begonnen met ervoor te lopen en doe dit nog steeds het meest, maar ben nu aan het uitbreiden naar ernaast in de lessen dus dit wissel ik regelmatig af.

Wat ik juist prettig vind met ervoor lopen, vooral in het begin. Is dat ik álles zie wat er in het lichaam gebeurt, de hele wervelkolom tot aan de staart (oké, soms loop je dan iets schuin ervoor natuurlijk ;) ), in hoeverre hij ondertreedt, op welke schouder hij meer valt etc. Door het hoofd te begeleiden (begeleiden, dus geen druk!), heb je controle over de hele wervelkolom. Dit kun je testen door heel ligjes vanuit de pols slingerbewegingen te maken terwijl je de teugel boven bij de neusring vasthoud. Als het paard goed ontspannen is, gaat op een gegeven moment het hele lichaam mee in deze slinger, als een slangenbeweging. Erg leuk om te zien (kan je overigens ook vanuit het hoogste punt van de staart doen).
Dus dat je alleen het hoofd positioneert en het lichaam erachteraan wokkelt zoals hierboven wordt benoemd ervaar ik totaal niet zo. En verder heb ik inderdaad de grondwerkstick/lange zweep om bepaalde lichaamsdelen naar me toe te vragen, van me af te vragen of te begrenzen.

Met ernaast lopen vind ik het positief dat je enorm veel over de schouder te zeggen hebt maar vind ik het soms lastig om ook continu te zien wat er achter mij/bij de achterhand gebeurt. Plus dat ik dan het draven mee kan pakken, als ik ervoor loop gaat me dat iets te snel om bij te houden terwijl ik achteruit loop :+

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:58

Suliko schreef:
Dus dat je alleen het hoofd positioneert en het lichaam erachteraan wokkelt zoals hierboven wordt benoemd ervaar ik totaal niet zo. En verder heb ik inderdaad de grondwerkstick/lange zweep om bepaalde lichaamsdelen naar me toe te vragen, van me af te vragen of te begrenzen.


Ik weet niet of ze wokkelen , is een aanname van mij want ik heb er geen ervaring mee.

Hoe vraag je lengtebuiging als je ervoor loopt?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 11:40

SBravour schreef:
Ze gaan inderdaad op de laatste dag offline. Geen idee of ze meeleest. Maar ik begrijp het maar al te goed dat ze ze dan weghaald. Ze doet dit ook maar onbetaald he, ze wil liever dat jullie lesje komen doen bij haar. :)


Dan hebben ze een aparte marketing strategie :)* ; juist door het laten staan van dit materiaal wordt belangstelling gewekt naar meer , hoe. wat & waarom. :)* >> whalla: potentiele klanten.

Haal je de video;s weg, is effect ervan zakelijk zeer kortstondig.
En zo bijzonder is tot nog toe het materiaal ook weer niet, de weg ernaar toe is geheel open en getoond paard is een routinee in dit werk.
Steek zelf meer op van een uitleg lesje Piet ;) b.v.

Ze mag wel wat doen aan de geluidskwaliteit dmv windkapje over de microfoon of in de luwte gaan staan, het stormt af en toe :))

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:44

Ik ben zo trots op mijn jonkie. <3 Hij deed vandaag onder het zadel bij de eerste keer vragen al keurig een paar pasjes schouderbinnenwaarts en -buitenwaarts, terwijl hij dat alleen nog kende van het wadh. De hulpen komen bij ons dus goed overeen, want hij snapte precies wat ik bedoelde. :D

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:06

Super Wijslander. Je mag ook trots zijn op jezelf want jij hebt hem dit dus geleerd.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 07:46

Thanks fardoe! Het is me wel een ding hoor, na 2 keer oefenen op de lange zijde ging hij de derde keer vanzelf, zonder ook maar op een hulp te wachten. :P Daarna dus even bezig geweest om hem weer rechtuit over de hoefslag te laten gaan, oh oh oh. :+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 08:05

@wijslander gaaf zeg! zo fijn hoeveel je ze kunt leren met wadh!
Gister had ik een lesklant voor wadh, en onder het zadel doet de pony wijken voor het linkerbeen altijd prima, maar voor het rechterbeen gewoon niet. Ongeacht wie er op zit, hij schaart nauwelijks. Aan de hand gister was wijken van rechts naar links juist béter dan van links naar rechts. Heel bizar, wel heel mooi om te zien en ik had een héle trotse lesklant uiteraard :D