Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:52

ijssnuiver schreef:
Die kaptoom met de brede neusband doet mij een beetje denken aan een stalhalster. Verschil is natuurlijk dat deze netjes de neus omsluit en een stuk stabieler ligt. Maar gevoelsmatig heb ik het idee dat je dan juist groter moet zijn in je hulpen en er wellicht onduidelijkheid ontstaat vanwege het grote inwerkingsgebied. Nou heb ik verder geen ervaring met deze kaptoom, dus een echt oordeel geven kan/mag ik natuurlijk niet!


dit bedoel ik dus inderdaad ook!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:59

Ik ga het topic zo eens doorlezen, ik zocht zoiets al best lang :D

Ik ben ook bezig met het aan de hand werken, doe het 3x per week onder begeleiding en krijg 1x per twee weken les (van iemand die een lange tijd stalruiter is geweest bij Moravita) :) Het gaat het echt steeds beter. Schouderbinnen wordt perfectioneerd, renvers gaat steeds beter, wijken gaat goed en de appuyementen beginnen er ook steeds meer op te lijken. We worden creatiever met combinaties, schouderbinnen op een kleine volte, renvers op een kleine volte, halve kleine volte renvers en dan appuyeren, draf-stilstaan-achteruit-draf... We nemen nu dus ook elke keer een stuk draf mee (laatst zelfs een renvers in draf, geloofde m'n eigen ogen niet), en jemig wat een machtig gevoel is dat :D

Ik doe het met een grote merrie, die in topconditie is. Om het verzamelende werk af te wisselen wordt ze regelmatig gelongeerd en 1x per week bereden. Het werk zelf ging eerder via een gewoon halster, tegenwoordig aan een neusriem.

Is overigens wel een verzorgpaard, dus ik ben de eigenaresse ontzettend dankbaar dat ik zoveel heb geleerd :) Ik begon ook echt bij 0.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 16:17

Wat leuk Nirvana, van wie krijg je les? Ik heb een jaar bij Moravita gewerkt/gewoond/genoten en heel veel geleerd :D

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:24

Ik werk ook aan de hand. Ik heb al een tijd geen les meer gehad, heel erg jammer. Ik had eerst les van Marlous Eertink, echt top. Maar veel te duur voor mij alleen.
Ik zou graag weer les willen, maar niemand wil samen doen hier in de buurt, helaas.
Mijn merrie is 8 jaar en onder de man op Z1 niveau.
Ik vind het super werken zo naast elkaar en mijn paard vindt het ook leuk!

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:34

Heey
Wat leuk zo'n topic, mag ik mij ook melden. Ik werk sinds een paar maandjes aan de hand met Delano mijn 2,5 jarige nrps hengst. Van de week zijn maand jongere zusje in handen en dat is echt wennen, een paard die door je heen gaat in de bochten omdat ze haar balans nog niet heeft. Zo snel wen je eraan hihi.

Van aan de hand even nog geen foto van mijn paardje, maar wel aan de lange teugel:
http://4.media.hyves-static.net/1522623 ... 23963.jpeg

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:40

Hoi Iedereen, leuk een topic over werk aan de hand. Ik ben net, weer, begonnen met oefenen. maar nu dan met les en nu vallen de dingen ook op hun plek. oefenen zonder instructie is bijna niet mogelijk volgens mij, of je moet een natuurtalent zijn.

Tinepine, appyueren !! Leuk !

Koetje, ik ben super tevreden over de kaptoom van kraemer.de. Helemaal niet zo duur ( in verhouding tot de academische in ieder geval ) en ook een stuk zachter bij de neusriem dan de academische ( dus geen extra bontje ervoor nodig ).

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 17:21

Wat leuk zeg dat er nog zo veel mensen op Bokt bezig zijn met het WADH! Had ik niet verwacht eigenlijk...

Def: is het financieel ook niet te doen als je wat minder vaak lest? Voordeel daarvan is dat je én op een goede manier les krijgt én daarnaast de tijd hebt om samen te werken en de boel te laten bezinken.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:09

ijssnuiver, ja dat zou eventueel kunnen, maar dan zou ik de les onder t zadel ook moeten minderen en dat wil ik op t moment even niet. Komt wel weer de grondwerkles!
Zeker nu we een eb en vloed bak hebben en je eigenlijk altijd goed kunt grondwerken is het weer erg leuk om te doen!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:23

ijssnuiver schreef:
Wat leuk zeg dat er nog zo veel mensen op Bokt bezig zijn met het WADH! Had ik niet verwacht eigenlijk...


Ik sta er ook verbaasd bij te kijken :D

Wat ik vooral bijzonder vind aan het werken a/d hand is de invloed die je op je paard hebt zonder erop te zitten. Als ik mijn passen langer maak, doet paard dat ook; als ik oefeningen aanpak met de air van 'makkie, doen we even' maakt het paard er ook geen probleem van; als ik er meer energie in breng, zie ik dat bijna direct terug in het paard.

Ontzettend bijzonder is dat :) Vind het ontzettend jammer dat het zo'n bijna uitgestorven discipline is. Eigenlijk zou elke paardeneigenaar de basis moeten kunnen. :P

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:35

Def schreef:
ijssnuiver, ja dat zou eventueel kunnen, maar dan zou ik de les onder t zadel ook moeten minderen en dat wil ik op t moment even niet. Komt wel weer de grondwerkles!
Zeker nu we een eb en vloed bak hebben en je eigenlijk altijd goed kunt grondwerken is het weer erg leuk om te doen!


Ik neem altijd een uur les. eerst grondwerk en daarna erop. Dan kun je het combineren :-)

en Maris: Die kaptoom heb ik ook en twee stalgenoten ook. Is echt super en helemaal niet duur!
Laatst bijgewerkt door TinePine op 01-12-12 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:49

Ik gebruik zelf het rambo meclem hoofdstel zit een ringetje op de neus. Werk mooi zacht in. Ik vindt het erg prettig werken

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:05

TinePine schreef:
Def schreef:
ijssnuiver, ja dat zou eventueel kunnen, maar dan zou ik de les onder t zadel ook moeten minderen en dat wil ik op t moment even niet. Komt wel weer de grondwerkles!
Zeker nu we een eb en vloed bak hebben en je eigenlijk altijd goed kunt grondwerken is het weer erg leuk om te doen!


Ik neem altijd een uur les. eerst grondweg en daarna erop. Dan kun je het combineren :-)

Ik rijd zelf niet, dat doet mijn bijrijdster en die heeft al n hele fijne 'rijjuf' dus dat gaat niet lukken in mijn geval! Maar was een goeie oplossing geweest inderdaad!

Ik vind het leuk om te zien welke verschillende kaptomen er zijn.
Hier heb ik zon academische kaptoom, werkt prima voor mijn pony. Ik vind em alleen wel wat schuiven soms.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:11

Ja de meclem schuift oom wel iets. Maar niet hinderlijk.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:22

ik heb alleen een goedkoop ponykaptoom dus werk vaak met halster of hoofdstel

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:49


dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:53

Maris schreef:
Koetje, ik ben super tevreden over de kaptoom van kraemer.de. Helemaal niet zo duur ( in verhouding tot de academische in ieder geval ) en ook een stuk zachter bij de neusriem dan de academische ( dus geen extra bontje ervoor nodig ).


is dat deze?
http://www.kraemer-pferdesport.de/GOLD- ... &ci=247714

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:54

Ja :j en de verzendkosten zijn niet eens mega duur. euro of 8 geloof ik.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:56

en issie ook een beetje groot?

het voordeel van deze is dat de neusband niet heel breed is (zie post van ijssnuiver) maar snow heeft echt een hele dikke neus :o

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:57

hihi, ja hij is groot. Ik heb normaal een Xfull hoofdstel en deze kaptoom past !
Maar ik wil wel voor je meten ...... neusriem op zijn ruimst in cm's ?

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:58

snow heeft vooral de lengte nodig om zijn neus heen... zijn hoofd is niet echt lang... zou jij hem misschien een keer willen opmeten? het neus stuk dus?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:58

Zal het straks doen ( als ik eraan denk ). Ik heb hem toevallig thuis liggen om te poetsen.....
Maar mijn paard heeft neusriem iets van 72 vm omtrek nodig en dat past gewoon ( hij kan nog 3 gaatjes ruimer dan ).

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:59

oh dat zou super fijn zijn! kan ik morgen die van mij meten +1cm en dan weet ik of het gaat passen :D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:00

De neusriem moet idd niet mega strak !

Sijs15
Berichten: 461
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:10

Hallo! Ik werk ook veel aan de hand! :) Net als Zus les van YlvieFros en geef op beperkte schaal ook zelf wel eens wat lesjes :) Mijn pony is een arabier en vindt het werken aan de hand heel erg leuk (komt omdattie veel meer knuffels bij elkaar kan bedelen ;) ). Momenteel gebruik ik het als fysio (hij had een glijer in de paddock gemaakt), maar als hij er zin in heeft springt hij zelfs aan in galop ;) http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:45

ijssnuiver schreef:
Die kaptoom met de brede neusband doet mij een beetje denken aan een stalhalster. Verschil is natuurlijk dat deze netjes de neus omsluit en een stuk stabieler ligt. Maar gevoelsmatig heb ik het idee dat je dan juist groter moet zijn in je hulpen en er wellicht onduidelijkheid ontstaat vanwege het grote inwerkingsgebied. Nou heb ik verder geen ervaring met deze kaptoom, dus een echt oordeel geven kan/mag ik natuurlijk niet!


Er kan met een Weens kaptoom misschien wel iets meer ruis ontstaan maar je hoeft zeker niet groter te zijn in je hulpen. Bij mijn paard was de directe en vooral ook best scherp inwerkende neusriem van het gewone academisch kaptoom teveel. Maar ik heb een erg gevoelig paard, wijzen met een vinger geeft al reactie. Doordat de druk bij een weense kaptoom meer verdeeld wordt en de hulp minder scherp binnenkomt is het voor een erg gevoelig minder heftig. Daarbij ervaarde mijn paard de neusriem zelfs zonder dat ik er mee werkte al als onprettig.
De fries waar ik ook weleens mee aan de hand werk "walst"door de hulpen heen bij een Weens kaptoom voor hem is de gewone academische wel iets wat goed werkt.