Hoe te beginnen aan grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Hoe te beginnen aan grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 15:19

Hoi lieve Bokkers!

Ik lees op deze sites ontzettend veel leuke topics, en met name onderwerpen zoals grondwerk en vrijheidsdressuur spreken me erg aan. Dit komt vooral omdat ik zie dat het de band tussen verzorger/eigenaar en paard ontzettend versterkt!

Ik heb zelf ook een verzorgpaardje, maar nog maar heel kort. (een vroeg Sinterklaas cadeautje, want hij is tegelijk met Sinterklaas 'aangekomen' <:) ) Ik kende de eigenaresse al voor zij het paard kocht, dus we hebben beiden een compleet 'nieuwe start' met het paard, die trouwens Twister heet. Hij is twaalf jaar oud, en de eigenaresse vertelde dat hij zowel bitloos als zonder zadel gereden kan worden, maar dat zij dat niet echt wil gaan proberen. Mij lijkt het juist superleuk om te doen, maar (ook als de eigenaresse ermee instemt) ik wil toch beginnen om te beginnen met wat vertrouwen op te bouwen. Ik snap dat ik niet gelijk een 'onbreekbare band' kan verwachten, maar ik wil wel graag een beginnetje aan maken natuurlijk! :D
Nu lijkt het me supergaaf om met hem wat grondwerk te gaan doen. Niets moeilijks of zwaars, maar gewoon dingen zodat we elkaar beter kunnen leren kennen, en zodat er wat meer vertrouwen tussen ons groeit. Ik rijd hem nog niet, maar ga daar in Januari mee beginnen. Ik moet namelijk switchen tussen maneges, en ik moet m'n rittenkaart nog opmaken.

Anyway, ik vroeg me dus af of jullie leuke ideeën hadden!
Vast wel, toch? ;)

Sassol

Re: Hoe te beginnen aan grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:39

Belangrijk voordat we dingen gaan aanraden: wat heb jij voor ervaring met grondwerk?

En wat is jouw idee bij een sterke band/vertrouwen opbouwen? Wat jij namelijk ziet als een sterke band (denk ik dan hè) is een paard wat reageert op lichaamstaal en een eigenaar die de lichaamstaal van het paard begrijpt en daarop inspeelt. Wat er dan heel leuk uitziet zo helemaal los.

Met grondwerk doe je eigenlijk niet veel meer dan rangorde vaststellen en de controle over het lijf vanaf een afstand leren te krijgen.

Het is niet zo magisch of zweverig als het soms doet lijken ;)

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:46

Loswerken en grondwerken versterkt de band zeker tussen mens en paard, dus dat kan ik je zeker aanraden.
Op mijn site kun je er meer informatie over vinden. Daadwerkelijke oefeningen staan er niet op, maar die zou je kunnen verkrijgen door informatie verder op te zoeken of door les te nemen. Succes!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:27

Sassol: Met grondwerk zelf heb ik niet heel veel ervaring. We hebben tot anderhalf/twee jaar geleden ezeltjes gehad, waar we een goede band mee hadden, maar nooit echt grondwerk hebben gedaan. Ik had er toen ook eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Wat de band betreft: daarmee bedoel ik vooral het vertrouwen. Dat is natuurlijk inderdaad gebaseerd op een duidelijke communicatie, die vooral via lichaamstaal gaat. Dank voor die verduidelijking! ;)

NH_trainer: Ik heb je site bekeken, en ga eerst wat meer research doen. Wel even een vraagje: kan er voor het loswerken ook een longeercirkel gebruikt worden? Anders heb ik alleen de beschikking tot een kleine paddock, en die is nu ontzettend drassig. :\

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:40

Een longeercirkel heeft juist voorkeur bij loswerken!

Grondwerkoefeningen zomaar aan gaan prutsen zo vanaf een pc is niet aan te raden. Je kunt namelijk ook juist de verkeerde dingen aanleren en zo gevaarlijke situaties creëren.
Met 3 grondwerklessen kun je al best een heel eind vooruit, dus zeker het geld en de moeite waard!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:59

Om een band te krijgen zijn loswerk- en grondwerk oefeningen zeker een goed idee, maar ook poetsen, wandelen, kroelen en spelen is belangrijk voor jullie band :)

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:03

Zoals reeds bevestigd kun je prima loswerken in een longeercirkel. Ten opzichte van een afgezette loswerkbak in een paddock/rijbak, mis je alleen de hoeken, iets wat soms in het begin nog wel nuttig zou kunnen zijn. Neemt niet weg dat het loswerken in een bestaande cirkel ook prima gaat. Met een aantal lessen kun je al een flink eind op weg. Hoe fijn is het om het direct goed aan te leren ipv half ;-)
Goed dat je op mijn site hebt gekeken, mocht je meer info wensen, hoor ik het graag.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:22

lees anders eens het boek van emiel voest over grond werken.
daar staan veel plaatjes in en veel info waar je aan kan werken

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:02

Misschien een idee om te starten met een e-cursus van e-quine? Dat is een nieuw iets waar je een cursus (bijv. grondwerk) kunt kopen die je online kunt doen. Staan allemaal leuke tips en oefeningen die je kan proberen. Heb zelf ook zo'n cursus gedaan en is echt interessant vond ik!