paard bokt naar mij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Gillian_

paard bokt naar mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 17:45

Hey Bokkers,

Ik doe al lange tijd grondwerk met mijn paard, met halster, zonder halster… Wij zijn echt ver geraakt, ze loopt me altijd mooi achterna, ze doet haar oefeningen grondig… Tot woensdag, ik ging grondwerk doen met haar, ze volgde me netjes, maar ineens draaide ze haar weg, loopt weg en bokt naar mij. Ik vraag haar terug, ze blijft 2 secondjes staan en weer hetzelfde verhaal, maar heftiger, ben uit de piste gemoeten, omdat ze anders op mij kwam afstormen. Vandaag hetzelfde liedje, maar nog erger. Ze liep weg van mij en kwam ineens aangegaloppeerd naar mij met verschillende bokkensprongen. Heb echt de schrik van mijn leven gehad!

Weet iemand waarom zij dat doet ? Doet ze grondwerk gewoon niet MEER graag, want ze heeft het flink 4/5 maanden gedaan, zonder enig probleem.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want mijn vertrouwen in haar is helemaal weg.

Groetjes!

Sjors

Re: paard bokt naar mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:48

Tjee, bij mij zou die echt een paar flinke klappen krijgen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:49

Hulp erbij halen TS, misschien heeft het wel een hele andere oorzaak dat je paard zich zo gedraagd.

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:50

misschien gaat het haar verleven?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:50

Heb het idee dat ze geen respect meer heeft voor jou.
Misschien eens een keertje een Join-up proberen http://www.bokt.nl/wiki/Join-up
Denk dat ze dan jou meer ziet als leider in plaats van dat ze zelf de leiding neemt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:57

Waar woon je? Ik zou absoluut NOOIT zomaar een join-up adviseren, zeker omdat de TS waarschijnlijk 0 ervaring heeft met correcte uitvoer hiervan en niet kan beoordelen of het op zijn plaats is bij haar paard. De kans is groot dat de TS dit gedrag onbedoeld uitlokt... Ik denk dat het het beste is om dit ter plekke te beoordelen, zodat de interactie tussen de TS en haar paard goed te zien is.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:00

glenstorm schreef:
Denk dat ze dan jou meer ziet als leider in plaats van dat ze zelf de leiding neemt.

Het gevaarlijkste wat je kunt doen als een paard dominant is naar jou toe! Een paard mag NOOIT naar jou schoppen/bijten/bokken of aanvallen. Laat dat eens duidelijk worden bij hem/haar!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:10

TS, ik denk dat jij net even te angstig op haar imo jolige gedrag hebt gereageerd. En daarmee direct verhoudingsprobleem hebt gecreëerd. Kortom, je paard ziet jou niet meer als 'leider'.

Dobel, ben niet met je eens. Een goed uitgevoerde join-up, uitgevoerd door een persoon die sterk in zijn schoenen staat is zeker niet slecht. Echter absoluut geen goed idee voor de ts, die duidelijk snel onder de indruk is.

Daarbij, nadat ik heb geroepen komt die van mij ook in een flinke galop incl. bokkensprongen naar me toe rennen als hij in de wei staat. Dat zegt niets. Maar uit het niets weglopen en bokken had ik niet toegelaten. Prima, ze had er geen zin meer in, maar naar een persoon bokken is uit den boze, en dat is waar het bij jou mis is gegaan ts, je hebt haar niet gecorrigeerd.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:15

Lara_Silver daar doelde ik op.. als ts niet sterk in haar schoenen staat is dit zeker levensgevaarlijk. Toch is het een verhoudingsprobleem tussen haar en haar paard dus zou zij het moeten 'oplossen' daarbij adviseer ik om dit NIET te doen middels een Join Up.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:18

Ik had niet alles helemaal goed gelezen. Als ze je idd bijna aanvalt in een Join-up niet zo'n goed idee

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 18:37

Dank je voor je reacties! Ik heb altijd les grondwerk gehad, maar zo'n 2 maanden geleden stop gezegd, omdat we niets meer leerden. Die 2 maanden gingen super! Tot woensdag… We hebben de join-up ook verschillende keren gedaan. Thuis als op verplaatsing, nl. op een kamp. Dit ging altijd goed! Grondwerk deden we alles zonder halster. Maar als ze iets 'vergeten' was, even halster omdoen, inleren, en dan deed ze het terug zonder halster.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:38

glenstorm schreef:
Ik had niet alles helemaal goed gelezen. Als ze je idd bijna aanvalt in een Join-up niet zo'n goed idee

Laten we even heel duidelijk zijn, een join-up is zelden een goed idee. Enkel als laatste redmiddel in handen van een ervaren uitvoerder is het een optie. Geen middel dat je lukraak als antwoord moet geven op verhoudingsproblemen :n

Lees eerst dit topic, voordat je nog eens zomaar een join-up in de kring gooit: [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:41

s6801881 schreef:
Laten we even heel duidelijk zijn, een join-up is zelden een goed idee. Enkel als laatste redmiddel in handen van een ervaren uitvoerder is het een optie. Geen middel dat je lukraak als antwoord moet geven op verhoudingsproblemen :n

Lees eerst dit topic, voordat je nog eens zomaar een join-up in de kring gooit: [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Ik heb zelf en anderen hebben meerdere malen bij verschillende paarden een join-up uitgevoerd. Dat leverde altijd een goed resultaat op. Veel meer respect en vertrouwen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:43

glenstorm schreef:
s6801881 schreef:

Ik heb zelf en anderen hebben meerdere malen bij verschillende paarden een join-up uitgevoerd. Dat leverde altijd een goed resultaat op. Veel meer respect en vertrouwen.

_Gillian_ schreef:
Dank je voor je reacties! Ik heb altijd les grondwerk gehad, maar zo'n 2 maanden geleden stop gezegd, omdat we niets meer leerden. Die 2 maanden gingen super! Tot woensdag… We hebben de join-up ook verschillende keren gedaan. Thuis als op verplaatsing, nl. op een kamp. Dit ging altijd goed! Grondwerk deden we alles zonder halster. Maar als ze iets 'vergeten' was, even halster omdoen, inleren, en dan deed ze het terug zonder halster.

Dan wil ik ook aan jou adviseren om de gegeven link door te lezen. Een Join-up moet je niet zo lichtvoetig opvatten. Het is voor het paard een behoorlijk heftig middel. Daarnaast denk ik niet dat je dit correct doet en navolgt als je nu een probleem hebt waarin het paard op aanvallende/speelse wijze ongenodigd jouw persoonlijke ruimte binnentreed :n En een Join-Up is nooit een middel waarmee je een vertouwensband schept. Die breek je eerder met een echte join-up. Zeker als je dit lukraakt doet. Het vertrouwen komt pas na de join-up, en ook pas wanneer je je als leider eerlijk naar het paard toe gedraagt...
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 17-11-12 18:47, in het totaal 3 keer bewerkt

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:45

Dobel schreef:
glenstorm schreef:

Het gevaarlijkste wat je kunt doen als een paard dominant is naar jou toe! Een paard mag NOOIT naar jou schoppen/bijten/bokken of aanvallen. Laat dat eens duidelijk worden bij hem/haar!!

Hoe maak je dat dan duidelijk? ik heb ook een merrie staan die in haar stal wel is haar tanden durft laten zien en bijna geen repsect heeft voor mij...
tips?

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:46

Misschien begon ze zich te vervelen, maar dat geeft haar zeker niet het recht om zomaar in jou richting te bokken

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:51

"Maar de join-up, mits goed uitgevoerd, lukt altijd. "

Die paarden waarbij wij dit hebben toegepast bokten of steigerden steeds tijdens het rijden. Een ander heeft een ongeluk gehad met de wagen. Wij doen dit niet voor de lol ofzo. Voeren het gewoon goed uit. En paard reageert er goed op.

En ik zeg ook. Dat ik het niet helemaal goed had gelezen en dat het in dit geval niet verstandig is.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:54

Heel simpel. Zweep in de hand tijdens trainingen en bij zulk ongewenst gedrag gebruiken.

Ik ben anti paardslaan, maar als een paard naar jou slaat moet je ingrijpen. Er kunnen hele rare situaties ontstaan als een paard denkt dat hij jou kan meppen/bijten. Zorg er wel voor dat je ingrijpt terwijl het paard je aanvalt of uiterlijk een halve seconde later.

Maar let ook vooral op je eigen houding. Hoe sta jij er bij? Ingezakt en angstig of trots? Probeer uit te stralen dat jouw paard zich maar eens heeft te gedragen.

Beter 1 keer een tik op het juiste moment, dan een paard dat denkt dat hij sterker is als jou en alles kan flikken.

En nee, het is niet zielig... Kijk naar kuddegedrag in de weide...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:55

Als lichamelijke ongemakken zijn uitgesloten en het ook geen speelse bokken zijn, dan zou ik denken aan dat je paard het zat is om grondwerk te doen.

Een bekend gezegde van Parelli is: "don't turn the 7 games in to 7 jobs or they become 7 tortures" In mijn beleving geldt dat voor alles wat je met je paard doet.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:56

Eens met VisibreTeam

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:56

Als mijn paard alleen al maar probeerd om zoiets uit te halen dan heeft die daar wel een paar dagen flink last van kan ik je vertellen!

Waarschijnlijk is je paard door middel van je grondwerk jou afgelopen maanden de baas geworden en heeft het nu een dominantie punt bereikt waar je dit gevolg van krijgt. Dat je paard zomaar onaangekondigd jouw ruimte in komt is al fout. Dat jij je dan nog weg laat jagen uit jou eigen ruimte is nog veel fouter... Daardoor is jou paard jou meer baas geworden waardoor je dus de dag erna tegen meer problemen aan liep... Laat even een ervaren iemand een join-up doen en laat je paard even hééééééél duidelijk weten dat dit absoluut NIET de bedoeling is. En wees dan ook écht niet bang hem even een goeie poffer te verkopen op het juiste moment.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:57

Jessix schreef:
Als lichamelijke ongemakken zijn uitgesloten en het ook geen speelse bokken zijn, dan zou ik denken aan dat je paard het zat is om grondwerk te doen.

Een bekend gezegde van Parelli is: "don't turn the 7 games in to 7 jobs or they become 7 tortures" In mijn beleving geldt dat voor alles wat je met je paard doet.

Als het geen spelende bokken zijn? Dat paard moet zich gewoon gedragen en hoort niet te bokken als je er mee bezig bent en al HELEMAAL niet gericht... Afstraffen speels of niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:03

WhySoWhite schreef:
Jessix schreef:

Als het geen spelende bokken zijn? Dat paard moet zich gewoon gedragen en hoort niet te bokken als je er mee bezig bent en al HELEMAAL niet gericht... Afstraffen speels of niet.

Mijn paarden mogen best bokken. Speels gedrag zal ik nooit en te nimmer af straffen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:10

Ja prima, in de wei ja. Als ik er mee bezig ben dan zal het me echt een worst zijn of die een keer bokt op een cirkel maar NIET GERICHT. Of dat speels is of niet.. Dat accepteer ik niet.
Als ik buiten ga rijden en ik pak een stukje rengalop hoe blij mn paard ook is er word NIET gebokt onder het zadel. Niet uit blijheid niet uit boosheid.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:41

Gericht, blij of niet blij, word afgestraft. Als ik ook maar de kleinste kans loop om geraakt te worden is dat fout. Een paard moet uit je ruimte blijven. Wat hij daar buiten doet, moet hij zelf weten, maar zodra ik gevaar loop moet een paard oppassen.

Een paard heeft gewoon ten alle tijden te weten dat hij op moet letten voor jou en op een afstand moet blijven.