Wat te doen met zadelloos paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Wat te doen met zadelloos paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 19:35

Beste bokkers,

Door omstandigheden ben ik de komende tijd zadel-loos (zadel paste niet meer, en moet flink sparen voor een nieuwe).

Nu ben ik aan het bedenken wat ik allemaal met hem kan doen de komende tijd, want wij vervelen ons nu alweer... We doen nu vooral:

- Longeren met en zonder balkjes, met verschillende soorten optomingen (pessoa, duits touw geval, touwtjes, slof, los, dubbele longe), in verschillende hoogtes, veel veranderlijke tempo's etc.
- Wandelen door het bos
- Zonder zadel, met en zonder hoofdstel, buiten en in de bak, maar hij zit nogal verrot... (bezig met leren op neckrope, maar zijn nog in een beginfase.. Voor de rest ook met touwhalster + teugels, of met hoofdstel/bit)
- 7 games van parelli, maar die kent hij inmiddels door en door en vind hij ook eigenlijk een beetje saai (of misschien ik wel, omdat ik niet verder kan zonder parelli pakket en deze momenteel gewoon te duur zijn)
- af en toe leggen wij een "aan de hand"-parcourtje neer, met balkjes sprongetjes en enge dingen, maar meneer is daar een beetje te braaf mee (is geen dooie, snuift wel wat, en kijkt even, maar na 5 minuten heeft hij het door en doet hij alles)
- lange teugelen doen we ook wel regelmatig, maar vinden we beiden niet zo heel leuk (waarschijnlijk omdat ik er bijna geen ervaring mee heb)
- We zijn net begonnen met VD, maar hij leert vrij langzaam wat VD betreft en hij heeft echt tijd nodig om nieuwe trucjes te leren, dus dit doen we niet te vaak en meestal nadat we iets anders hebben gedaan.

Ik probeer hem ook actief te krijgen voor spelen met mij, maar hij is gewoonweg totaal niet enthousiast wat rennen betreft (eten is belangrijker), en ik weet niet echt hoe ik hem hier actief voor kan krijgen.

Mijn vragen:

- Hebben jullien nog tips om met hem te gaan doen? Liefst echt iets nieuws, en waar ik echt op door kan werken zeg maar.
- Hebben jullie nog leuke NH-oefeningen etc. welke ik met hem zou kunnen oefenen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:58

Ik denk dat je in VD nog veel kunt. Maar misschien dan wat praktischer? Zoals bijvoorbeeld in draf naar jou toekomen. Met je meedraven, over een sprongetje heen. Dan gaat het spelen misschien ook wat beter.

Ook kun je de 7 games wat speelser doen door ze snel op elkaar te laten volgen en er een soort dans van te maken. En de 7 games gebruiken in een parcours. (Doolhof neerleggen oid) Buiten kun je het ook leuker maken, door een heuveltje op te zoeken en daar the circling game te gaan doen bijv.
Spelen hoeft overigens niks met rennen te maken hebben, denk eens goed na over een spelvorm zonder al te veel fysieke inspanning!

Rechtrichten ad hand is heel leuk en nuttig, maar als je hier niks van weet is dat wel heel lastig zonder een paar lessen.

Maar lees ik nu stiekem ook een beetje dat wat niet zo goed lukt, al snel niet meer leuk is? Want dan kun je het natuurlijk wel leuk maken door er beter in te worden!

Bralindy

Re: Wat te doen met zadelloos paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:45

Zo'n grote pilates bal kopen (maar dan voor paarden natuurlijk :+ )! Misschien vindt hij dat wat? Sommigen vinden het eng en andere worden helemaal fanatiek en gaan er mee voetballen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:48

ben je bekend met de klassieke dressuur of de academische rijkunst?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:49

Je zadel ruilen met iemand die hetzelfde probleem heeft??

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:52

Net als je al opnoemt; vrijheidsdressur,loswerken,horse agility,springen vanaf de grond, 7 games van pat parelli,maar wat je ook kan doen en een leuke uitdaging is zonder zadel rijden, het is goed voor je balans en vaak in deze koude tijden ook nog eens lekker warm :o

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:55

Je kan voltige doen!
Iemand longeerd je paard terwijl jij erop zit en een paar ' kuntstjes' doet zoals o.a:
- Rechtstaan in halt, stap, draf, galop
- een molentje maken in halt, stap, draf of galop ( een toertje op je paard maken )
- achterste voren gaan zitten in de verschillende gangen
- een vlag maken in de verschillende gangen ( op 1 knie gaan zitten, met het andere been achteruit, en met je 2 handen naar voor )
en nog meer creatieve dingen?

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:57

Je kan ook Gymkana doen, ( maar daar moet je wel met 2 paarden voor zijn, ofwel 2 mensen )
Je stelt een parcourtje op ( slalommen, klein sprongetje, balkjes lopen, ... ) en dit om ter snelste?
dit kan in stap, draf en galop (:

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:38

Of gewoon laten vrijspringen, parcoursje a/d hand etc? het steeds wat meer bekender wordende 'horse agility'

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:50

Bedankt voor de reacties! Zonder zadel was in eerste instantie geen optie (gelders paard, zit niet bepaald lekker) maar inmiddels met 3 shabrakken en een longeersingel gaat het nu erg goed!

Zo'n grote bal is indd ook een idee, of horse agillity.. Bedankt voor de leuke ideeën in iedergeval!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:54

Een Gelderse niet lekker zitten zonder zadel? Je bent gek! Als een wolkje :+:

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:36

Ieder zo zijn smaak denk ik :P

anitap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:48

Misschien dat je met je paard kunt gaan clickeren als hij niet zo enthousiast is maar wel graag wil eten.
ik doe het met mijn paard ook en hij vind het ontzettend leuk en blijft ook graag aan het werk op deze manier. :)

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:53

Werken aan de dubbele lijnen in centrumpositie doe je al, dit zou je uit kunnen breiden in het werken vanuit de menpositie (erachter) en dat later uit kunnen breiden in werken aan de lange teugel. Verder kun je een obstakel parcours uitzetten met allemaal uitdagende zaken. Daarnaast heb ik het loswerken nog niet voorbij zien komen, een fijne afwisseling op de dagelijkse training en zal jullie relatie nog meer gaan versterken. Ik geef er ook les in, woon niet ver bij je vandaan en heb nog enkele uren vrij om les te geven. Op mijn site vind je meer informatie.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:16

Vrijheidsdressuur
Parcours
Of losgooien:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 22:51

Bedankt nogmaals, heb inmiddels weer een zadel maar wel heel veel leuke dingen om te doen als ik niet rij :)

@ NH_trainer, menpositie heb ik nog niet geprobeerd, maar aan de lange teugel wel (langs zijn kont), dit deed ik ook al dat hij jonger was en vinden wij wel erg lastig, maar hij lijkt het wel erg leuk te vinden!

Voor de rest veel gereden met 4 heel dikke dekjes en een longeersingel, houding is daardoor wel echt ENORM verbeterd, en we zijn weer veel dichter bij elkaar gekomen door even weinig rijden en veel tutten :) Loswerken hebben we inderdaad ook heel veel gedaan, ik weet alleen snel niet meer wat ik moet doen, hij is zo zoet met alles... Volgt netjes, kauwt netjes, hoofd netjes laag, draait om voorhand, draait om achterhand, achterwaarts op commando, voetjes optillen op commando, dat zijn allerlei dingen die ik vanaf jongs af aan met hem heb geoefend, en dat heeft absoluut zijn vruchten afgeworpen..