Het trainen van een jong paard met een weke rug.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Het trainen van een jong paard met een weke rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:58

Ik heb nu op stal een 3 jarige (geb. 23-07-2009) Friese ruin met een weke rug.
Heeft nog lekker tot vorige week in het land gestaan en zou eerst eind dit jaar onder het zadel beleerd gaan worden.
Nu ben ik toch wel wat "geschrokken" van zijn rug en heb dus direct besloten om hem dit jaar niet meer te laten beleren.
Longe werk is hetgeen wat we eerst oppakken.
Advies van de fysio is om hem met het Duitse touw te longeren en dan straks de galop op een goede manier (dus niet met weg gedrukte rug) mee te pakken.
Zelf ben ik van mening dat hij beter 5 dagen in de week even 10 minuten aan het werk (losstappen, draven en daar een pasje langzamer in en wat verruimen) kan dan 3 keer een half uur dus daar zijn we nu mee bezig, doe dit in de binnenbak waar hij dus grote ovale rondes kan lopen en leert om op een ontspannen manier op eigen benen te gaan.
Galop zijn we nu nog niet mee bezig, eerst moet de draf goed zijn.
Andere dagen mag hij lekker even in de stapmolen.
(elke ochtend komt hij trouwens in de paddock)
Ook wandelen we een stukje (met het touw om, anders zet hij zijn front erop en drukt zijn rug nog verder de grond in) na het werk zodat hij ook wat anders dan de bak ziet.

Nu las ik dat het laag en rond lopen er voor zorgt dat de bovenlijn als het ware wordt " uitgerekt" en dit er juist weer voor kan zorgen dat de rug als het ware nog meer wilt zakken.
Hoe kan ik dit voorkomen?

Verder let ik goed op de buikspieren en laat me niet in het ooitje nemen dat zijn halsje wel keurig is, buikspieren vindt ik even een stuk belangrijker.
Wat voor tips hebben jullie nog meer?

EllaBellaah

Re: Het trainen van een jong paard met een weke rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:08

Ik vind 5 dagen per week en de andere dagen stapmolen al best veel voor een 3 jarige, ookal is het maar 10 minuten. Longeren is behoorlijk belastend doordat ze steeds kleine rondjes lopen.
Verstandig dat je de galop nog even achterwege laat, mijn ervaring met mijn kruising fries is dat die galop vanzelf wel komt als de draf ontspannen is en het achterbeen sterker wordt.
Lang en laag lopen is imo voor dit paard juist goed doordat hij z'n rug wat meer 'omhoog' moet werken en dit bereik je door het lang en laag longeren. Als jij je hoofd naar voren buigt is het veel makkelijker om je rug bol te maken dan wanneer je je hoofd in je nek legt. Dit geldt ook voor je paard, met het hoofd lang en laag kan hij z'n rug beter bol maken en dat is waar je naar toe wil werken.
Het is goed dat je nu al aan zijn rug wil werken, dit is immers meestal het zwakke punt van een fries, maar let er wel op dat hij pas 3 is en dat friezen vaak wat langzamer ontwikkelen. Houd je werk dus wel leuk voor hem, maar laat hem ook lekker jong zijn.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:53

Ik zou rustig aan gaan starten met werken aan de dubbele lange lijnen. Dit kun je toepassen zowel in de centrumpositie (jij in het midden) als in de menpositie (jij achter het paard). Omdat ie nog jong is, zou ik niet teveel op de cirkel blijven, maar dit afwisselen met veel op rechte stukken werken. Dit kun je dus doen in de menpositie. Je kunt hem hiermee sterk maken voor de toekomst, zoals sterke rug- en buikspieren, als je hem wilt gaan rijden. Je kunt veel afwisseling aanbrengen in de oefeningen in zowel stap als draf. Op de site van Emiel Voest vind je een lijst met instructeurs die je hierbij kunnen helpen in de vorm van lessen.
Succes!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:19

Ik zou me ook eens verdiepen in het rechtrichten en krachttrainen van het paard. Dit paard zal spier moeten krijgen om andere dingen op te kunnen vangen en dit kan alleen bij juiste training uiteraard. Door middel van werken aan de hand, kun je veel doen in de gymnastiseren en het ontwikkelen van de draagkracht en algehele spieropbouw, zonder dat je op de rug hoeft te zitten.

Kijk eens op de website van Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl staan onwijs veel nuttige tips in!

De stapmolen is in mijn ogen ook niet echt handig, ten eerste vanwege de vele belasting van het lopen op een relatief kleine cirkel. Daarnaast kan het paard daarin zelf bedenken hoe het loopt en zal dan zijn natuurlijke balans verkiezen en op die manier zal het niet makkelijker gaan bewegen. Eerder minder makkelijk.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:24

Ik zou hem persoonlijk wegzetten nog een half jaar en dan eens kijken wat de rug en overige spieren gaan doen. Friezen hebben tijd nodig en met zo regelmatig trainen maak je in mijn ogen meer stuk als goed.
Mocht je perse door willen trainen ga ik mee met de twee voorgaande posten.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 14:15

Nog een half jaar wegzetten is geen optie, juist zonder goede training zal zijn rug nog moeilijker trainbaar worden.
Denk dat hij minder doet dan menig andere Fries van dezelfde leeftijd dus maak hem op deze manier echt niet stuk.
Maak hem juist door elke dag een klein momentje aan het werk te hebben sterker dan als ik 3 keer in de week een half uur aan het werk zou zetten.
Teveel oprekken van de rug ben ik juist bang dat de rug nog sneller wilt gaan zakken.

Zal me eens verdiepen in het werken met lange lijnen.

Sharifie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:59

Als ik jou was zou ik me echt wel even gaan verdiepen in het rechtrichten. Mijn pony van 10 kreeg ook rugklachten en het bleek dat zijn rug lang niet zo sterk was als ik dacht. Door oefeningen vanaf de grond te doen waarbij hij zijn benen goed onder zijn lijf zet om het gewicht te kunnen dragen maak je zijn rug sterker. Een paard loopt van zichzelf al met 2/3 van zijn gewicht op de voorhand en dat wordt er niet beter van als je erop gaat zitten. Nu na ongeveer 3 maanden trainen (ongeveer 10 minuten per dag) is hij enorm vooruit gegaan. Hij valt niet snel meer over zijn schouder naar binnen of naar buiten. Voltes loopt hij ook netjes en niet in een enorm tempo omdat hij zijn evenwicht niet kan bewaren (kijk naar kleine kindjes die rennen ook altijd hard als ze net leren lopen). Hij loopt inmiddels ontspannen met zijn hals lang en laag (borsthoogte). Door oefeningen te doen als schouderbinnenwaarts, travers e.d. maak je zijn rug en buikspieren steeds sterker. Het kost tijd, maar dan heb je ook heel veel plezier van je paard. Misschien dat er iemand in jouw buurt ook les geeft. :9