Als ik jou was zou ik me echt wel even gaan verdiepen in het rechtrichten. Mijn pony van 10 kreeg ook rugklachten en het bleek dat zijn rug lang niet zo sterk was als ik dacht. Door oefeningen vanaf de grond te doen waarbij hij zijn benen goed onder zijn lijf zet om het gewicht te kunnen dragen maak je zijn rug sterker. Een paard loopt van zichzelf al met 2/3 van zijn gewicht op de voorhand en dat wordt er niet beter van als je erop gaat zitten. Nu na ongeveer 3 maanden trainen (ongeveer 10 minuten per dag) is hij enorm vooruit gegaan. Hij valt niet snel meer over zijn schouder naar binnen of naar buiten. Voltes loopt hij ook netjes en niet in een enorm tempo omdat hij zijn evenwicht niet kan bewaren (kijk naar kleine kindjes die rennen ook altijd hard als ze net leren lopen). Hij loopt inmiddels ontspannen met zijn hals lang en laag (borsthoogte). Door oefeningen te doen als schouderbinnenwaarts, travers e.d. maak je zijn rug en buikspieren steeds sterker. Het kost tijd, maar dan heb je ook heel veel plezier van je paard. Misschien dat er iemand in jouw buurt ook les geeft.