Ik kan hier zo dadelijk niet veel info over vinden, maar weet er iemand een goede site/boek dat de principes van het werken aan de lange lijnen uitlegt (dus als je achter je paard loopt)?
Wat heb je nodig, hoe begin je eraan, is het een vereiste dat je paard al dressuurwerk onder het zadel kent, etc.
Emiel Voest heeft hier een boek over uitgebracht: http://www.emielvoest.nl/hst/e08m02v/em ... CF00565402 Dit is een goede handleiding hoe hiermee te beginnen. Verder zou ik hierin ook les nemen, er staat op zijn site ook een lijst met instructeurs die hierin gediplomeerd zijn. Veel plezier en succes!
Ceasar2015
Geplaatst: 04-11-12 21:42
Ik ga met met NH_trainer! Daarnaast, ik gebruik de dubbele lange lijnen als onderdeel voor het beleren van de jonge paarden, dus het is zeker niet noodzakelijk dat ze een basis onder het zadel kennen.
Wat heb je nodig: Een paard, een hoofdstel of goed aansluitend halster, menteugels of evt. een of twee longeerlijnen, en een zweep.
Hoe begin je eraan: Ik heb maar ervaring met een pony, maar zo heb ik het gedaan: Je moet je paard eerst leren dat hij voor jou ook zelfstandig kan lopen, dus dat betekend onafhankelijk lopen. Ikzelf ging eerst longeren, zodat het paard leert om zelf te lopen zonder dat jij er naast loopt en reageert op je stem en zweep commando's. Daarna ging ik steeds dichterbij het paard lopen, zodat je op een gegeven moment naast de kont loopt zegmaar. Dit kost enige tijd en geduld.. Als je echt achter je paard wil gaan lopen kun je dat dus ook steeds verder uitbouwen, steeds meer van schuin achter naar recht achter je paard gaan lopen. Echter loop ik liever naast de kont aan de binnenkant, dan kan ik beter zien wat ik doe met de teugels en hoef ik minder snel te lopen (binnenbocht)
Is het een vereiste dat je paard al dressuurwerk onder het zadel kent?: Nee, helemaal niet. Je leert oefeningen je paard zowieso aan op een andere manier dan onder het zadel omdat je geen been kan geven. Dat je paard de stem en zweepcommando's kent vind ik wel belangerijk, en die heb ik aangeleerd dmv longeren (met dubbele lijnen)
Nouja, als tip heb ik in ieder geval goed proberen overgangen te maken met je stem.. dus een beetje tegendruk bij een ophouding en een tikje indien nodig bij een hoger tempo is niet erg, maar niet dat je net zo lang slaat tot je paard draaft en dan heel hard moet terug trekken naar de stap