De titel zegt het al. Hoe leer je een paard uit je ruimte te blijven? En hoe doe je het dan met bv ff een knuffeltje geven en aaien? Begrijpt het paard het verschil dat het niet teveel verwarring geeft?
Ik doe niet aan grondwerk of vrijheids dressuur. Wil volgend jaar weleens wat meer leren over grondwerk maar heb er nu dus geen kennis over.
Gaat om een paard wat al 19 jaar is dus geen jong paard.
Ik doe weleens in de bak voordat ik op stap even rondje er naast lopen en dan stoppen kijken of paard ook stopt. Dat meerdere keren in 1 rondje maar knalt vaak tegen me aan met zijn schouder, paard geeft ook nog weleens kopstoten of staat op je tenen enz.
Op bv de wasplaats en hij staat los, loopt hij nog weleens weg dan zet ik hem altijd netjes weer terug, als hij wel blijft staan beloon ik hem. Maar hij is ook nog wat speels om het zo te zeggen en hij is een erg wijs paard (professor) met een eigen willetje. Hoop dat jullie wat tips hebben die misschien makkelijk aan te leren zijn zonder hulp.
Een pasje terug laten zetten, 'in' je ruimte stappen, naar je paard toe. Of gewoon even op de borst aanraken, dat ze terug gaan.
dancer_
Geplaatst: 19-10-12 20:16
Een weigenootje doet het zo: Ze heeft het paard geleerd dat als ze voor m staat te 'zwaaien' hij naar achter gaat uit haar ruimte, verder kan ze natuurlijk altijd dichterbij komen om te knuffelen, maar als het paard te dicht bij komt zonder dat ze dat wil, staat ze een beetje te zwaaien en dan loopt ie gewoon naar achter.
mrie
Geplaatst: 19-10-12 20:16
Verander nog snel even je titel er staat nu Paars...
Linnie050
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-12 20:18
haha ja had ik al gedaan. Zwaaien hou ik niet zo van vind dat te druk (voor mij gevoel) Maar gewoon op de borst terug zetten is inderdaad ook een idee ja. Hoe simpel kan het zijn. Hij reageerd daar al op als ik bv met me vinger wijs op 1 vinger druk op de borst. Kan het zo eens proberen in de bak.
Normaal liep ik weer verder en probeerde het weer of het paard stil ging staan als ik dat ook deed loopt dan zo weer tegen me aan. Ik lach er dan wel om in mezelf maar het gaat natuurlijk nergens over.
Hoe doen jullie het met paarden die kopstoten geven om het zo even te zeggen.
Het gaat niet om schuren bv na het rijden wat sommige paarden doen tegen je aan maar echt als je bv aan het poetsen bent en ik loop voor hem langs even opletten hij kan een stoot geven of langs zijn staldeur of je aait hem. Ik zie het altijd al aankomen maar het is eigenlijk niet de bedoeling als ik een ker niet oplet heb ik een blauw gezicht. Zo zijn er nog wel meer wat ongemakken zoals veel schrappen met de hoeven maar dat probeer ik zoveel mogelijk te negeren soms erg moeilijk.
Dat zwaaien druk is dat is nou net de truuk.... Daar houdt het paard ook niet van
dancer_
Geplaatst: 20-10-12 21:29
mrie schreef:
Dat zwaaien druk is dat is nou net de truuk.... Daar houdt het paard ook niet van
Bij haar is het zo, dat als ze haar hand omhoog doet, het paard al weet wat ze van plan is, hij weet al dat hij achteruit moet, doordat zij altijd consequent is.
Sassol
Geplaatst: 20-10-12 22:03
Wanneer een paard wel of niet in je ruimte mag komen ligt aan de manier waarop. Dit geld overigens ook voor mensen.
Als iemand in een rap tempo jouw ruimte binnenloopt, ervaar je dit als onprettig. Doet iemand dit rustig en meer vragend, dan is het geen probleem. Dit is hetzelfde met paarden.
Paarden zijn ritmegevoelig. In een snel tempo zwaaien betekent oppassen. Zwaai jij rustig, zal een respectvol paard hier ook op reageren, maar een paard wat vindt dat jij aan de kant moet gaan niet. Hoe druk/snel jij zwaait, hangt dus van het paard af. Als een paard langzaam aan komt lopen, is langzaam zwaaien voldoende. Een paard wat bij wijze van in galop aankomt, zul jij snel moeten zwaaien wil dit effect hebben.
De truc is om te reageren op het moment dat het paard op de grens zit, niet erover. Dus als jij stopt en jouw paard loopt 1 stap door, dán al corrigeren. Niet als het paard tegen je aan stoot. Stoot het paard al tegen je aan na 1 stap, dan liep hij al te dichtbij en had dat al gecorrigeerd moeten worden.
mag ik hier nog aan toevoegen dat jouw eigen houding ook van belang is. Als je een zijwaardse houding hebt en wat neergebogen, dan nodig je je paard uit. Sta je rechtop en duidelijk aangevend dat dat JOUW ruimte is, dan nodig je hem niet uit. Vaak is je eigen lichaamshouding al een goede aanleiding voor een paard om wel of niet afstand te houden en op jouw signalen te letten.
StAppie
Geplaatst: 21-10-12 08:05
Mijn paardje is goed op de stemhulpen, ik zeg gewoon terug, om gaan staan, ho etc. Als hij niet direct luistert dan duw ik met 1 vinger of "zwaai" ik een keer ligt maar net aan het moment.
Silence
Geplaatst: 21-10-12 08:10
linnie050 schreef:
dat inzicht mis ik denk ik. Ik ga er eens opletten hoe dicht hij eigenlijk altijd bij me loopt. Dankjewel
Jammer dat je niet aan grondwerk doet. Is zo enorm leerzaam. Zeker als je dingen zoals dit aangeeft. Als je je verdiept in grondwerk kun je zoveel aflezen van oa de lichaamsdeel en wat je paard jou duidelijk wil maken.
Linnie050
Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-12 08:31
ik heb pas wel een boek geleend van iemand over grondwerk. Maar veel is dan niet duidelijk. En wat doe je dan als paard niet reageerd zoals in het boek beschreven word? Dit heeft inderdaad met mijn lichaamshouding te maken goed opgemerkt. Tenminste daar ga ik zelf vanuit. Vandaar dat ik ook volgend jaar hiermee aan de gang wil. Maar dat er dan iemand langskomt die mij hiermee helpt. Moet er eerst even gespaard worden. Lessen daarin kosten ook weer geld. En mij duidelijke aanwijzingen geeft waar ik op moet letten, wat gaat er fout, hoe los ik het op enz. Ik heb wat meer begeleiding nodig waarschijnlijk onzekerheid maar uit een boek werkt vaak frustrerend bij mij. Het gaat nou eenmaal niet volgens het boekje Ik heb altijd veel vragen en ben altijd zoekenden dus iemand met echt kennis erover is dan wel belangrijk denk ik. Zoals door de bak lopen en stil staan om de zoveel passen moet eigenlijk een simpele oefening zijn. Dat lukt dan al niet....
Silence
Geplaatst: 21-10-12 08:57
Ik wil je op zich best op weg helpen hoor Vraag daar verder niks voor, alleen vergoeding voor de benzine. Ben geen prof, maar wel veel ervaring. Dus als je dat wilt moet je maar een pb sturen Ik zit toch zonder werk thuis, heb ik mooi weer wat te doen haha.
Sassol
Geplaatst: 21-10-12 09:29
Ik ben op het moment paardloos dus lijkt mij ook gezellig om een keer mee te kijken, weet niet waar je in Gelderland woont? Doordeweeks heb ik studenten-OV, dus hoef dan geen reiskostenvergoeding. Zou wel graag een drankje oid krijgen^^
Ik ben ook geen prof, maar heb wel vaker grondwerkles gegeven. Zeker de basis zou ik je mee kunnen helpen
Dankjewel voor jullie reacties en het aanbod fijn om te horen dat mensen dit ook willen doen. Maar moet jullie aanbod afslaan. Doordeweeks werk ik altijd ik werk gewoon fulltime. En jullie wonen redelijk ver weg als de profielen kloppen. En ik weet al bij wie ik lessen wil volgen. Zij is een oud stal genoot. http://www.paardenrijdenmetgevoel.nl/
Zij kent het paard ook al een paar jaartjes en mij ook dat vind ik ook fijn en woont ook nog eens in de buurt.
Ik zit niet zo in dat NH. Maar ik moet elke dag 10 paarden buiten en binnen zetten. Dus wil ik dat ze netjes naast me lopen. En als ze dan proberen in mij te kruipen. Krijgen ze even een slag met het halstertouw tegen hun hals. Werkt prima.
Oh dat is fijn, helemaal super als iemand het paard en jou al kent.
Misschien een idee om eens gewoon een lesje nemen zodat je weer even vooruit kan ipv sparen voor een reeks lessen en tot die tijd niet veel vooruitgang te boeken?
Ik heb zelf een jaarling die voorheen je echt door je heen wou lopen, dit heb ik afgeleerd met steeds passen terug zetten. Eerst drukte ik in stadium 4, inmiddels hoef ik haar alleen maar licht aan te raken wil ze al achteruit gaan. Ze loopt nu nooit meer over me heen, maar probeert af en toe nog wel te dicht in mijn ruimte te komen, ik hoef dan enkel maar 1 keer een pasje terug te zetten en dan weet ze voldoende. Hoe doe je dat wanneer je aan een touw loopt? als jij dan achteruit gaat gaat je paard dan ook achteruit? en als je stopt , stopt het paard dan achter jou schouder of loopt die dan ook nog door. Dit zijn allemaal dingen die je zou kunnen oefenen.
Van mijn instructrice heb ik dat ook geleerd Alleen misschien een beetje moeilijk uit te leggen hier, ik zal het proberen.
Je loopt en loopt, en draait snel om en zegt ''Hoo'' en dan moet ie stil staan. Hij moet zeg maar een beetje van je schrikken, dat ie dan van de schrik stil blijft staan. Als ie toch door blijft lopen, ga je niet met je handen duwen enzo, maar je draait rondjes met het touw naast hem, vaak (was bij mijn pony wel) gaat ie dan naar achteren.
Ik zou eens beginnen met een lesje grondwerk ergens. Zelf heb ik dat gedaan bij Annemarie van der Toorn. Die heeft nu trouwens ook e-cursussen, kun je zelf online doen!