Al een kleine tijd heb ik grote belangstelling in het vrijheidsdressuur. Dit wil ik dan ook aan mijn paard aan leren, maar ik zit met een probleem. Hoe en waarmee moet ik beginnen?? Het liefst wil ik het met zo min mogelijk snoepjes doen aangezien mijn paard 1.84 hoog is. Ik heb al wel een aantal dingen gehoord en gezien over clicker training maar heel veel weet ik er nog niet echt van af..
Hulp is dus zeker welkom, site's, boeken o.i.d. mag je altijd aanbieden.
Welk voer gebruik je? Als je biks gebruikt, kan je ook gewoon biks gebruiken, 1 brokje is al genoeg om te belonen. Daardoor hoef je niet wortels te breken, of paardensnoepjes te gebruiken.
Shake De shake is dat het paard het hoofd schudt, dus ''nee'' knikt. Dit is opzicht wel makkelijk. Dat doe je om in het oor te kietelen, niet te diep in het oor anders kun je iets beschadigen. Doe langs de zijkant net binnen in het oor op en neer wrijven. Het paard schudt met zijn hoofd, omdat het kietelt. Dan beloon je hem, dat doe je vaker en natuurlijk het stemgebruik Shake gebruiken! Hij moet shaken als je met je vinger omhoog steekt en er mee snel heen en weer schud.
Achterwaarts. Dit is ook wel makkelijk. Je moet je paard eigenlijk gewoon achterwaarts laten lopen en belonen. Ik gebruik het stemgebruik Achteruit, maar het kan ook terug of wat dan ook. Uiteindelijk (maar daar ben ik ook nog niet, want mijn pony snapt dat nog niet) moet je er achter je pony staan en achteruit lopen en dat ie mee loopt, maar doe eerst maar er naast staan.
Kusje geven. Je kan misschien eerst het Targetten doen, maar bij mijn pony hoeft dat niet, want elk voorwerp raakt hij al aan. Targetten is dat hij een voorwerp aanraakt. Als het paard steeds dichter bij het voorwerp komt beloon je hem. Als hij dat heeft volbracht kan je het ''Kusje geven'' aanleren. Je hebt een snoepje in je hand en brengt het rustig naar je wang, als je pony zijn lip bij jou wang ophoog tilt beloon je hem, en gebruik het stemgebruik ''kus''. Ga zo maar door, en je pony krijgt het onder de knie.
Jambette. Een iets moeilijkere opdracht. Jambette is dat het paard je een voetje geeft. Je gebruikt het stemcommando ''Been'' of ''pas''. Je moet even kijken waar je paard de makkelijkere kant heeft waar hij het wil doen. Je stilt het been omhoog met je handen en zegt dan het stemcommando, dan beloon je. Ga zo maar even door en als je al wat langer bezig bent kijk je eens of hij zelf het been al wilt optillen, natuurlijk ALTIJD het stemcommando gebruiken. Als het maar even het been optilt, maar nog niet de hele jambette doet, is dat al heel goed! Dus beloon je hem uitbundig. Uit eindelijk heeft ie het door!
Nog even wat belangrijke dingetjes: - Heb geduld. - Nooit boos worden, want dat onthoud ie en doet hij het misschien niet meer. - Op het laatste als je weg gaat, beloon hem dan uitbundig. - Als hij het zonder dat jij het wil bijv. de Jambette doet, beloon hem dan niet en dan ook niet boos worden!