Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
keeyzie schreef:Uit het natuurlijke principe hoort je paard netjes uit je ruimte te blijven. Dit is ongeveer te ruimte om je heen wanneer je je arm uitsteekt. Het is verstandig om deze ruimte ook tijdens het uitvoeren van trucjes te behouden. Het is gewoon een stukje respect dat het paard voor je moet hebben. Daarnaast is het ook een stuk veiliger. Stel je laat het paard te dichtbij steigeren en hij slaat per ongeluk uit, dan heb je mooi een hoef in gezicht (is niet fijn!)..... Natuurlijk laat ik mijn paard ook wel eens in mijn ruimte komen om lekker te kroelen knuffelen, maar tijdens het grondwerk/vrijheidsdressuur hoort hij gewoon netjes ruimte te houden.
keeyzie schreef:i.p.v. een longeerzweep is het handiger met een stick te werken, deze zijn net iets korter en handzamer. Een stick is eigenlijk een verlengde van je arm en kan echt heeeel handig zijn.
@koper handen over het voer is ook een goede, maar met een echt dominant paard moet je uitkijken, die houd ik liever eerst met mijn stick of afstand en ga daarna steeds een stapje verder. Zou ik meteen alleen mijn armen gebruiken dan heb ik niet genoeg hulpen om het paard op afstand te houden. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het ook echt uitmaakt met wat voor paard je te maken hebt. Het enne paard is met stemhulp op afstand te houden, het andere paard heeft net iets meer nodig.