Omdraaien op de linkerhand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie02

Omdraaien op de linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 09:33

Wij hebben een jonge merrie van nu drie en een half. We hebben het zadelmak langzaam opgepakt omdat ze nog wel echt een kleutertje is.

Nu komt de tijd dat ik iets meer met haar aan de slag wil en ik moet zeggen dat pakt ze echt heel braaf aan. Zadel erop, aansingelen, longeren en erop zitten geen probleem! Momenteel hebben we de stap, draf en stop onder het zadel bevestigd. Dit is nog wel aan de longeerlijn.

Sinds kort haalt ze een raar grapje uit. Longeren op de rechterhand gaat prima (ook onder het zadel aan de longe). Ze doet het perfect. Maar op het moment dat ze op de linkerhand moet gaat ze in staak. Niet vervelend of drakerig. Ze draait gewoon constant mee als je haar om wilt draaien en loopt achteruit. Als je haar dan eenmaal zover hebt dat ze toch linksom gaat, draait ze zich ineens vliegensvlug om. Ze blijft dan staan en kijkt me aan van zooo ik ben klaar. }:0 Ze doet het bij iedereen ervaren of onervaren met longeren. Ook als er iemand op haar zit op de linkerhand haalt ze dit uit (is ook echt het enige wat ze doet), mijn zus suggereerde dat ik er maar een westernpaard van moest maken omdat ze zo goed kan spinnen :+ .

Uiteraard heb ik eerst wel laten checken/nagekeken of er niet iets is wat haar zeer doet op die hand. Osteopaat, tandarts, hoefsmid alles is gedaan. Er is lichamelijk niks met haar aan de hand. Ze loopt ook niet kreupel en als ik haar los klik en haar om me heen laat draven op de linkerhand (wat ze dan dus wel doet!) loopt ze ook echt als een zonnetje.

Ik heb inmiddels het gevoel dat ze me flink in de zeik neemt. Uiteraard pak ik haar wel aan, maar mevrouwtje is snel over haar zeik en dan doet ze helemaal niks meer. Heeft iemand misschien tips hoe ik deze 'kleine' diva op de linkerhand weer in het gareel krijg?

Doubtless

Re: Omdraaien op de linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:36

Grappig, dat deed mijn diva ook met 3,5 jaar :))
Een cursist van Eddy Modde heeft me hierbij geholpen.

Wij hebben haar geleerd om op commando om te draaien aan de lijn. Als je daar de hulpen voor weet, weet je ook hoe je haar moet corrigeren wanneer ze zelf het initiatief neemt. Sinds ik van haar handvatten gekregen heb doet ze het sowieso al veel minder, maar kost het ook amper moeite/tijd om haar te corrigeren.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 10:19

Misschien is het ook wel een jonge paarden trucje. :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:54

Die van mij heeft het ook gedaan (nu 4.5 jaar := ), hij deed het altijd op de rechterhand. In het begin was het voor ons een beetje aftasten, waren wij niet duidelijk genoeg? Stonden we op een verkeerde plek? Kwamen we wel goed genoeg over? Uiteindelijk was het gewoon een kleutergrapje van meneer...
In het begin vroegen we hem gewoon netjes om de volte op te lopen, draaide hij mee vroegen we het wat duidelijker, deed hij het nog steeds was het toch een kwestie van op z'n donder geven en kon hij het ineens wel :+
Dat omdraaien kon hij ook heeel goed, dat is lastig want dat moet je echt voor zijn. Zie je dat ze wat afremt, of haar hoofd iets naar binnen doet, drijf dan meteen voorwaarts. Je moet dan dus wel goed kijken naar wat ze doet vóórdat ze naar binnen komt. Die van mij keek eerst heel sneaky naar je, ging iets langzamer lopen, om ineens stil te staan en naar je toe te draaien. Op dat moment dus al meteen naar voren drijven zodat je hem voorwaarts houdt.
Draait ze ook van je af of dat niet? Als je dat doet moet je de lijn meteen naar beneden doen, dan kan ze niet verder draaien..

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:46

Ze kan dus wel correct linksom lopen, anders zou ze dit ook niet doen als je haar los om je heen laat lopen. Ik zou dit issue met grondwerken oppakken, gaan werken op een kleine cirkel in stap om je heen, zorg dat je duidelijk schuinachter ten opzichte van haar staat/loopt, dit heeft een drijvende werking op haar. Je hebt kans dat ze hierdoor zich minder snel zal omdraaien. Wanneer ze slechts een paar passen linksom gaat, goed belonen. Daarna weer op de cirkel sturen en herhalen. Elke stap die ze extra goed doet, weer belonen. Het negatieve gedrag negeren en het positieve gedrag ontzettend belonen. Neem anders eens een kijkje op mijn site over de manier waarin ik lesgeef, wie weet heb je er iets aan. Succes!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:51

Mijn jonge ding heeft het ook gedaan, wikkelde zichzelf helemaal in de lijn. Heb de lijn vast gehouden en het hem zelf laten bedenken. Geen druk er verder opgezet maar echt zelf laten bedenken dat het niet bijster handig was van zichzelf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:55

Dubbele longe in jouw geval een optie?
(Ik zit al in de knoop met 1 lijn, maar er zijn mensen die handig zijn met 2.)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:57

NH_trainer schreef:
Ze kan dus wel correct linksom lopen, anders zou ze dit ook niet doen als je haar los om je heen laat lopen. Ik zou dit issue met grondwerken oppakken, gaan werken op een kleine cirkel in stap om je heen, zorg dat je duidelijk schuinachter ten opzichte van haar staat/loopt, dit heeft een drijvende werking op haar. Je hebt kans dat ze hierdoor zich minder snel zal omdraaien. Wanneer ze slechts een paar passen linksom gaat, goed belonen. Daarna weer op de cirkel sturen en herhalen. Elke stap die ze extra goed doet, weer belonen. Het negatieve gedrag negeren en het positieve gedrag ontzettend belonen. Neem anders eens een kijkje op mijn site over de manier waarin ik lesgeef, wie weet heb je er iets aan. Succes!

idd werkt goed

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:03

Aan de longe heb ik geen oplossing voor, maar onder het zadel is de simpelste manier rondje draaien afmaken. Dan staat ze weer met haar neus dezelfde kant op en schiet ze er niks mee op.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 12:53

NH_trainer schreef:

Dat is wel een goede tip. Ga ik mee aan de gang. Ik heb even op je website gekeken, jammer dat je niet wat dichter in de buurt woont!

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:05

Mijn werkgebied is geheel Noord-Holland, dus kan bij je langskomen met berekening van benzine vergoeding.
Ook een wat langere sessie behoort tot de mogelijkheden om je zo weer op weg te kunnen helpen.
Mocht je interesse hebben, hoor ik graag van je.