bang onzeker veulen leren leiden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

bang onzeker veulen leren leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 20:33

Ten eerste weet ik niet zeker of het goed staat.

Ik had een vraagje.
Ik heb sinds dinsdag een shetlander veulen van 6 maanden.
Op het begin kon je nog niet eens in haar buurt komen of ze rende al weg.
We zijn al een heel stuk verbeterd in deze paar dagen want ze komt nu al naar me toe
en ik kan haar al aaien al vind ze dat wel spannend vooral bij haar hoofd. En heb sinds
vandaag ook een halster om gekregen, ik probeer alles heel rustig en zonder stress te doen.
Maar nu wil ik haar leren leiden maar als ik druk zet op het halster of als ik ga staan dan
wordt ze bang en raakt ze in paniek.
Nu vraag ik tips aan mensen.
Laatst bijgewerkt door xTesske op 06-10-12 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:39

je wilt haar leren leiden, lijden is iets anders :x

een veulen geeft als reactie op druk aan het halster 9 van de 10 keer tegendruk, dus achteruit hangen. Probeer het mee lopen (en stoppen) te leren naast een andere, oudere pony of paard. Als dat goed gaat, kan je met het veulen af en toe even stoppen en weer verder lopen terwijl de andere pony door blijft lopen. Zo kan je steeds meer afstand maken tot ze netjes zonder ander paard mee loopt :)
Ook is het heel belangrijk dat je langzaam blijft bewegen, denk aan een schildpad :+ doe alles rustig, en beloon je veulentje met een kriebeltje op de hals op schoft, of waar dan ook als ze het maar lekker vind.

let wel op dat je niet te veel of te snel wilt, het is nog maar een baby en die hebben niet zo veel concentratievermogen :)
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 06-10-12 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:39

Leren lijden vind ik nogal sneu :') Ik zou het nog even veranderen, het is leiden. ;)

Wat je het beste kunt doen is haar iedere keer belonen (met voer), naar je toe komen, belonen, hoofd aaien, belonen, halster om, belonen. Doe dat gewoon een paar keer per dag, of in ieder geval vaak genoeg, zodat het ze leuk gaat vinden zodat je aan haar hoofd kan komen!
Dit kun je dan langzaam opbouwen, maar steeds de hele kleine stapjes gaan belonen.

Zo te lezen is ze gewoon erg bang voor bewegingen van die grote mensen, dus je zal het rustig aan en positief moeten aanpakken. :)

xTesske

Re: bang onzeker veulen leren leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 22:27

Tammy_@ en wat als je geen andere geschikte pony hebt?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:12

Zijn de andere pony's waar ze bij staat ook angstig dan?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:17

vasthouden en op het moment dat ze stoppen met trekken direct de druk af laten zakken en duidelijk belonen met je stem, na een keer of 3 zal het terugtrekken ophouden (schiet je n iets mee op) dan iets druk geven en bij iedere millimeter naar voren weer druk wegnemen en belonen met je stem en binnen een kwartier looptie zonder gestress achter je aan.
Beter dat ze nu leren dat trekken nooit werkt en volgen veel prettiger is +:)+

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 00:50

Tammy_@ die is niet van mij en mijn andere pony heeft ze nog niet leren kennen daarom.

Qimm@ wat bedoel je met schiet je niets mee op? wat als ze helemaal hysterisch ofzo gaat doen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:30

ik bedoel dat ze leren dat ze niets opschieten met trekken, het staat er idd een beetje vreemd. Zodra ze eenmaal weten dat je met trekken nergens komt zullen de makkelijker te leiden zijn, zullen ze makkelijker vast kunnen staan, losrukken zal minder snel gebeuren (omdat ze als 'kind' hebben geleerd dat je toch wel vast blijft zitten als je trekt)
Het heeft dan ook echt alleen maar zin als je doorzet, wanneer je toegeeft aan het getrek zullen ze vooral leren dat ZIJ kunnen bepalen wat er gebeurt. Het ideale moment om dit te leren is dus als ze nog echt klein zijn en jij nog sterker bent. Als ze zich 1x los hebben kunnen trekken weten ze dat het mogelijk is en blijven ze dat proberen. Het kijkt dus wel heel nauw.
het eerste wat ze moeten leren is 'niet terug trekken' Als jij druk geeft mogen ze niet terug trekken, daarna moeten ze leren 'wijken voor druk' Als jij druk geeft moeten ze volgen in die richting (dit is iets waar je gedurende de hele opleiding van je paard gemak van gaat hebben!!). En of dat nu met ene rare sprong gaat of helemaal scheef maakt in de eerste plaats niet uit. Geen paard snapt direct wat je wil, maar elke stap jouw kant op is een goede stap.
Neem veel geduld mee, wordt niet boos (want ze weten nog niet wat je van ze wil en daar mag je niet boos om worden), hou vol en beloon alles wat goed gaat uitbundig. Van jonge veulens tot jaarlingen is dit een prima manier die uiteindelijk de minste stress (geloof het of niet) meeneemt.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 19:07

Qimm schreef:
ik bedoel dat ze leren dat ze niets opschieten met trekken, het staat er idd een beetje vreemd. Zodra ze eenmaal weten dat je met trekken nergens komt zullen de makkelijker te leiden zijn, zullen ze makkelijker vast kunnen staan, losrukken zal minder snel gebeuren (omdat ze als 'kind' hebben geleerd dat je toch wel vast blijft zitten als je trekt)
Het heeft dan ook echt alleen maar zin als je doorzet, wanneer je toegeeft aan het getrek zullen ze vooral leren dat ZIJ kunnen bepalen wat er gebeurt. Het ideale moment om dit te leren is dus als ze nog echt klein zijn en jij nog sterker bent. Als ze zich 1x los hebben kunnen trekken weten ze dat het mogelijk is en blijven ze dat proberen. Het kijkt dus wel heel nauw.
het eerste wat ze moeten leren is 'niet terug trekken' Als jij druk geeft mogen ze niet terug trekken, daarna moeten ze leren 'wijken voor druk' Als jij druk geeft moeten ze volgen in die richting (dit is iets waar je gedurende de hele opleiding van je paard gemak van gaat hebben!!). En of dat nu met ene rare sprong gaat of helemaal scheef maakt in de eerste plaats niet uit. Geen paard snapt direct wat je wil, maar elke stap jouw kant op is een goede stap.
Neem veel geduld mee, wordt niet boos (want ze weten nog niet wat je van ze wil en daar mag je niet boos om worden), hou vol en beloon alles wat goed gaat uitbundig. Van jonge veulens tot jaarlingen is dit een prima manier die uiteindelijk de minste stress (geloof het of niet) meeneemt.

ik heb geoefend en ze vond het wel even raar, toen ik druk zette werd ze helemaal hysterisch en is ze perongeluk gevallen en toen moest ik natuurlijk los laten, nu durf ik dus geen druk meer te geven omdat ik bang ben dat ze weer valt en bang van me wordt en onze band die we tot nu toe hebben opgebouwt helemaal weg is, of overdrijf ik nu?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:29

vallen is niet vreemd, best kans dat dat nog eens zal gebeuren, en het lijkt heel zielig maar dat is echt een punt waar je doorheen moet.
Oefen niet te lang en stop wanneer het goed gaat. En soms is gewoon stil staan al goed. Beloon dat ook uitvoerig. En zoek ook contact zonder wat te oefenen om alleen even te kroelen.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 08:49

oke bedankt voor de tip! ja kroelen doe ik veel

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 15:04

Het is vandaag gelukt! en ze stribbelde vrijwel helemaal niet tegen als ik druk gaf, heel soms even stoppen maar als ik dan druk gaf kwam ze weer. Denk dat ze toch wel wat geleerd heeft van dat vallen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:22

heel goed, als het kwartje eenmaal gevallen is dan gaat het prima +:)+

op het moment dat ze volgt moet de druk van het touw af zijn, pas als ze stil staat of de verkeerde kant op gaat (of als je wil stoppen natuurlijk) komt er weer druk.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:41

Hey, ik kom hier ook even bij.
Ik verzorg een jaarling shetlander x ezel veulen.
Het is een hengstje met echte hengstenkuren en als ik bij hem druk leg
dan draait hij gewoon zijn gat en wilt sjotten ook is het een echte bijter
en ik weet niet goed hoe ik dat eruit moet krijgen.

Groeten Elise