Al een tijdje spreekt vrijheidsdressuur mij heel erg aan, maar had nooit echt 'de ballen' om er mee te beginnen want ik had het natuurlijk nog nooit gedaan. Nu tijdens horse event 2012 ben ik toch door alle shows en andere dingen overgehaald om toch eens te kijken wat het nou inhoud en hoe het werkt. Ik heb ik al het boek: 'vrijheidsdresuur, van apporteren tot zitten' van miriam nieuwe weme, aangeschaft. Maar het probleem wat ik heb kan ik er nergens in terug vinden. Het paard waar ik mee begonnen ben hapt snel naar de hand waar ik een snoepje in heb zitten, en soms komt dat heel ongelukkig uit en heb ik bijna een paar tanden in mn hand staan. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat happen afleer zonder dat ik de oefening verpest.
Iemand die ook dit probleem heeft? en nog belangrijker iemand die het antwoord weet op mijn probleem?
Dan leert je paard te wachten op de klik en zal dán pas de beloning willen, ook leer je ze tijdens het clickeren beleefdheid aan waardoor ze niet zomaar het voer uit je handen mogen grissen.
Ja inderdaad het voedsel weigeren is een goed trucje ervoor! En als hij je dan echt te pakken heeft met z'n tanden, duidelijk nee zeggen, en laten merken dat dat absoluut niet mag.
inderdaad zoals al gezegt is clickeren en voedselweigeren.
Als er bij gehapt wordt naar mijn hand zeg ik 1x nee en de 2x zeg ik nee met een corrigerend tikje tegen de neus.
Het paardje waar ik nu mee werkt heeft nooit wat uit de hand gekregen en vind het nu wel erg leuk (en vooral mijn hand met de clicker wil hij al te graag hebben want die geeft aan dat ie wat lekkers krijgt haha!), maar al moet ik hem corrigeren dan is het echt zo van 'oke laat maar, hoeft niet meer' dan is hij beledigt en loopt hij weg en gaat wat anders doen XD vaak geef ik hem dan even zijn time-out en als hij weer zin heeft om wat te doen dan gaan we weer wat doen
dan heb ik ook een vraagje betreffende dit ik probeer dit nou al een aantal weken met mijn haflinger maar die blijft gewoon steeds aan mijn hand friemelen en happen en ik straf heb dan wel meer ik heb nou al 3 weken 2-3 keer per week echt een half uru bewust er mee bezig en ik heb der nog steeds niet zo ver dat ze uberhaupt ook maar een poging doet om te wachten. Ze valt gewoon meteen aan op het voer
Klinkt als een behoorlijk hardnekkige. In zo'n geval is het heel belangrijk dat je verschrikkelijk consequent bent en altijd op precies het juiste moment clickt. Daarnaast is het wijs om verder te gaan met bijv target oefeningen en hem dus iets te doen te geven voor zijn beloning, maar ook daarin mag hij dus niet aan je handen, zakken enz zitten. Eerlijk gezegd zou ik je een les adviseren, iemand die met je mee kijkt of je timing oke is en je direct kan sturen daarin.