Dag bokkers, ik wilde even jullie mening weten over deze kwestie. Omdat er bij ons slechts 1 bak is (die tevens altijd bezet is) longeer ik regelmatig in de bak terwijl er andere paarden aanwezig zijn. Nu is mijn paard geen gek oid en kan ik hem altijd onder controle houden. Echter hoorde ik gisteren dat iemand dit gevaarlijk vond. Wat vinden jullie hiervan?
Vind dat niet gevaarlijk mits jij en ook de anderen in de bak wat uitkijken...
amarial
Geplaatst: 27-09-12 14:29
Gevaarlijk.. Tsja, de ruitersport is altijd gevaarlijk. Irritant kan het wel zijn, maar als je een braaf paard hebt en om de mensen let, vind ik het niet gevaarlijk. Er is hier ook altijd gezeur over..
Rumpleteaser
Geplaatst: 27-09-12 14:30
Bij ons is het zo dat rijden voor longeren gaat. Maar als de ruiter het geen probleem vindt, dan ga ik er bij als ik wil longeren. Dus gewoon in overleg.
Yontheke
Geplaatst: 27-09-12 14:30
Mijn voorkeur zou er ook zeker niet naar uitgaan, zowel als longerende als rijdende partij. Als het echt niet anders kan, dan moet het maar. Met mijn paard zou het echt geen optie zijn
Rijden in een bak waar gelongeerd wordt, ervaar ik als irritant. Maar als de rest er geen probleem mee heeft zie ik het probleem niet. Je werkt met levende dieren dus dat is sowieso al een risico. In mijn ogen is longeren met andere paarden in de bak niet gevaarlijker.
vuurneon
Geplaatst: 27-09-12 14:35
Ik vind het niet gevaarlijk; als de ruiters en longeerder weten wat ze doen (en ook weten hoe hun paard reageert) en rekening met elkaar houden is er geen probleem. Ik heb vaker gereden terwijl er iemand longeerde, tja rijdt minder fijn maar wil prima.
CrazyCat
Geplaatst: 27-09-12 14:36
Als de bak groot genoeg is heb ik er helemaal geen moeite mee als er gelongeerd wordt dan rij ik wel aan de andere kant.
bowieee1997
Geplaatst: 22-10-12 18:40
amarial schreef:
Gevaarlijk.. Tsja, de ruitersport is altijd gevaarlijk. Irritant kan het wel zijn, maar als je een braaf paard hebt en om de mensen let, vind ik het niet gevaarlijk. Er is hier ook altijd gezeur over..
Helemaal mee eens !
Nista_RX
Geplaatst: 23-10-12 08:50
Wij hebben sowieso de regel "rijden gaat voor longeren". Meestal is het zo dat degene die longeerd aan de ene kant van de bak staat, en de ruiter aan weer de andere kant van de bak rijdt. Meestal geen probleem, mits de bak iets kleiner is.
Persoonlijk vind ik het wel gevaarlijk. Jij hebt je paard onder controle, maar als deze wegschiet is er toch een kans dat je hem/haar niet kan houden en er achteraan sleept. Dan zit er toch een lijn van 8-10 meter tussen jullie waarmee jullie anderen in gevaar kunnen brengen.
Dan is er nog een paard in de bak, ruiter zit er op, raakt aan de kletter. Als die dan precies in jou lijn loopt kan dat ook een behoorlijk gevaarlijke situatie opleveren.
Als je beide weet waar je mee bezig bent zie ik geen probleem. Gebeurt bij ons al jaren zo & nog nooit iets geks meegemaakt. Toen mijn jonkie net onder het zadel was longeerde ik niet wanneer iemand aan het rijden was & reed ik niet wanneer iemand aan het longeren was. Maar dat lijkt me logisch wanneer je je paard (nog) niet helemaal onder controle hebt.
Leffroi
Geplaatst: 23-10-12 09:08
Bij ons (ook 1 bak in de winter) is longeren en rijden gewoon een not-done kwestie. Echter is de bak bij ons ook niet constant bezet.
Toch vind ik het wel gevaarlijk. Jouw paard doet misschien niet raar, maar een ander paard kan dat wel doen en zeg nooit, nooit.
Bij ons gaat rijden ook voor longeren. Gelukkig 2 rijbakken (binnen en buiten) en bij echt slecht weer kan er gelukkig veel in overleg.
Of het gevaarlijk is hangt wel af van wie er longeert en wie er rijdt. Met mijn paard kan ik makkelijk longeren, als er gereden wordt met een paard met een goed stuur. We hebben ook paarden op stal waar dat absoluut niet mee kan, omdat die nog wel willen sprinten of bokken aan de lijn, maar die eigenaren vragen zoiets dan ook nooit.
Wat al gezegd is, de longeur kan zijn paar loslaten of weggesleurd worden en degene die rijdt, kan de lijn inlopen.