Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
MirandaFuego schreef:Ja, dat is dus héél lastig!
Want als jij klickert vatten de anderen dat op als oké, terwijl ze misschien iets doen wat niet moet.
Dus dat wordt erg verwarrend, al met twee honden.
Dus ik vind het niks.

Ik kom er zelf vaak in de zomervakantie, en heb de clickers wel zien hangen bij een dierenwinkel
Quir schreef:De paarden staan "in de tuin", dus ja ze staan zo dichtbij.
Inderdaad als je klikt kunnen ze het opvatten dat ze het oké doen, maar als ze er geen beloning voor krijgen dan nog steeds? Zullen ze het niet na een aantal keren (eventueel met weg sturen) gaan begrijpen dat ik nu niet met hun bezig ben en dus ook de klik niet voor hen is?
Ga sowieso eerst beginnen met alleen de paarden, die kan ik ook makkelijk uit elkaar zetten. Kan ik later bekijken of ik het met de honden ga doen.
Inderdaad lopen de honden hier gewoon altijd los en ze luisteren redelijk, maar kan natuurlijk beter. Het zijn 2 Heidewachtels en dus behoorlijke ADHD honden. Vind het ook niet eerlijk als 1 hond in eens binnen moet blijven omdat ik bijvoorbeeld met de andere hond ga trainen/oefenen, ook omdat ze gewend zijn dat ze altijd samen mee naar buiten mogen ook als ik met de paarden bezig ben. Alleen wanneer ik ga rijden, gaan ze naar binnen of er moet iemand anders nog buiten zijn (of zomer en de deur open staan).
HippoLogic schreef:Als je dieren echt nog helemaal geen clicker training kennen zou ik niet in dezelfde week met de allemaal (2 honden, 2 paarden) beginnen. Of ze in het begin in elk geval niet ze allemaal bij elkaar hebben als je gaat trainen. Je wilt eerst trainen dat een click ook wat betekent (namelijk: DIT is het gewenste gedrag, en daarop volgt een voedselbeloning). Een dier weet daarna wel snel genoeg of de click voor hem bedoeld is. Je geeft hem immers aandacht tijdens het trainen. Zeker bij een ervaren trainer.
Met de honden kun je binnen beginnen om te clickeren en als je met de paarden clickert kun je de honden eerst binnen laten.
Je bent bezorgd dat de honden aan komen rennen als ze een click horen? De click is niet het signaal voor komen. En zo moet je het ook niet aanleren. Met de click markeer je het gewenste gedrag, daarna volgt een voedsel beloning. Hond moet dus eerst een opdracht uitvoeren. Ze zullen het in het begin misschien wel proberen, daarom is het belangrijk dat je ze eerst afzonderlijk traint zodat ze de basis kennen en er de minste kans op verwarring is. Verwarring werkt demotiverend en dat is precies wat je niet wilt.
Quir schreef:Kan je wel met de honden tegelijk beginnen met clickeren of ook daar een poos tussen laten? Lijkt me inderdaad ook snel verwarrend als je met beide tegelijk bezig bent, vooral ook omdat ik het zelf natuurlijk ook eerst nog goed moet gaan leren. Of kan ik gewoon eerst zelf gaan leren met de paarden hoe het precies werkt, omdat deze 2 toch stukke rustiger zijn dan de honden. En dan bijvoorbeeld volgende zomer pas met de honden beginnen met clickeren?
Niet direct bang dat de hond komt wanneer ik klik, maar wel komt om een beloning te halen. Dat hebben ze namelijk geleerd, klik = goed gedrag = beloning. Toch?
Ook al is het helemaal geen goed gedrag, neem aan dat ze dat zo wel zullen gaan zien/linken? Dus denken ze "hé ik doe het goed, dus krijg ik een koekje" en die willen ze komen halen. Of ben ik nog te naïef hier in?
) hond 1 en hond 2 trainen.
: heb alleen het begin gelezen! maar je vraag was toch of het ook met andere dieren kon?
( ja mijn geit kan al veel leuke kunstjes
) Quir schreef:Topic had ik inderdaad gezien, ben wel al begonnen met lezen (maar wat een hoop pagina's!!). Was ook aan het twijfelen om mijn vraag daar te stellen, maar het ging over een discussie en vind het zo stom om in eens er tussen door te komen met een vraag.