Moet ik mijn Haflinger nou wel over niet longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LisannePony

Moet ik mijn Haflinger nou wel over niet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 16:30

Hallo!

Ik heb een vraagje: moet ik mijn tweejarige (in april word ze drie)haflinger nou wel of niet longeren? Ze heeft het al redelijk vaak gedaan, alleen ik vraag me af of het nou echt erg is om haar nu al te longeren...

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:32

Ik heb het ook gedaan toen mijn hafje zo jong was, naar mijn idee alleen maar goed om op verschillende manieren contact te krijgen. Je kan anders ook gewoon wandelen enzo.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:32

Ik zou het wel doen maar niet te lang 15 min. ong.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:33

Nog geen 3 jaar.... nog even wachten tot het voor jaar ...April dus als ze 3 jaar word.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:36

Ja, ik zou het ook doen want daar heeft paard echt enorm veel aan! :roll: .... Dus...
Nee meis, laat haar nog maar gewoon staan.
Longeren heeft helemaal geen nut behalve dat ze leert een rondje om je heen te rennen.
Ga zelf even 20 minuten op een cirkeltje rennen, dan voel je je binnenbeen ook al flink trekken.

Schriktraining, lekker wandelen en de basis dingetjes zoals stilstaan, vaststaan, borstelen en hoefsmid zijn de eerste 3 jaar meer dan voldoende en als die basis erin zit hoef je echt geen maanden te longeren voordat de knopjes erop zitten :).

MirandaMalik

Re: Moet ik mijn Haflinger nou wel over niet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:41

Neehoor, nog niet longeren.
Veel mensen denken dat dat goed is, maar het is behoorlijk belastend omdat ze constant een rondje lopen.
En verder is het ook niet belangrijk het te doen, het draagt niks bij, het is nog te vroeg dus zonde voor je paardje in de groei.
Wat Succubi zegt, maak je paardje lekker mak dan stap je er straks zonder problemen op.

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 16:42

MirandaFuego schreef:
Neehoor, nog niet longeren.
Veel mensen denken dat dat goed is, maar het is behoorlijk belastend omdat ze constant een rondje lopen.
En verder is het ook niet belangrijk het te doen, het draagt niks bij, het is nog te vroeg dus zonde voor je paardje in de groei.
Wat Succubi zegt, maak je paardje lekker mak dan stap je er straks zonder problemen op.

Dat doe ik dan maar, misschien begin ik er aan het eind van dit jaar mee, maar dat zie ik nog wel.

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 16:44

xTesslove schreef:
Ik heb het ook gedaan toen mijn hafje zo jong was, naar mijn idee alleen maar goed om op verschillende manieren contact te krijgen. Je kan anders ook gewoon wandelen enzo.

Dat was ik ook eerst van plan, ja. Alleen aan het eind van het jaar als ze me echt goed kent misschien? Ik ga haar volgend jaar ook zadelmak maken, is dat niet een te grote stap voor haar anders?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:45

Is er verschil tussen haflingers en andere paarden hierin dan?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:45

Kun je wel doen hoor. Ze leren er toch wel iets van, als je ze alleen maar leert om een rondje om je heen te lopen dan longeer je niet goed.
Maar gewoon niet te vaak en te lang

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:48

Je paard leert meer van poetsen, wandelen, schriktraining, dan dom rondjes om je heen rennen.
Met bovengenoemde dingen krijgt ze een band met je, leert ze je kennen en vertrouwen.
Daar heb je veel meer aan bij het zadelmak maken! Longeren kan je als ze 3 is ook wel oppakken,
dan is haar lichaam er al een stuk meer klaar voor, en dan is het vroeg genoeg om er mee te beginnen.
Longeren is dan alleen een opstapje naar het zadelmak maken, omdat je haar dan ook even met zadel kunt longeren.
Maar ik zou het nu nog even achterwege laten en fijn op een andere manier aan jullie band werken. :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:48

Voor inrijden is 3 jaar nog veel te vroeg. Wacht daarmee ten minste tot 4 jaar, het liefst nog langer. Longeren kan vanaf 3 jaar voorzichtig. Zadelmak maken kan ook rond 3/3,5 jaar, maar dan bedoel ik ook alleen laten wennen aan het zadel, zeker niet erop zitten!

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:49

En je hoeft toch niet steeds een rondje?
Als ik mijn ponies longeer wissel ik regelmatig van volte, laat ze stukje rechtuitgaan over de hoefslag etc.
Maar inderdaad niet te lang en niet te vaak. Focus ligt op leren niet op arbeid.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:55

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 18:43

StableDoor schreef:
Voor inrijden is 3 jaar nog veel te vroeg. Wacht daarmee ten minste tot 4 jaar, het liefst nog langer. Longeren kan vanaf 3 jaar voorzichtig. Zadelmak maken kan ook rond 3/3,5 jaar, maar dan bedoel ik ook alleen laten wennen aan het zadel, zeker niet erop zitten!

Ik wil niet stom doen, maar zadelmak maken/rijden kan vanaf haar derde jaar. Dat staat in al mijn paardenboeken *D

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 18:43

MarrieLeen schreef:
Je paard leert meer van poetsen, wandelen, schriktraining, dan dom rondjes om je heen rennen.
Met bovengenoemde dingen krijgt ze een band met je, leert ze je kennen en vertrouwen.
Daar heb je veel meer aan bij het zadelmak maken! Longeren kan je als ze 3 is ook wel oppakken,
dan is haar lichaam er al een stuk meer klaar voor, en dan is het vroeg genoeg om er mee te beginnen.
Longeren is dan alleen een opstapje naar het zadelmak maken, omdat je haar dan ook even met zadel kunt longeren.
Maar ik zou het nu nog even achterwege laten en fijn op een andere manier aan jullie band werken. :)

Ja, dat was ik ook al van plan!! :j

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:48

LisannePony schreef:
StableDoor schreef:

Ik wil niet stom doen, maar zadelmak maken/rijden kan vanaf haar derde jaar. Dat staat in al mijn paardenboeken *D

Als je even het linkje van mirandafuego leest dat weet je waarom :)

ik vraag me af waarom mensen steeds gefocust zijn om enkel te rijden?!
Je kan eerst nog zoveel leuke dingen doen, wandelen, lekker tutten, trukjes leren

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:51

LisannePony schreef:
StableDoor schreef:

Dat is al lang achterhaald...

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:52

Ik zou ook wachten tot het derde jaar.
Zelf heb ik ook een driejarige Haflinger staan.
Voor haar derde jaar is ze nog nooit gelongeerd.

Nu ben ik bezig met haar om de basis er in te krijgen dmv grondwerk, waarin ook de cirkel
meegenomen wordt. Hierin krijg ik ook les en moet zeggen dat ik haar nog niet altijd op een kleine cirkel pak, maar haar vaak ook bijvoorbeeld de hoefslag laat volgen.

Komend voorjaar wordt ze 4, dan gaan we eens denken aan rijden.

Waarom? Haflingers zijn laatbloeiers en ontwikkelen zich niet zo heel erg snel.
Eigenlijk is het, het behoud van je paardje, als je er niet te vroeg mee begint. ;-)

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 18:57

StableDoor schreef:

Kijk even naar deze link:

[RT-D] Welke leeftijd beleren?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:05

Hier wordt het uitgelegd, in het Engels.

Afbeelding

Je ziet dat de rug van het paard pas tussen 5 en 6 jaar volgroeid is. Als je voor die leeftijd erop gaat zitten, snap je wel dat dat fout gaat. Je zal de problemen misschien niet meteen merken, maar op latere leeftijd zeker. Eigenlijk is het gewoon kinderarbeid. Ook zijn paarden er mentaal (in hun hoofd) nog niet klaar voor op jonge leeftijd.
Het is al bewezen dat het niet goed is voor je paard om met 3 jaar in te rijden. Vroeger hadden ze die kennis nog niet, daarom kom je de leeftijd 3 jaar nog veel tegen in boeken.

Het gaat hier om feiten, niet om meningen. Ik vind het jammer als mensen hun paard te vroeg onder het zadel brengen. Het is mentaal en fysiek niet goed voor je paard. Denk hier over na! Jij moet beslissen voor je paard, dat kan hij niet zelf... Wil je dat hij later rug- en beenproblemen krijgt? Dan moet je vooral met 3 jaar gaan beleren. Wil je het beste voor je paard? Dan wacht je nog minstens een jaar, het liefst langer.

Ik bedoel dit niet als aanval hoor, maar ik vind het jammer dat als mensen antwoord geven op je vraag, dat je dan zo reageert.

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:12

StableDoor schreef:

[ Afbeelding ]

Het gaat hier om feiten, niet om meningen. Ik vind het jammer als mensen hun paard te vroeg onder het zadel brengen. Het is mentaal en fysiek niet goed voor je paard. Denk hier over na! Jij moet beslissen voor je paard, dat kan hij niet zelf... Wil je dat hij later rug- en beenproblemen krijgt? Dan moet je vooral met 3 jaar gaan beleren. Wil je het beste voor je paard? Dan wacht je nog minstens een jaar, het liefst langer.

Ik bedoel dit niet als aanval hoor, maar ik vind het jammer dat als mensen antwoord geven op je vraag, dat je dan zo reageert.

Dat snap ik en sorry daarvoor. Maar ik kan het gewoon even niet meer volgen. Er zijn allemaal verschillende meningen, dus heb ik een bericht geplaatst en dan kijk ik naar de meeste stemmen (heb je vast al wel gezien). Ik wil ook zeker niet mijn paard "verpesten" want ik ben een paardengek en een paardengek gaat het niet alleen over rijden, bij mij ook niet. En ik doe er alles aan om mijn paard tevreden en gezond te houden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:17

Mooi zo!

Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen:
Een paard groeit tot ongeveer zijn 6e jaar. Dan is zijn rug pas uitgegroeid. Ga je er voor die leeftijd op zitten, dan is de kans groot dat hij er later last van krijgt. Hij kan rugpijn krijgen, kreupel worden en ook gedragsproblemen krijgen. Wat ik je nu vertel gaat niet over mijn mening. Mensen hebben dit onderzocht, en het is dus bewezen dat een paard pas uitgegroeid is tussen zijn 5e en 6e jaar.
Vergelijk het maar met jezelf. Jij bent 10, toch? Als ik jou nou heel hard laat werken. Je moet allemaal zware dingen sjouwen. Hier krijg je misschien niet meteen last van, maar als je dit blijft doen wel. Dit doet pijn aan je lichaam, je krijgt last van je rug en van je benen, maar het zal ook stress veroorzaken, en stress kan ook weer voor lichamelijke klachten zorgen. Zo werkt het ook bij je paard.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:18

:roll:

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:23

StableDoor schreef:

[ Afbeelding ]

Je ziet dat de rug van het paard pas tussen 5 en 6 jaar volgroeid is. Als je voor die leeftijd erop gaat zitten, snap je wel dat dat fout gaat. Je zal de problemen misschien niet meteen merken, maar op latere leeftijd zeker. Eigenlijk is het gewoon kinderarbeid. Ook zijn paarden er mentaal (in hun hoofd) nog niet klaar voor op jonge leeftijd.
Het is al bewezen dat het niet goed is voor je paard om met 3 jaar in te rijden. Vroeger hadden ze die kennis nog niet, daarom kom je de leeftijd 3 jaar nog veel tegen in boeken.

Nou ja sommige bokkers brengen het ook niet altijd al te vriendelijk hoor... hoe vaak ik wel niet een TS aangevallen heb zien worden omdat haar paard op 3 jarige leeftijd werd ingereden. Je kan het beter netjes brengen, zoals jij.