Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MirandaFuego schreef:Neehoor, nog niet longeren.
Veel mensen denken dat dat goed is, maar het is behoorlijk belastend omdat ze constant een rondje lopen.
En verder is het ook niet belangrijk het te doen, het draagt niks bij, het is nog te vroeg dus zonde voor je paardje in de groei.
Wat Succubi zegt, maak je paardje lekker mak dan stap je er straks zonder problemen op.
xTesslove schreef:Ik heb het ook gedaan toen mijn hafje zo jong was, naar mijn idee alleen maar goed om op verschillende manieren contact te krijgen. Je kan anders ook gewoon wandelen enzo.
StableDoor schreef:Voor inrijden is 3 jaar nog veel te vroeg. Wacht daarmee ten minste tot 4 jaar, het liefst nog langer. Longeren kan vanaf 3 jaar voorzichtig. Zadelmak maken kan ook rond 3/3,5 jaar, maar dan bedoel ik ook alleen laten wennen aan het zadel, zeker niet erop zitten!
MarrieLeen schreef:Je paard leert meer van poetsen, wandelen, schriktraining, dan dom rondjes om je heen rennen.
Met bovengenoemde dingen krijgt ze een band met je, leert ze je kennen en vertrouwen.
Daar heb je veel meer aan bij het zadelmak maken! Longeren kan je als ze 3 is ook wel oppakken,
dan is haar lichaam er al een stuk meer klaar voor, en dan is het vroeg genoeg om er mee te beginnen.
Longeren is dan alleen een opstapje naar het zadelmak maken, omdat je haar dan ook even met zadel kunt longeren.
Maar ik zou het nu nog even achterwege laten en fijn op een andere manier aan jullie band werken.
LisannePony schreef:StableDoor schreef:Voor inrijden is 3 jaar nog veel te vroeg. Wacht daarmee ten minste tot 4 jaar, het liefst nog langer. Longeren kan vanaf 3 jaar voorzichtig. Zadelmak maken kan ook rond 3/3,5 jaar, maar dan bedoel ik ook alleen laten wennen aan het zadel, zeker niet erop zitten!
Ik wil niet stom doen, maar zadelmak maken/rijden kan vanaf haar derde jaar. Dat staat in al mijn paardenboeken
LisannePony schreef:StableDoor schreef:Voor inrijden is 3 jaar nog veel te vroeg. Wacht daarmee ten minste tot 4 jaar, het liefst nog langer. Longeren kan vanaf 3 jaar voorzichtig. Zadelmak maken kan ook rond 3/3,5 jaar, maar dan bedoel ik ook alleen laten wennen aan het zadel, zeker niet erop zitten!
Ik wil niet stom doen, maar zadelmak maken/rijden kan vanaf haar derde jaar. Dat staat in al mijn paardenboeken
StableDoor schreef:Voor inrijden is 3 jaar nog veel te vroeg. Wacht daarmee ten minste tot 4 jaar, het liefst nog langer. Longeren kan vanaf 3 jaar voorzichtig. Zadelmak maken kan ook rond 3/3,5 jaar, maar dan bedoel ik ook alleen laten wennen aan het zadel, zeker niet erop zitten!
StableDoor schreef:Hier wordt het uitgelegd, in het Engels.
[ Afbeelding ]
Het gaat hier om feiten, niet om meningen. Ik vind het jammer als mensen hun paard te vroeg onder het zadel brengen. Het is mentaal en fysiek niet goed voor je paard. Denk hier over na! Jij moet beslissen voor je paard, dat kan hij niet zelf... Wil je dat hij later rug- en beenproblemen krijgt? Dan moet je vooral met 3 jaar gaan beleren. Wil je het beste voor je paard? Dan wacht je nog minstens een jaar, het liefst langer.
Ik bedoel dit niet als aanval hoor, maar ik vind het jammer dat als mensen antwoord geven op je vraag, dat je dan zo reageert.
StableDoor schreef:Hier wordt het uitgelegd, in het Engels.
[ Afbeelding ]
Je ziet dat de rug van het paard pas tussen 5 en 6 jaar volgroeid is. Als je voor die leeftijd erop gaat zitten, snap je wel dat dat fout gaat. Je zal de problemen misschien niet meteen merken, maar op latere leeftijd zeker. Eigenlijk is het gewoon kinderarbeid. Ook zijn paarden er mentaal (in hun hoofd) nog niet klaar voor op jonge leeftijd.
Het is al bewezen dat het niet goed is voor je paard om met 3 jaar in te rijden. Vroeger hadden ze die kennis nog niet, daarom kom je de leeftijd 3 jaar nog veel tegen in boeken.
Het gaat hier om feiten, niet om meningen. Ik vind het jammer als mensen hun paard te vroeg onder het zadel brengen. Het is mentaal en fysiek niet goed voor je paard. Denk hier over na! Jij moet beslissen voor je paard, dat kan hij niet zelf... Wil je dat hij later rug- en beenproblemen krijgt? Dan moet je vooral met 3 jaar gaan beleren. Wil je het beste voor je paard? Dan wacht je nog minstens een jaar, het liefst langer.
Ik bedoel dit niet als aanval hoor, maar ik vind het jammer dat als mensen antwoord geven op je vraag, dat je dan zo reageert.