Grondwerken met een schuwe pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Grondwerken met een schuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:20

Op het adres waar ik paarden mag verzorgen, staan een Fries en een Welsh. De Welsh hebben ze er later bijgekocht als maatje voor de Fries. Zij is een erg schuw merrietje, en wil maar niet tammer worden. Nu leek het mij leuk om met haar wat grondwerk te doen, en dan met behulp van een clicker. Mede omdat je met een clicker zeer snel kan belonen. Ook kan je, als ze dit principe eenmaal snapt, en je wat verder komt met haar, ook enkele simpele kunstjes aanleren.

Wat is de beste methode om haar het principe van de clicker te laten snappen? Of hebben jullie een heel ander idee wat ik met haar kan gaan doen? Ik vind het zo sneu dat ze eeuwig zo schuw blijft. Zelfs als je in de wei zit komt ze bijna niet naar je toe. Terwijl ik zeker weet dat ze ontzettend slim en nieuwsgierig is, want ze twijfelt de hele tijd om toch wel contact te zoeken.

Ik ben benieuwd wat jullie mij aanraden, en ik zou ook graag uitleg erbij krijgen hoe ik dingen moet aanpakken.

TurdusMerula

Re: Grondwerken met een schuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:24

Ik wil je het boek van Inge Teblick aanraden, grondwerk met paarden.
Daar staat precies in hoe je paarden clickerwise maakt. :)
Op haar website staat ook veel interessants.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 06:51

Hoe schuw is ze? Kun je haar wel uyit de hand voeren? Of uit een steelpannetje of is ze daar nog te schuw voor?

Om te beginnen kun je clicken en dan direct een voerbeloning geven. Daarna kun je al snel overgaan op de oefeningen beleefd voer aannemen en targetten (iets, bv je hand of een bal aan een stokje) met de neus aanraken.
Clickeren is juist een heel goede methode om een schuwe pony vertrouwen te laten krijgen.

Er is een heel actief topic hier op bokt waar je al veel van je vragen beantwoord ziet [GVL] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:44

Als je je klein maakt en heel geduldig bent, komt ze uiteindelijk wel naar je toe, zo nieuwsgierig is ze dus wel. Ik denk dat als je eten bij je hebt, ze wel sneller zal komen. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:00

Dan zou ik eerst haar wat voer uit de hand geven, voor je gaat clicken. En de clicker in het begin in je zak houden of met een kneedgummetje wat dempen.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:46

probeer dat die zonder voer na je toe komt dat is het mmoooiisstt :D