derde leidpositie aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sillysoul

derde leidpositie aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 20:52

Hallo,

Ik ben bezig met het het boek vrijheidsdressuur van Miriam Nieuwe Weme. Vandaag was ik met mijn paard bezig de verschillende leidposities te leren. Positie 1 is geen enkel probleem. Maar hij kent de clicker en zodra ik dus positie 2 of drie wil in nemen, vertraagt hij zijn pas omdat al zijn aandacht gaan naar mijn heuptasje en handen. Hoe krijg ik hem zover dat hij wel netjes blijft doorlopen wanneer ik in een andere positie ben? Dergelijke posities lukken wel wanneer ik niet met vrijheidsdressuur bezig ben maar gewoon even aan het wandelen ben.

NikkivanOlst

Re: derde leidpositie aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:18

Let eens goed op wat je met je lichaamstaal doet, drijf je hem wel voldoende naar voren met je houding? Eventueel kun je een zweepje gebruiken om hem iets te blijven motiveren :)

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:25

ja ik merk dat ik trager ga lopen, maar wanneer ik versnel, dan zit ik al snel weer op eerste leidpositie. Ik dacht er ook over om een drijvend zweepje erbij te gebruiken, maar ik weet niet of ik dan wel het juiste effect bereik: ik denk namelijk dat hij dan om me heen gaat lopen ipv vooruit.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:28

dan moet jij met je leidhand begrenzen :)
Dus drijven met de ene hand, begrenzen met de andere, beginnen met de 2e leidpositie en van daaruit rustig naar de 3e schuiven :)

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:34

dat gaan we morgen proberen.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 17:13

ja het ging vandaag al een stuk beter, zeker wanneer ik links van hem loop. Hij is niet gewend dat ik rechts van hem loop, dus dat moeten we nog vaker oefenen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:00

Inderdaad, eerst zien dat de tweede leidpositie goed gaat en dan verder gaan naar de derde. Ook opletten dat je eerst je paard laat versnellen alvorens zelf sneller gaat, anders loop je idd het risico dat je weer in de eerste leidpositie sukkelt... Als ik vertrek vanuit tweede leidpositie, zorg ik er ook voor dat eerst mijn paard vertrekt alvorens ik zelf vertrek.

En je werkt met clickertraining, beloon elke stap in de goede richting, bouw verder uit.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 21:05

dankje, we gaan vooruit en blijven oefenen!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:31

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 20:19

Dankjewel Nista. Dit doen we ook en dit gaat goed. Het is vooral met meelopen aan touw, dat is hij niet gewend in andere dan 1e leidpositie.