De titel is misschien een beetje raar, maar het is wel precies wat mijn vraag is

Ik doe met mijn pony aan grondwerk en vrijheidsdressuur. In een 'training' wissel ik dit wat af, omdat ik dan zijn concentratie er heel goed bij kan houden.
Maar.. ik heb een praktisch probleempje.. Ik werk met grondwerk met een leadrope (4m), en tijdens VD oefeningen als buiging/compliment (en straks natuurlijk ook knielen e.d.) zit dat touw in de weg. Ik kan hem bij mij thuis wel af doen bij deze oefeningen (we zijn nog niet ver genoeg om helemaal in vrijheid te werken), maar dan moet ik hem in het zand gooien en dat is niet handig i.v.m de knip (daar komt dan zand tussen). Eigenlijk wil ik hem ook gewoon aan kunnen laten, voor als ik eens op een andere locatie oefen. Op de grond leggen vind ik gevaarlijk (stapt hij makkelijk op bij het omhoogkomen uit het compliment en kan ik niet snel vastpakken als hij schrikt oid), maar als ik hem op zijn rug leg, dan glijdt hij er af. Met een halstertouw had ik daar nooit problemen mee, dat legde ik net achter zijn schoft en dat bleef goed liggen, maar nu met die leadrope werkt dat niet meer

Wie heeft dé tip voor mij, zodat ik de leadrope veilig en snel weg kan werken voor dit soort oefeningen?!
Ik ben benieuwd!