vraag over de Pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lobke_

vraag over de Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:06

Ik heb een vraag over de pessoa teugel ik zit er aan te denken om er een aan te schaffen. Het rijden gaat goed ze brengt de achtehand er lekker onder. Helaas is dat bij het longeren niet zo, wanneer ik haar iets aanmoedig met de zweep versneld ze alleen maar. Veel overgangen helpt wel een beetje maar ik krijg niet het effect wat ik met het rijden wel heb. Ik ben totaal niet handig met dubbele longe ik heb al eens een aantal longeerlessen gehad en ben op clinic geweest, dat ging goed maar daar vertelden ze me ook al dat de achterhand er nog veel meer onder mag. Momenteel longeer ik gewoon met touwtjes.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met de pessoa teugel. Waarom longeren jullie ermee of juist niet.
Ik hoop dat het hier goed staat, is het anders mogelijk om te verplaatsen? :o

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: vraag over de Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:04

Ik heb mijn paarden altijd gelongeerd met de pessoa-teugel. Ze werden er fijn in de rug van :j Ik gebruikte het wel vaak icm balkjes door ook op die manier nog extra het ruggebruik te stimuleren.

Wel valt het mij nog steeds op dat er verschillende manieren in omloop zijn om de katrollen vast te maken. Ik deed ze zelf altijd aan het bit, om ervoor te zorgen dat de touwtjes makkelijk door het bit gleden en zo dus te voorkomen dat de bewegingen van het achterbeen de mond bereiken. Maar ik zie ook katrollen aan de longeersingel-ring. Mijn idee is dat het touwtje door die ring toch wel glijdt aangezien het touw daar recht loopt en bij het bit in een hoek, dus die manier vind ik niet nuttig.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 17:50

Bedankt voor je reactie :D
Gebruik je een gewoon bit of een speciaal pessoa bit?

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:54

Ik vind de pessoa ook erg prettig. In de roundpen gebruik ik hem zelfs zonder longeerlijn; stoor je het paard helemaal niet en het ruggebruik is echt beter dan zonder. Met balkjes erbij is een goed idee! Ik doe de katrollen idd ook aan het bit en gebruik hiervoor gewoon het hoofdstel waar ik ook mee rij.
Let in het begin wel op dat je hem niet te strak doet zodat je paard eerst kan wennen. Vooral het bontje om de billen kan vreemd zijn in het begin en je wilt geen paard wat gespannen in een kort gezette pessoa loopt. Maar ook voor de spieren moet je het opbouwen want ondanks dat het onder het zadel beter gaat, er worden ongetwijfeld nieuwe spieren aangesproken.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:10

Ik gebruik de pessoateugel ook al n geruime tijd en ben zeer tevreden.
Het paard hoeft niet perse in dezelfde houding te lopen, doordat je de teugel nog op verschillende 'standen' kunt zetten, wat ik altijd erg handig vind :) Ik heb de katrollen indd ook aan het bit, volgens mij is dat ook de normale manier, als je bv op de ej site kijkt staat n handleiding bij.
Je moet wel altijd zorgen dat de pessoa goed afgesteld staat voor jou paard.

Een pessoabit is trouwens niet speciaal voor de teugel, maar heeft n heel andere werking!!
Je moet gewoon het bit waarmee je rijd gebruiken, dus bv n dubbel gebroken (bus/water)trens;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:52

HAR-->GVL

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:13

Ik gebruikte hem ook meestal zonder longeerlijn :j

Als je hem voor het eerst gebruikt (of tijdens de eerste 5 minuten) liet ik de voorkant altijd los, zodat ze eerst even kunnen wennen aan het bontje en evt kunnen bokken/springen/rennen zonder dat dat invloed heeft op de mond. Wel dan goed de loshangende touwtjes opbinden!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:59

Ik gebruik de pessoa ook regelmatig, vind het fijn in gebruik en mijn paard reageert er goed op door de rug te ontspannen en haar achterhand er goed onder te zetten. Ik heb een normaal enkel gebroken trensbit en gebruik de longeerlijn er wel bij.
Sommige paarden reageren wat heftig als je de pessoa de eerste keren gebruikt, je kan de touwtjes dan of los hangen en ervoor te zorgen dat het niet verstrikt raakt of het heel losjes vastmaken zodat het verder nog geen inwerking heeft in het begin en je paard kan wennen aan het bontje.

gaast96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:32

op advies van mijn instructrice heb ik zelf ook een pessoa teugel aan geschaft voor meer ontspanning onder het rijden en om ook gelijk de achterhand mee te nemen en het gaat in hele kleine stapjes steeds beter alleen onder het rijden wil het soms nog niet maar daarvoor heb je hulp.