VD met halfjarige alleen basis, kan dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

VD met halfjarige alleen basis, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 10:31

Hallo allemaal!

Op 3 januari heeft mijn wedstrijdpaard, voorzover ik het weet, het eerste bokt veulen gekregen: Minne.
We hebben Minne in juli uit het land gehaald: hij was erg mager.
Toen hij eenmaal op stal stond, zagen we tot onze grote schrik dat hij wormen had. Hij is daar een aantal keer voor behandeld en is nu weer worm-vrij.
Hij stond als enige hengst in het land met een merrie van 2, een merrie van 1.5 en een merrie van net 1.
Hij kan nu niet meer bij die merries in het land, omdat hij dan als enige het land in komt en we bang zijn dat hij dan niet wordt geaccepteerd door de merries.

Nu zijn er in de afgelopen 2 maand nog 2 hengstenveulens op stal geboren. Als die oud genoeg zijn, gaan ze met zijn 3-en het land in, als een kleine kudde.

Maar hij staat zich nu een beetje te vervelen en kan elke dag naar buiten, maar dan in zijn eentje.
Hij mak zodra hij het halster om heeft. Alleen als je zijn stal binnenkomt met een halster vind hij dat wel spannend.

Nu vroeg ik me af of het verstandig is om met een halfjarige de basisdingen van vrijheids dressuur te doen.
En dat bedoel ik geen buiging of jambette ofzo, maar achter me aanlopen, zonder dat er een touwtje aan het halster zit, voetje geven, flemen.
Als dit verstandig is, wat zijn dan leuke oefeningen om te doen? Vind hem nu zo sneu op stal staan..

EDIT: en een beetje wennen aan water en de tuinslang natuurlijk :P

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: VD met halfjarige alleen basis, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:55

Basis dingen kan je makkelijk doen, maar wel erg kort achter elkaar en maar 1 oefening per keer. Zijn concentratie is niet goed genoeg om lang achter elkaar bezig te zijn of veel verschillende dingen te doen.

Mee lopen, stil staan, voetjes geven, borstelen, vast staan kan je sowieso zonder problemen leren. Flemen en nee schudden zijn ook leuke dingen die je een jong paard kan leren. Kan hij niet tot de tijd hij met de andere 2 veulens de wei op gaat niet met een (oudere) ruin in de wei?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:02

Jammer dat hij alleen staat, hopelijk kan hij snel met de andere ukkies de wei op!

Je kunt de standaard opvoedkundige dingen natuurlijk gewoon doen. Vaststaan, meelopen (in stap en draf), terug, voetje geven etc. Schriktrainngen zijn ook erg leuk om te doen, en ook vooral nuttig! Zolang je maar niks echt van zn lijf vraagt, daar is zn gestel nog niet stevig genoeg voor.
En het is belangrijk om er rekening mee te houden dat jonge paarden een spanningsboog van ongeveer 10 minuten hebben. Hou het dus kort en niet te intensief. En hou het leuk en interessant!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:12

Geen volwassen ruinengroep waar hij (en later de andere 2) in kan? Opvoeding en spelen is wat hij nodig heeft en jonge hengsten spelen behoorlijk ruig. Voor VD is de concentratieboog nog te kort (echt moeten nadenken ipv enkel stilstaan) en snoep helpt nu echt nog niet met de zelfbeheersing. Hij kan dan erg opdringerig worden omdat het leerproces nog te ingewikkeld is voor hem. Niet voor niets dat de minimale adviesleeftijd 2.5 jaar is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:52

Een half jaar is te jong om meer van een paard te verlangen dan dat hij een halster omkan, voetjes kan even en met je mee kan lopen. Ze kunnen zich maar 5 minuten concentreren. Bovendien kan verkeerde omgang met een veulen een paard alleen maar leren om sterk te worden en tegen druk in te gaan. Ze worden te vrij naar de mens toe als je teveel met ze doet. Opvoeding in een kudde met soortgenootjes en het gezelschap dat ze de rest van de dag kunnen hebben doet meer dan die 5 minuten die jij met hem bezig kunt zijn.

Mijn advies: inscharen en zo min mogelijk naar omkijken.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:17

Niet aan VD doen dus!
Prima.

Nee, wij hebben enkel merries.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:44

Cassidy schreef:
Een half jaar is te jong om meer van een paard te verlangen dan dat hij een halster omkan, voetjes kan even en met je mee kan lopen. Ze kunnen zich maar 5 minuten concentreren. Bovendien kan verkeerde omgang met een veulen een paard alleen maar leren om sterk te worden en tegen druk in te gaan. Ze worden te vrij naar de mens toe als je teveel met ze doet. Opvoeding in een kudde met soortgenootjes en het gezelschap dat ze de rest van de dag kunnen hebben doet meer dan die 5 minuten die jij met hem bezig kunt zijn.

Mijn advies: inscharen en zo min mogelijk naar omkijken.

Toch typisch dat het veulen van Silke elke training ging proberen mee te doen en écht wel meer concentratie had als 5 minuten....

VD kan prima, begin met basis zoals clicktraining, voetjes optillen en wijken voor druk, ALTIJD mooi meegenomen als ze groot zijn geworden :)

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:38

Ik denk dat het volgen en gewoon een paar kleine trucjes zoals flehmen etc. wel zou kunnen ! (: