Ik ben de laatste tijd bezig met los longeren, maar ze remt niet als ik de zweep voor haar hou. Ze loopt gewoon verder. Hoe kan ik haar leren te stoppen?
rem je haar altijd met zweep of niet ? want het lijkt me makkelijker als ze reagerd als jij ho zegt... want als je en zweep voor er betekend dat meestal dat ze moet omdraaien x
blijven ho zeggen, en als ze een keer stopt heel goed belonen, blijven belonen, en zo vaak herhalen, waarschijnlijk gaat ze dan steeds sneller stappen.
Waar sta je, als je de zweep voor haar houdt? Ten opzichte van het paard dus he? Als jij in een drijvende positie blijft staan zal 'ie idd niet remmen.
Het is voor het paard ook geen logische reactie. Als ik uitadem gaan bijna alle pony's hier terug in tempo, ook die nog nooit gelongeerd zijn. Natuurlijk kun je het aanleren als een kunstje maar denk dat je dan 10 stappen terug moet doen en eerst uit moet leggen wat je met je lichaam verteld als ze terug mag ik tempo, dan een commando en dan pas die zweep hulp.
wanneer je longeertraining hebt, wordt er geleerd dat je de zweep ervoor moet houden als hij moet stoppen, meen ik mij te herrinneren. dus de methode an sich is niet verkeerd.
@ts ik denk dat je heel goed op je lichaamshouding moet letten. je paard begrijpt niet helemaal goed wat je bedoeld. wat doe je als je haar aan de hand hebt en ze moet stoppen? let goed op waar je staat. als ze vooruit moet, dan moet je in de 3hoek net achter haar staan. wil je dat ze afremt, moet je meer naar voren gaan ten opzichte van het paaard
Ga schuin voor het paard staan als je "Ho" zegt en de zweep voor je houdt. Het is je lichaamspositie t.o.v. je paard i.v.m. de oefening die je aan het doen bent die beslist of je paard afremt of niet. Als je schuin achter het paard loopt jaag je hem op. Loop je schuin voor het paard rem je hem af. Je hoeft zelfs nieteens met zweep of stemcommando te werken. Je lichaamspositie en houding is voldoende.
Blijven ho zeggen , en als hij/zij dan echt niet wilt stoppen kan je ook proberen om de longeer lijn iets korter te maken zodat het rondje kleiner word , daar gaan paarden ook langzamer van lopen , en als ze dat langzamer gaat belonen met goedzo , braaf
Je hebt een voor en achterhand, bij het aansporen sta jij in de achterhand, wil je dat die langzamer gaat , ga een in de voorhand staan en draai je om en zeg ho. De achterhand is gas, voorhand rem eigenlijk
Probeer dat eens
r_lolita
Geplaatst: 30-08-12 19:29
op commando zetten. en een paar passen achteruit zetten
lydia_NW
Geplaatst: 30-08-12 19:39
breek de oefeningen op in kleine stapjes want kennelijk begrijp hij je niet:
1) loop naast hem en geef hem doormiddel van stemhulp, en lichaam (zelf energiek halt houden) aan dat hij moet halt houden. Luisterd je paard nog steeds niet gebruik dan je haster touw en beloon hem meteen zodra hij stil gaat staan.
2) als stap 1 lukt kun je het zelfde doen door met je paard door de bak te lopen maar nu met een meter afstand tussen jou en je paard.
3) werk dit steeds verder uit tot je redelijke afstand hebt bereikt en werk weer langzaam naar die volte toe.
succes
DierPortret
Geplaatst: 30-08-12 23:05
Als basisoefening bijvoorbeeld het paard laten stilstaan en vragen achteruit te lopen. Eerst door aan te raken en te duwen. Later is duwen in de "ruimte" alleen nog nodig. Dan weer naar je toe laten komen, zoals Parelli, waar ik eea uithaal zegt: "pressure motivates, release teaches". (Druk motiveert, en loslaten leert). Spelen met de ruimte tussen jullie. Zo kun je meer inwerken op de ruimte om het paard heen. Ook in andere gangen en situaties.