Vrijheidsdressuur * zucht *

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kasiderambo

Vrijheidsdressuur * zucht *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 10:26

Hoi bokkers,
Ik heb een schat van een verzorgshetlander alleen is het probleem dat hij me aanvalt tijdens het longeren.
Bij vrijheidsdressuur kent het kleine trucjes ' op blok ' ' jambette ' buigen ' .. maar helaas wilt het niet vlotten.
Iemand tips?

Amado7

Re: Vrijheidsdressuur * zucht *

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:28

met longeren zweep er bij, het klinkt hard, maar ze mag jou gewoon echt niet aanvallen, ze moet gewoon lopen. Zodra ze naar je toekomt springen gewoon de zweep erbij, en klaar :)

Dat zal ik eerst doen voordat je verder gaat met vrijheidsdressuur!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:31

Aanvallen mag inderdaad niet.
Jou aanvallen? Goede mep met de zweep.
Gericht trappen? Goede trap terug op haar kont.
Eventueel met een boze NEE!

En daarnaast goed grondwerken, dit hierboven is een noodoplossing tijdens dat het gebeurd. Grondwerken helpt op de verhouding tussen jullie helemaal goed te zetten :)

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 11:56

EskeGirl schreef:

En daarnaast goed grondwerken, dit hierboven is een noodoplossing tijdens dat het gebeurd. Grondwerken helpt op de verhouding tussen jullie helemaal goed te zetten :)

Het probleem is dat hij niet wil ontspannen en me op een loopje neemt, er hard tegen zijn lost toch niks op? :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:58

Wat denk je dat er met hem gebeuren zou als hij zich zo respectloos tegen een kudde-meerdere zou opstellen? Dan kreeg hij een dreun, en niet te zuinig.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:03

kasiderambo schreef:
EskeGirl schreef:

Het probleem is dat hij niet wil ontspannen en me op een loopje neemt, er hard tegen zijn lost toch niks op? :)

Zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Een goede uitspraak die precies klopt.
Ik heb ervaring met dominante beesten die ook aanvielen, na een goede trap en óók grondwerk, is het na een paar weken verholpen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:05

Ik had ook een shet die dit deed, en die steigerde ook tegen je op.
eerst was ik bang en stopte ik dan maar ik heb hem een paar keer flink getrapt en dat klinkt zielig maar ik accepteer het gewoon niet dat een pony tegen mij opsteigert! :n
en ik kan hem nu gewoon longeren, en zelfs kleine kinderen kunnen hem longeren! :D

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:08

Quote:
hij me aanvalt tijdens het longeren.
Het probleem is dat hij niet wil ontspannen en me op een loopje neemt

Dit lijkt me niet hetzelfde probleem?

Als er geen lichamelijke oorzaak is voor het staken, dan zul je inderdaad doormoeten zetten met longeren zoals hierboven al is aangegeven. Dit is dan geen vraag maar een opdracht naar je paard.
Met vrijheidsdressuur ben ik "milder": als hij niet het gevraagde uitvoerd, krijgt hij geen straf maar ook geen beloning... en dan doe ik bv een stap terug in de training of doe een andere oefening die hij wel uit kan voeren.

Succes!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:07

Ik zou met longeren een stukje afzetten, zodat hij niet alle kanten op kan gaan. Als hij dan weer probeert aan te vallen houd hem dan goed voorwaarts zodat hij geen kans heeft naar binnen te gaan. Je moet zorgen dat je achter hem blijft, en niet te veel richting zijn schouder gaat staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:15

Aanvallen is straf,dus als hij je trapt,gewoon een schop tegen zijn kont geven.
Je moet nu echt even doorzetten,en als het jou niet lukt iemand er bij halen,want als het zo doorgaat kan het echt heel gevaarlijk worden,en dat is voor niemand leuk.
Als hij je nu wil schoppen,gewoon een schop tegen zijn kont geven en bijv. "Nee" roepen,ook als hij je aanvalt,tik met de zweep en 'nee".
Als je wat verder bent kun je als hij het probeert nog waarschuwend "nee" roepen,gaat hij door? Schop/tik.
Hij moet weten dat aanvallen straf betekend. Shetjes zijn ontzettend slim,hij heeft het waarschijnlijk al heel snel door,en dan kun je met je stem gaan waarschuwen. De meeste pony's reageren hier goed op.

Ik train nu ook een shetlander die dit doet,die heeft (alleen dit jaar al) 4 (!) veulens doodgetrapt. Hij mept ook gericht naar mensen. Als hem dit vroeg was afgeleerd,was het nooit zover gekomen. Hoe ouder ze worden,hoe moeilijker het is om af te leren (in 9 vd 10 gevallen dan). Dus probeer het hem echt af te leren,desnoods (zoals eerder gezegd) een ouder iemand met meer overwicht erbij halen. Dit kan namelijk nog een keer echt heel slecht aflopen... Succes ermee!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:36

Steigeren hoeft niet altijd onwil van de pony te zijn.

Het kan ook een signaal van je pony zijn. Best kans dat hij je probeert te vertellen dat je teveel druk op hem legt.

Ik weet natuurlijk niet hoe jij longeert maar misschien sta je te dicht bij hem? Is het rondje dat je hem laat maken te klein zeg maar, zodat jullie te dicht op elkaar staan.

Of misschien ben je wel te streng of geef je veel te grote hulpen. Dat ervaart een paard/pony allemaal als teveel druk.

Stel dat het 1 van deze dingen is, dan zou ik dus niet nog meer met een zweep aan de gang gaan, maar proberen om je pony te longeren met een iets langere lijn zodat er meer afstand is.
En als je te streng bent/te veel staat te zwiepen met je zweep bv (ik noem maar even iets) hier op een andere manier mee proberen om te gaan.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:42

Mijn pony houd ook totaal niet van longeren en gaat altijd gericht bokken en je proberen mee te sleuren wat ik doe is heel sneaky beginnen door beginnen met rondjes meelopen en het touw steeds langer laat totdat die gelongeerd word en dat helpt heel goed. Wat betreft vrijheidsdressuur kijk is op een paar sites daar staat heel veel informatie op over vrijheidsdressuur ook als het niet gaat als je had gedacht hier een paar sites
www.everyoneweb.com/nalanta
www.nistavd.tk
of natuurlijk mijn eigen site met een vriendin www.forstavd.tk

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:39

Dus als ik het gods begrijp rent je pony hart weg of valt je aan..
Ik zelf zou als ie weg rent een stuk afzetten dat ie niet weg kan rennen of een paar keer een rukvaan het tou geven
maar als ie op je afkomt rennen zweep er bij en er me zwaaien of op de grond slaan en met een harde nee!
Maar weet jij de reden waarom ie het doet? Want ik ken 2 paarden die zo iets ook doe. Daarvan is 1 fries die is erg agrasief en valt je ook echt aan maar zij is vaak geslagen en ziet mensen zodra je met haar gaat werken als vijand en valt je aan. Maar die andere is een shetlander die nog nooit was gelongeert dus rende telkens weg want ze snapte het niet. En na een tijdje trainen kan ze het nu.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:43

Is het trouwens een hengst?

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 22:49

Miska schreef:
Is het trouwens een hengst?

reus (:

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:11

Ga eerst eens aan de slag met het beschermen van je persoonlijke ruimte, zodat hij respect voor je heeft. Je pony mag niet in je ruimte komen wanneer jij dat aangeeft. Je geeft je ruimte aan door je armen voor je uit te strekken. Doe dit niet boos en dwingend, maar geef gewoon heel duidelijk aan dat DAT jouw plek is, en je pony daar niet zomaar in mag. Maak, als het niet werkt, je groot en 'duw' je pony daardoor als het ware achteruit, zonder druk. Het werkt goed om te bedenken dat je kracht vanuit je navel naar voren komt!
Voor het wegrennen, steigeren e.d. kan het prima zijn dat je pony helemaal niet de intentie heeft om te protesteren en 'onder het werk uit willen komen', maar dat jij gewoon verkeerde, of te veel druk zet. Simpelweg kan dat zijn dat je op de verkeerde plek staat tijdens het longeren of dat je te veel hulpen gebruikt. Ik heb er altijd veel aan om mezelf te (laten) filmen, en dit later terug te bekijken. Hierdoor zie je van een andere kant wat er precies gebeurt, wat jij doet waar je pony op reageert, enzovoorts! Pak voor het vrijheidsdressuur nog even goed de basis erbij, grondwerk oefeningen doen en rust krijgen in de trainingen! :) Veel succes nog!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:18

Heel streng tegen hem zijn, echt laten zien wie de baas is.
Ik heb dit ook gehad, maar met een merrie van 1.55, dus dat was wat anders.
Na een aantal zweepslagen met een longeerlijn (wel op het goede moment doen natuurlijk!!!!) en 2 dagen later zag het er al een stuk rooskleuriger uit!
We zijn nu 1 tot 1.5 maand verder.
Het longeren KAN gewoon niet beter gaan nu! perfect!

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 21:07

Toen ik hem een tik gaf om de reden dat hij weer niet het gepaste gedrag aan toonde, ik terug stampen kreeg enz, deed ons ventje gewoon door na de tik die hij kreeg..

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:10

En heb je hem er daarna nog 1 gegeven? Omdat hij het weer deed?

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:38

Daarna gestopt..

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 00:13

kasiderambo schreef:
Daarna gestopt..

ja dat is naar mijn mening dus niet goed.
wat er eigenlijk is gebeurd is dit;

meneer doet iets wat jij duidelijk niet wilt
jij laat hem zien dat dit niet mag, goed gedaan.
meneer vind dat hij zelf veel sterker is dan jij, dus probeert hij het weer!
jij doet verder niks en laat hem zijn gang gaan.
hij heeft gewonnen en zal het de volgende keer lekker weer doen!

Het klinkt hard, maar je moet doorgaan tot hij het niet meer doet.
Misschien lijkt het uitzichtloos nu, maar het zal werken.
Het is echt niet zielig als je gewoon een mep geeft met een longeerzweep.
Hij mag best wel even voelen dat hij ongewenst gedrag vertoont.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 00:22

Ben het met sade eens.... daarbij is het echt niet zielig, hij wil gewoon de baas over je spelen...
Flinke mep met die zweep en niet te zuinig, en blijven doorgaan tot hij stopt ;)

Silkevda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 00:24

Vroeger had ik een verzorgpony (shetter),
Eentotaal onopgevoed 'beest'
Je zette een stap te dichtbij en hij stampte je..
Daardoor vaak knie uit kom :n
Heb het beestje na een maand of twee overgekocht.
Elke keer bij longeren en hij durfde trappen...direct flinke stomp teruggeven.
Maaklinkt zielig maar op zo'n moment moet je echt kunne doorzetten.
Je pony zal na een tijdje snappen dat wat hij deed echt niet kon en zal jou aanzien als leider...

Resultaat: pony die nu poeslief is en zelf een kind van 4 mee kan longeren _/-\o_

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 11:02

Silkevda schreef:
Vroeger had ik een verzorgpony (shetter),
Eentotaal onopgevoed 'beest'
Je zette een stap te dichtbij en hij stampte je..
Daardoor vaak knie uit kom :n
Heb het beestje na een maand of twee overgekocht.
Elke keer bij longeren en hij durfde trappen...direct flinke stomp teruggeven.
Maaklinkt zielig maar op zo'n moment moet je echt kunne doorzetten.
Je pony zal na een tijdje snappen dat wat hij deed echt niet kon en zal jou aanzien als leider...

Resultaat: pony die nu poeslief is en zelf een kind van 4 mee kan longeren _/-\o_

Lijkt me een ' harde ' oplossing.. :p

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:10

Denk je dat aaien en koekjes geven beter werkt dan?