De Spagaat leren HET LUKT ECHT NIET!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IloveGuus

De Spagaat leren HET LUKT ECHT NIET!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 09:16

Het lukt me echt niet om de spagaat te leren, niet met een balk voor zijn achterbenen, niet met een zweepje voor zijn achterbenen, niet met zijn voorbenen verzetten en niet met de jambette. Heeft iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?
Alvast bedankt

xJessicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:24

:(:) Sorry, ik niet !

MaritB

Re: De Spagaat leren HET LUKT ECHT NIET!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:25

Les nemen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:30

Maritje1991 schreef:
Les nemen

zeg dan niets.

Verstapt die of wat is precies de oorzaak waarom het niet lukt?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:38

Tjsah, of open geen topic.

Gebruik zoekfunctie of internet ;)

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 09:43

Maritje1991 schreef:
Tjsah, of open geen topic.

Gebruik zoekfunctie of internet ;)

die manieren werken niet bij mijn paard(kan natuurlijk aan mij liggen maar bij een vriendin van me die haar pony de spagaat heeft geleerd doet hij het ook niet.)

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 09:45

Dobel schreef:
Maritje1991 schreef:
Les nemen

zeg dan niets.

Verstapt die of wat is precies de oorzaak waarom het niet lukt?

hij verzet zijn achterbenen ook over een balk stapt hij heen(heb hem een half uur lang teruggezet met zijn achterbenen dan vind hij er niets meer aan en jij ook niet) met een zweepje doet hij kick. de jambette zet hij op dezelfde plek terug en voorbenen verzetten snapt hij niet :o

xJessicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:56

Hmmm, moeilijk...
Succes met leren! /3

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:11

misschien dat je het stilstaan op commando er eerst wat beter in moet hebben.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:22

Ik zeg idd ook les nemen, wij kunnen vanaf bokt niet zien hoe jij te werk gaat en hoe je paardje reageerd :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:25

Beloon je hem wel voor ieder klein stapje? Echt ieder stapje moet beloond. Ben je te snel, of wil je teveel, dan lukt het natuurlijk niet :)
Edit: ook belangrijk, ga je niet te lang door? 2 keer goed of in dit geval 2 goede stapjes is genoeg. Lg het even neer, en probeer het desnoods een paar uur later nog eens.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 16:39

Pluttersput schreef:
Beloon je hem wel voor ieder klein stapje? Echt ieder stapje moet beloond. Ben je te snel, of wil je teveel, dan lukt het natuurlijk niet :)
Edit: ook belangrijk, ga je niet te lang door? 2 keer goed of in dit geval 2 goede stapjes is genoeg. Lg het even neer, en probeer het desnoods een paar uur later nog eens.

ja dat half uur was fout van me en dat wil ik ook niet meer doen!
Daarom ben ik nu dus op zoek naar een goede manier.
Ik wil belonen voor elke stap maar als ik dat wil doen zet hij net zijn acherste voet ook mee,
en dan koppel je er een verkeerde bedoeling aan.
Ik ga misschien idd kijken om een les, alleen is hij hoefbevangen geworden toen we op vakantie waren( er werd goed op hem gepast hoor en hij is niet te dik geworden, de DA zei dat het misschien een verkeerde plant was) doe ik nu geen vd.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 16:40

Dobel schreef:
misschien dat je het stilstaan op commando er eerst wat beter in moet hebben.

ja dat is een goede tip heb ik al lang niet meer geoefend.
Misschien dat dat helpt. :D

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:36

Zoals al gezegd wordt, hele kleine stapjes nemen. Pas verder gaan naar het volgende stapje als de vorige er perfect in zit.
Misschien lukt het je pony ook beter om actief te zoeken naar de goede houding als je hem niet corrigeert (benen verplaatsen), maar alleen beloond voor goede acties en de rest negeert.

De spagaat heb ik als volgt bij mijn pony aangeleerd (hij kende hiervoor al handtarget en naast mij stilstaan):
- Eerst hem geleerd dat hij kan stil staan boven een balkje, dus de voorbenen aan de ene kant en de achterbenen aan de andere kant, met behulp van lichaamstaal.
- Daarna hem met behulp van het targetten van mijn hand met zijn neus gevraagd om verder naar voren te komen. Hierbij beloonde ik eerst alleen al als hij mijn hand aanraakte. Daarna moest hij ook een stapje naar voren zetten met een van zijn voorbenen. Ik beloonde alleen als hij zijn achterbenen op dezelfde plek liet staan. (Eigenlijk moet je het zo goed mogelijk timen dat je al beloond voordat hij eraan denkt zijn achterbenen te gebruiken.)
- Laatste stap was om steeds meer pasjes te vragen en het aantal beloningen langzaam te verminderen. We zitten nu nog in deze fase.

Op het moment dat mijn pony over het balkje heen stapte met zijn achterbenen tijdens de spagaat, keek ik of zijn motivatie hoog genoeg zou zijn en zo ja dan maakten we een rondje, gingen we weer naar het balkje terug en deden we een nieuwe poging. Mijn pony vind/vond de spagaat niet zo leuk, maar nu we het bijna onder de knie hebben, begint hij er meer plezier in te krijgen. Ik denk dat we al een jaar aan het oefenen zijn, waar ik mee wil zeggen, overhaast het niet en neem de tijd. Het gaat om het plezier dat jullie samen hebben bij het uitvogelen wat de bedoeling is. :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:25

Moderatoropmerking:
In het begin van het topic staan een aantal reacties waar de TS niets mee kan. Gelukkig krijgt het topic daarna een betere wending. Verzoek om alleen te reageren als je daadwerkelijk wat toe te voegen hebt om de TS te helpen. Bedankt.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:27

Dirtylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:04

Je moet eerst klein beginnen en dan steeds grotere stappen nemen. Kan hij al meer trucjes? Want je kan niet meteen met een spagaat beginnen. eerst moet de basis erin!

jojo1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:04

met snoepjes ?
of met een andere pony het voor doen ?

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 16:19

Dirtylove schreef:
Je moet eerst klein beginnen en dan steeds grotere stappen nemen. Kan hij al meer trucjes? Want je kan niet meteen met een spagaat beginnen. eerst moet de basis erin!

hij kan jambette,knuffel, fleem, kick, likken, voorwerp pakken, mooi staan, op het blok, ja knikken, nee schudden, bijna de spaanse pas.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 16:20

jojo1000 schreef:
met snoepjes ?
of met een andere pony het voor doen ?

niemand bij mij op stal doet vrijheidsdressuur...
en als ik hem naar voren lok met een snoepje loopt hij erheen ;)

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:15

mustang_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:37

gewoon voor ieder stapje dat hij zijn achterbenen mee verzet hem achteruit laten stappen en dan belonen en als hij zijn voorbeen verzet naar voor goed belonen voor elk klein ding dat hij goed doet goed belonen voor de spagaat heb je veel geduld nodig !! maar geloof in je paard neem les enzo en veel herhalen maar kort je kan bv 10 min oef op spagaat en dan iets anders en dan terug 10 min spagaat zo kom je er wel ;)

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 14:57

mustang_girl schreef:
gewoon voor ieder stapje dat hij zijn achterbenen mee verzet hem achteruit laten stappen en dan belonen en als hij zijn voorbeen verzet naar voor goed belonen voor elk klein ding dat hij goed doet goed belonen voor de spagaat heb je veel geduld nodig !! maar geloof in je paard neem les enzo en veel herhalen maar kort je kan bv 10 min oef op spagaat en dan iets anders en dan terug 10 min spagaat zo kom je er wel ;)

ja dat ga ik straks als hij beter is proberen bedankt :D

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:03

beter is ik herken het probleem precies hetzelfde met mijn pony pff weet het ook even niet meer maar gelijk les nemen wil ik ook weer niet :o :+

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:31

het is gelukt vraag niet hoe maar opeens had hij het door!!